Zwarte Kraai jaagt op levend konijn

Gestart door Marcel van kammen, mei 05, 2009, 09:25:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Goedemorgen,

ik heb vanochtend iets gezien wat ik zelf vrij bijzonder vond,en vroeg me af of iemand zoiets eerder had gezien.
In een weiland zag ik een konijntje lopen, die werd achtervolgd door een vogel. Deze vogel dook telkens op het konijn,en pikte hem dan op zijn hoofd. Konijn natuurlijk vluchtten,en gelukkig in de richting van mijn auto. Toen ze heel erg dichtbij kwamen bleek het om een Zwarte Kraai te gaan die telkens 1 meter boven het konijn bleef vliegen,en dan op het Konijn dook en meteen begon te pikken. Uiteindelijk vluchtte het konijn onder mijn auto,waarna de kraai er vandoor ging. Even later huppelde het Konijntje weer weg, en hij was duidelijk niet ziek of verzwakt.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Is dit erg bijzonder?
Ik dacht namelijk dat kraaien alleen dode konijnen aten.

Groeten Marcel

Date Lutterop

Tja, een kraai moet ook eten. Bij een gezond konijn krijgt 'ie echt geen kans. Je kunt natuurlijk niet aan de buitenkant zien of een konijn OK is of niet. Is het niet ook een beetje vreemd dat 'ie onder een auto gaat zitten?

Groet,

Date


Marcel van kammen

Hij zag er in elk geval gezond uit: hij kon nog goed hard lopen,kraai ontwijken ging soms ook best goed, en hij heeft tenslotte toch een half weiland in volle sprint overgestoken. Daarna moest ie de weg over, andere vlucht- of schuilplekken waren er niet. Ik denk dat ie zn opties heeft afgewogen, en heeft gedacht dat het onder die stilstaande auto veiliger was dan in het open veld zonder vluchtmogelijkheden voor de erg volhoudende kraai.

Toch vond ik het erg opmerkelijk,heb zoiets nog nooit eerder gezien.

Date Lutterop

Weet je zeker dat het een konijn was en geen haas? Een (gezond) konijn vlucht bij onraad z'n hol in, en crosst niet door de weilanden.

Groet,

Date


Marcel van kammen

Jepzz.....100% zeker een Konijn. Ik vond het namelijk al opmerkelijk om een Konijn in een weiland te zien, aangezien ik hier over het algemeen 20x vaker een Haas in een weiland zie dan een Konijn.

De Kraai vloog zelfs zo hard tegen het Konijn aan dat het Konijn soms zelfs 180 graden in de rond ging.

Date Lutterop

Ok, heb wel vaker kraaien achter jonge hazen aan zien zitten (wat trouwens vaak niet succesvol was). Maar konijnen nog nooit. Is misschien kraai ook opgevallen dat er een vreemd haasje liep  ::).

Groet,

Date


Jan Harteman

Hier in de tuin komen ook regelmatig wilde konijnen... en ze brengen (naar mijn zin te veel) jongen groot. Maarja, wat wil je in zo'n natuurlijk aangelegde tuin ;)
Anyway, ook hier zie ik regelmatig dat kraaien en eksters het op de jonge konijntjes hebben gemunt. Ik heb ze nog niet kunnen betrappen op vangst, maar ze proberen het toch. Tot nu toe is het alleen de kat van de buren gelukt om wat konijntjes te vangen. Tja, dat houd de populatie dan een beetje in evenwicht, want het is nu zo erg dat ons boomgaardje niet gemaaid hoeft te worden.

Pim Godschalk

Wees blij dat je de boomgaard niet hoeft te maaien, ik heb halve jeugdtrauma's van het maaien van onze boomgaard vroeger ;D

DeHaas

Nee nooit gezien.
Wel een andere variant. Stel je voor nieuwbouwwijk vlak bij uiterwaarden (Rijn) met hoge bouwlamp = geliefd plekje in territorium van een kraai. Van de winter zat er 's ochtends bij het openen van de gordijnen een grote meeuw (ongeveer gelijke grootte (groter?) als kraai; sorry geen idee welk soort) op die lamp en daar was de kraai het niet mee eens. Die viel de meeuw aan en pikte die meeuw echt hard op z'n kop. Meeuw vliegt op en weg, kraai erachteraan. Ze verdwijnen even uit zicht en dan komt kraai terug.... met de meeuw er achteraan ;D

Groeten,
Nanny
Groeten,
Nanny de Haas

tekenaar

In de dierentuin waar ik werk moeten we jonge (tamme) konijntjes de eerste tijd binnen houden omdat ze anders door (bonte) kraaien worden gedood en opgegeten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/