Hoofdmenu

schijnbok Asclera

Gestart door corzonneveld, mei 02, 2009, 23:04:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

In een Duits gidsje vind ik voor deze als naam Asclera coerulea. Maar de vind ikhier niet terug. Andere naam?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

thijsdegraaf

Toevallig. Volgens mij heb ik dezelfde kever Cor. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=75245.0
Ik kreeg als naam Ischnomera cyanea door. Maar die hoort niet bij mij voor te komen.
In het boekje "Der kosmos Käferführer" vond ik ook Asclera coerulea (Ischnomera staat daar ook genoemd) Deze is al net even onbekend in Nederland als je op internet zoekt.

Groeten, Thijs

Arp

Nee hoor, op nlsrt staat Ischnomera caerulea wel ;)

Maar of het hem ook is ...  ???
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#3
Hoi Arp,
Ik plak het stukje ook hier maar op.  :)
http://www.likonaforum.be/forumongewervelde/viewtopic.php?p=468&highlight=&sid=fda528d4fe95016d98d94472b26d35ca#468
Hieruit maakte ik op, dat hij in 2007 in ieder geval redelijk zeldzaam was. En als hij gevonden werd, was dat in Zuid Nederland.
Omdat er op internet niet veel te vinden was, nam ik aan dat dit nog steeds zo was.
Mijn woonplaats Bergen (NH) ligt nou niet bepaald zuidelijk.
Toevallig ook, dat een zeldzame kever in een week door twee mensen geplaatst wordt.
Op waarneming is verder ook niets te vinden. Behalve de expert Dré Teunissen loopt het bij nlsrt ook niet over wat betreft informatie.  ;D
Maar misschien is het inderdaad een ander soort.

Groeten weer  :D

Arp

#4
Tja kweeterverderooknixvannatuurlijk en gaf alleen maar aan dat de "Asclera coerulea" uit het Duitse gidsje hier wellicht als Ischnomera caerulea bekend staat (overigens ook op wrn, zij het zonder waarnemingen). De waarnemingen voor I. cyanea zijn overigens allemaal noordelijker dan Limburg.

Persoonlijk kan ik ze overigens niet uit elkaar houden als ik bijvoorbeeld op koleopterologie.de kijk  ???

Opvallend is wel dat volgens FE I. cyanea wel in NL voorkomt en I. caerulea niet, terwijl het bij nlsrt precies andersom is  :o (en wrn heeft ze allebei  ;D

Zou leuk zijn als een Keverkenner wat licht op de zaak kan laten schijnen  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corzonneveld

Tjonge, ik dacht dat het een etije was; en een algemeen eitje. Misschien toch niet... Ik zag hem ook in de duinen, wel wat zuidelijker: Amsterdamse waterleidingduinen.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Th.Heijerman

Ischnomera cyanea (= Ischnomera caerulea sensu auct.; = Necydalis cyanea = Oedemera cyanea = Asclera coerulea var. viridescens = Asclera graeca etc) ...

Theodoor

thijsdegraaf

Een kilometer van mijn huis beginnen bij mij ook de duinen. Dat hebben de kevertjes dus wel gemeenschappelijk.
Bedankt Arp.
En nu maar wachten op een alleswetende keverkenner  ;D

Thijs

corzonneveld

Bedankt iedereen!

CiteerIschnomera cyanea (= Ischnomera caerulea sensu auct.; = Necydalis cyanea = Oedemera cyanea = Asclera coerulea var. viridescens = Asclera graeca etc)

Een mooi stukje taxonomisch proza, dat even voor de nodige verwarring heeft gezorgd!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

thijsdegraaf

Bedankt Theodoor.
De kenner had zich al aangemeld. Je was iets eerder dan ik. Ik heb de namen op google uitgeprobeerd. Maar veel levert het niet op.
Jan Cuppen moppert wel eens over de Nederlandse namen. Maar die latijnse zijn toch ook niet altijd even duidelijk.
Is dit kevertje aan te melden op waarneming?

Groeten, Thijs

Th.Heijerman

Ja hoor, hij kan gewoon ingevoerd worden als I. cyanea.
En overigens heeft Jan helemaal gelijk als hij moppert op Nederlandse namen en de gebruikers daarvan!

Theodoor

Arp

#11
Bedankt Theodoor :)

Maar toch nog een vraagje:
Citaat van: Th.Heijerman op mei 03, 2009, 09:30:17 AMIschnomera cyanea (= Ischnomera caerulea sensu auct.; ...
Betekent de "sensu auctorum" in dit geval dat het volwaardige synoniemen zijn, of alleen dat de betreffende Auteur spp. de beesten met elkaar verward hebben?

Of, praktischer:
Moeten hier op waarneming.nl, voor Nederland, de soorten Ischnomera cyanea en Ischnomera caerulea worden samengevoegd, en zo ja geldt dat dan ook voor de internationale observade.org of moeten ze daar gescheiden blijven?

P.S. Overigens: Als we in NL idd (alleen?) I. cyanea hebben wil Roy Kleukers (c.q. nlsrt) het denk ik ook wel weten  ::)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#12
Is ingevoerd. Ik had al eerder gekeken, maar blijkbaar ging er toen iets mis, want ik kon niets vinden.
Bedankt  Theodoor. Sorry Jan  :)

Thijs

p.s.
Daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar Arp.
Bij nader inzien blijf ik het toch nog steeds gek vinden, dat voor zo'n opvallend en mooi kevertje zo weinig waarnemingen zijn. Terwijl hij op waarneming als algemeen wordt aangegeven.

Th.Heijerman

Ischnodema caerulea en I. cyanea zijn twee soorten. In de ouwe Everts wordt Asclera coerulea genoemd met als synoniemen A. coerulescens en A. cyanea. Brakman (1966) noemt voor Nederland Asclera cyanea met als synoniem A. coerulea. Het is gebleken dat de Nederlandse soort I. cyanea betreft.

Binnenkort (tja, wat is binnenkort) komt er een nieuwe keverkatalogus en Roy zal de naamgeving zoals gehanteerd in het Soortenregister dan hierop aanpassen.

Theodoor

Arp

Okay, dank je Theodoor (again) - dus voor NL samenvoegen (c.q. met elkaar verlinken?) als I. cyanea en voor observado.org handhaven als twee soorten - ik zal het dadelijk even bij de soortaanvragen voordragen.

@Thijs: Volgens mij staan alle kevers 'standaard' op "Vrij algemeen", totdat er iemand klaagt dat een soort anders moet  ;)  maar geen idee of deze nou dus het predicaat "Zeldzaam" verdient of niet ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)