Roofvogel onbekend....

Gestart door morphicx, april 26, 2009, 21:21:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

morphicx

Ik ben op vakantie in Frankrijk de volgende (roof)vogel tegen gekomen en heb geen flauw idee welke het is! Misschien weet iemand het hier? We zitten in centraal Frankrijk (200 km onder Parijs).
De vogel zat op een paaltje in een weiland en trok zich weinig van ons aan, wij zaten een stuk van hem af in de auto en konden niet dichterbij komen, helaas regende het dus de kwaliteit van de foto's laat wat te wensen over.

Iemand enig idee??


frankneijts

Een Franse Buizerd..... Behalve Buizerd kan ook Dwergarend zo'n lichte, vrijwel ongetekende onderzijde hebben. Op foto 2 is echter juist een stuk van het loopbeen zichtbaar en dat is kaal wat Dwergarend onmiddellijk uitsluit: Dwergarenden hebben echte "arendpoten": met bevederd loopbeen dus.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan de Lang

Eigenlijk is er veel te zeggen voor een lichte dwergarend: voorkomen, masker, aantal en projectie van de duidelijk gevingerde handpennen, lichte zomen in de dekveren, lichtere vlek in de armpennen, staartlengte en lichte enigszins vage bandering. Bij de poten ben ik blijven steken in de vraag wat ik eigenlijk op foto 2 zag: wel of geen (on) bevederd loopbeen?
Anders denk ik ook aan een onvolwassen lichte buizerd. Wat anders zit er zo aan de bosrand op een weidepaal? Maar die kop, die staart en die handpennen...
Een lichte wespendief ? B.v. de kop doet daar aan denken. Echter, alleen al het staartpatroon spreekt daar tegen.

frankneijts

#3
De kop is verfomfaaid en/of anderszins beschadigd en d'r is met staart en handpennen niks mis als het om een Buizerd gaat. Kijk ook eens naar de voeten: Dwergarend heeft veel grotere voeten dan een Buizerd, dat valt echt op bij zittende vogels (cf. Slechtvalk bijv.). En als laatste: de kleur wit lijkt verkeerd, Dwergarend is niet zo zuiver wit van onderen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan de Lang

Je hebt gelijk, de voeten van de vogel op de foto missen het opvallend krachtige van de arend. Dat geeft de doorslag. Een leerzame buizerd, dat wel.
 

morphicx

Ook voor mij leerzaam! Dank u beiden!
Zijn kop zag er wat vreemd uit maar die zal ook wel verregend zijn!  ;)

Hier nog een ander gevogelte waar ik niks van terug vind in mijn boekje....
Zelfde plek (frankrijk dus!) nu wel een scherpere foto!


Flor Rhebergen

Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

morphicx

Dat is snel! Ik had al wel op fazant gezocht op internet maar kon niet precies vinden wat ik op de foto had! De Koningsfazant klopt inderdaad wel!

Wederom dank!