Hoofdmenu

Vliegjes

Gestart door Goyatlah, mei 28, 2006, 05:54:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Vandaag een behoorlijk aantal voor mij nieuwe soorten gefotografeerd, een aantal zweefvliegjes, maar ook een paar waar ik totaal geen idee van heb.

Allen genomen tussen het Paterswoldse Meer en de oude bedding van de Drentse Aa (nat en ruig grasland).

1 - Heel vreemd beest, kan niets vinden wat er ook maar een beetje op lijkt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

2. Lijkt me ook geen zweefvlieg (en iemand een idee over dat kleine vliegje?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

3. Zweefvlieg
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

4. Syrphus sp.? en nog een kleintje...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

5. Platycheirus sp.?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

1 & 2 Grote dansvlieg  Empididae sp. waarschijnlijk Empis tessellata

Op foto 1 zie je een vlieg die is aangetast door een schimmel.

(Verkeerde forum dus: paddestoelen  :D )


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

De eerste twee zijn inderdaad Grote Dansvliegen, Empis tessellata. De derde is een Donkere Wespvlieg, Temnostoma bombylans. De vierde een Bandzwever, Syrphus of Epistrophe en de laatste een Moeraszweefvlieg, Tropidia scita.

Goyatlah

Kees en Han bedankt voor jullie reaktie. Loop de zwevers met de tabel straks nog wel even na (kan nog niet echt goed hier mee overweg, maar dat kon ik in eerste instantie met de libellentabel ook niet...). Van die schimmel zie ik nu ook wel, en ook dat dit dan wel ongeveer hetzelfde beestje is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's