Voorjaarshooiwagens

Gestart door Robert Heemskerk, mei 02, 2009, 22:13:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag geleedpotigenforum,

Vandaag een stuk meer Voorjaarshooiwagens gezien.
Nu viel mij op dat er een opvallend verschil was in grootte en vorm tussen verschillende van deze hooiwagens.

Die kleinere en minder 'bolle' hooiwagens zijn dan denk ik de mannetjes?
En die bolvormig toelopende hooiwagens de vrouwtjes?
Ook lijken de vrouwtjes veel bonter van patroon te zijn dan de mannetjes? (rug- en zijtekeningen)

Klopt dat? of zijn het mogelijk twee verschillende soorten?

Hieronder eerst een vrouw, dan een mannetje (als ik het goed heb...?)

Arp

Hoi Robert,

Beide zijn Rilaena triangularis, no problem, maar mannetje-vrouwtje durf ik niet. Volgens mij zijn ze momenteel ook nog amper geslachtsrijp, ik denk eerder zo rond de laatste vervelling (????) dus de verschillen die je ziet kunnen ook aan verschil in groeistadium liggen (en de kleurverschillen afhankelijk van kort geleden verveld of niet?).

De verschillen in habitus worden vooral duidelijk als de meisjes "vol" zitten met eitjes, maar zover is het denk ik nog niet en ik heb eerlijk gezegd geen idee of er nog andere morfologische kenmerken zijn (afgezien van hetgeen onder de genitaalplaat).

Wellicht dat Hay, Jacomijn of anderen daar nog wat zinnigs over kunnen zeggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

Bedankt Arp,

Er zijn nu veel Voorjaarshooiwagens die in leeftijd verschillen.
Dat verschil is waarschijnlijk nu goed zichtbaar.

groet, Robert

hay

Mooie platen weer, Robert!
Je hebt gelijk: de mannen zijn gemiddeld egaler van kleur, de vrouwen wat bonter. De variatie is vrij groot, met "regionale" verschillen. Omdat jij van die 'aardige' foto's schiet, durf ik het wel te vragen: de mannetjes hebben op de kaken een soort 'flapje' zitten. Van voren gefotografeerd, moet dat te zien zijn. Benieuwd of 't je ooit lukt dat hier te laten zien...
groet,
hay