Hoofdmenu

juffer

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 29, 2006, 21:59:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Toen ik vandaag paddenstoelen aan het zoeken was, bleef deze mooie juffer vlak voor me mooi stil zitten. Dus kon ik het niet laten er enkele foto's van te maken.

Is deze zo op naam te brengen?

Goyatlah

Net uitgeslopen mannetje pantserjuffer.. Omdat ie zo jong is zegt de kleur van het pterostigma hier niets. Heb je misschien een foto van de zijkant van het borststuk?

De achterlijfsaanhangselen wijzen wel duidelijk op Houtpantser, dus dat zal ie dan wel zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Schoppers

#2
Nee geen Houtpanserjuffer maar een Gewone Panserjuffer Lestes sponsa

Arno van Stipdonk

Oke, bedankt voor jullie reactie.

Goyatlah

Moi Eelke, weet je dat wel heel zeker: in Libellen van NW-Europa:
Onderste achterlijfsaanhangsels mannetjes kort - L.viridis, lang - L.sponsa.

Andere hier genoemde kenmerken zijn niet aan de orde (schiereilandje niet te zien, kleur pterostigma is niet bepalend bij erg jonge exemplaren).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Schoppers

#5
Jep dat weer ik zeker. Ten eerste vliegen de Houtpansers bij mijn weten nog niet en ik heb vaker zulke Gewone Pansers gezien.
De achterlijfaanhangels zijn zo te zien lang. Bij de viridis klein zoals je al aangeeft

grunsven

Vergeten we de andere soorten voor het gemak? spec. lijkt me heel terecht in dit geval.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

:hehe: Ik ben het met Eelke eens dat het waarschijnlijk een Gewone pantserjuffer is maar met zekerheid kun je het gewoon niet zeggen. Eelke wel zou moeten weten dat vliegtijden nooit determinerend zijn; Houtpantserjuffer heb ik ook al wel eens half mei aangetroffen.

Voor wat betreft de onderste achterlijfsaanhangselen: de top van het achterlijf is van de fotograaf/kijkbuiskinderen weggebogen; alleen daardoor lijken de onderste aanhangselen al veel korter dan die van een Gewone pantserjuffer.

Op de zijkant van het borststuk zie je net de scheiding tussen de donkere bovenkant en de bleke zijkant; daar zit wel een s-bocht maar geen 'schiereilandje' dus Houtpantserjuffer is het niet. Achterhoofd is niet geel dus Zwervende en Tengere kunnen we uitsluiten. Blijven over Gewone en Tang. Mijn onderbuikgevoel zegt dat het geen Tang is maar dat blijft lastig van een foto en zeker bij zo'n jong dier. Had ik het dier hier voor me dan zou ik het aan het postuur zo zien.

grunsven

Het lijkt zelfs of de onderste tangen recht zijn maar om dit soort beesten in te gaan voeren lijkt me geen goed idee.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Schoppers

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het met jullie eens ben.
Determineren op vliegtijden is idd link en moet zeker niet gedaan worden.
Het enige dat gezegd kan worden is dat Houtpanserjuffer nu nog schaarser zijn dan Gewone. Meer niet idd!!