Rouwkwikstaart/hybride/onzuiver?

Gestart door johan.valk, mei 02, 2009, 21:22:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

johan.valk

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag ben ik bij het Uddelermeer geweest en vond daar een donkere kwikstaart. De vogel had een zwarte stuit, grijze flanken, een overgang van kop naar rug, etc.: de kenmerken voor een adult vrouw Rouwkwikstaart.

Ik heb foto's gemaakt omdat ik toch wel aan mijn waarneming twijfelde (ik heb geen ervaring met Rouwkwikstaarten en de determinatie van vrouwtjes is nou eenmaal niet makkelijk) en deze op het Apeldoorns Vogelnet gepost, waarna een discussie ontstond.

De bef van de kwikstaart was namelijk erg lang, wat op een mannetje wijst. Als dat zo is, zou het een hybride moeten zijn. Wat is jullie mening over deze vogel? Zorg ook dat je de discussie op het AVN gelezen hebt voordat je hierop antwoord, want het kan zijn dat ik anders twee keer hetzelfde antwoord krijg.

Zie voor de foto's: http://apeldoorns-vogelnet.googlegroups.com/web/kwik.jpg?hl=nl&gda=FKBwajkAAACMQwrDkxu_mHYYKTvUjMAXeJ4D9EKyMvYpHqzWtN_3vWtrFQuQkEYzPIH80atUdcdkaTZtVYnxfl0JpUkVUmXV

De waarneming met foto's: http://veluweoost.waarneming.nl/waarneming/view/42787255

De discussie op het Apeldoorns Vogelnet: http://groups.google.com/group/apeldoorns-vogelnet/browse_thread/thread/f446cd30b8384266?hl=nl

Hartelijke groet,

Johan Valk


frankneijts

Hallo Johan,