Hoofdmenu

Varen

Gestart door Sanne Koolwijk, mei 29, 2006, 20:39:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Wie weet welke varensoort dit betreft? Bedankt!

Cees Veenema

Een varen ? Sanne,
Heb je ook een foto van de hele plant?
Groet,

Cees

Sanne Koolwijk

Jazeker, ik maak even een foto (plant staat op mijn balkon in een pot), dan upload ik die.

Sanne Koolwijk

Hier nog een foto. Ik heb een Mannetjesvaren in een pot, en deze varen groeit ernaast. Ik dacht altijd dat het dezelfde was (geen moeite gedaan om goed te kijken), maar het is toch duidelijk een andere soort.

Cees Veenema

Hallo Sanne,

Het is dat ik zelf ook eens achter de varens aan wil, op dit gebied ben ik een leek maar het kan geen kwaad om een begin te maken, daarom is mijn sugestie een Brede stekelvaren. Laten wij het oordeel vaan deskundige maar  even afwachten.
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo allemaal,

Ik ben het met Cees eens. Even voor de zekerheid de kafjes onderaan de stengel controleren. Als die een donkere middennerf hebben dan is het inderdaad Brede stekelvaren. Hebben ze geen donkere nerf en zijn ze helemaal strokleurig dan is het de Smalle stekelvaren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Sanne Koolwijk

CiteerHallo Sanne,

Het is dat ik zelf ook eens achter de varens aan wil, op dit gebied ben ik een leek maar het kan geen kwaad om een begin te maken, daarom is mijn sugestie een Brede stekelvaren. Laten wij het oordeel vaan deskundige maar  even afwachten.
Op zich was dat ook mijn eerste gedachte. Ik kan niet echt goede foto's vinden op internet, en mijn floraboeken schieten ook tekort. Bedankt in ieder geval!

Sanne Koolwijk

CiteerHallo allemaal,

Ik ben het met Cees eens. Even voor de zekerheid de kafjes onderaan de stengel controleren. Als die een donkere middennerf hebben dan is het inderdaad Brede stekelvaren. Hebben ze geen donkere nerf en zijn ze helemaal strokleurig dan is het de Smalle stekelvaren.
Waar moet ik dan kijken, waar de stengels beginnen (uit de grond komen?)

Corryabbink

Hallo Sanne,

De mooiste schubben vind je onderaan de stengel dus net boven de grond. Je trekt er een paar af en dan zie je snel genoeg of ze in het midden een donkere middenstreep hebben. Even tegen het licht aanhouden of met een loupe bekijken.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Sanne Koolwijk

Ga het meteen doen, bedankt voor de hulp!