viooltjes op de hei

Gestart door acherontia, mei 02, 2009, 19:28:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Deze viooltjes zie je nu in behoorlijke aantallen op de hei (zuidelijke Veluwe) staan, het is vast geen maarts viooltje, maar welke is het dan wel?

Jeroen

nick w

kan bleeksporig bosviooltje zijn maar kan 't niet helemaal goed zien.

Groet,
Nick W

WimV

Dit lijkt mij Hondsviooltje.

groetjes,
Wim

acherontia

Hoi Nick en Wim,

Bedankt voor de reacties; is er een kenmerk waar ik op kan letten om onderscheid tussen hondsviooltje en bleeksporig bosviooltje te kunnen maken?

Jeroen

nick w

Ik lees even voor uit m'n flora  ;)
Bleeksporig bosviooltje: laag, bijna kaal. bladeren hartvormig, steunblaadjes gewimperd. Bloem 15-25 mm, blauwpaars, reukloos, spoor geelwit, kort, iets gebogen, aan de top gegroefd; kelkblad spits, kelkaanhangsels na de bloei vergroot, 2-3mm lang. Bos, grazige plaatsen.
Hondsviooltje: laag/klein, kaal of weinig behaard. Blad eirond/langwerpig, niet in een rozet. Bloem 15-25mm, blauwer dan bleeksporig bosviooltje, soms wit, spoor geel- of witachtig. Kelkblad spits, kelkaanhangsels klein, ook na de bloei. Heide, ijle bossen.

Kun je hier iets mee?

Groet,
Nick W

acherontia

Nee eigenlijk kan ik er niets mee. Ik ga iemand raadplegen van de plantenwerkgroep van de Hoge Veluwe en zal de reactie hier posten. Ik vermoed hondsviooltje puur vanwege de standplaats....

Jeroen

pieternella

Ik las in een ander topic dat het er om gaat of het een waardplant is van de Duinparelmoervlinder.
Dan zou het om een Hondsviooltje gaan.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

acherontia

Het zijn inderdaad hondsviooltjes.

Jeroen