Hoofdmenu

Bruine Korenbout ?

Gestart door Cees Veenema, mei 27, 2006, 23:31:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Ik wilde  deze al invoeren  als Viervlek maar zag bij het soortenoverzicht een exemplaar wat er verdacht veel op lijkt (foto  Andre den Ouden  )
Was trouwens wel mijn target van hedenochtend om eerdere foto te verbeteren gezien de zeldzaamheid in Drenthe.
Groet,

Cees

Maaswitje

#1
Cees,

Ik had zojuist al bij determinatiefouten geschreven dat je een mannetje bruine korenbout op de foto hebt vastgelegd. Het achterlijf heeft al een prachtige blauwe kleur gekregen.
Mooie foto !

Met vriendelijke groet,

Andre den Ouden
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Cees Veenema

#2
Hallo Andre

Gelukkig net op tijd rechtgezet. Ik denk dat Eelke nu wel in zijn nopjes is de Bruine Korenbout komt in Drenthe alleen op deze locatie voor en als je dan ook nog zo'n foto kan maken. Dit maakt de dag weer goed. Vijf minuten na de opnamen zat ik met beide benen tot over mijn knieen in de smurrie!
Bedankt.
Groet,

Cees

Goyatlah

Moi Cees, gefeliciteerd met je vondst...

Libellula's zijn toch niet zo ingewikkeld? Alle hebben (net zoals witsnuiten overigens) zwarte basisvlekken op tenminste de achtervleugels.
Viervlek heeft zwarte vlekken op het midden van de voorrand van alle vleugels,
Platbuik heeft dat typerende achterlijf, en tevens 2 schouderstrepen
Is het geen van beide is het dus Bruine Korenbout...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

#4
Uit 'de natuur van Drenthe'
Vroeger werden langs o.a. de Reest en Drentse Aa ....als beekrombout en bruine korenbout waargenomen.'

De libellen van Drenthe (1975-1988) geeft de soort niet,  de recente atlas van Drenthe noemt Hoogeveen (1935) en het 3 vindplaatsen Schoonbekerdiep (1990-1995), maar geen waarnemingen bij Meppel.

De libellen van Nederland heeft idd een stip bij HGv en een hele vette in de omgeving van Meppel.

Cees Veenema

#5
Hallo Andre,

Eelke heeft onderstaande commentaar geplaatst bij snorrende libel(le)  van 20 mei.jl



Fraaie waarneming Cees, Kan je me misschien de exacte locatie mailen?
De Br Korenbout heeft namelijk de status 'Zeer zeldzaam' in Drenthe.
Er zijn waarnemingen bekend van zuid oost Drenthe en vanaf 2003 meerdere bij Meppel.

En nee je bent zeker niet de eerste en ook niet de laatste denk ik  


--------------------

Groeten,
Eelke Schoppers
Groet,

Cees

characea

Volgens mij heb ik de soort ook gezien op het klaverblad aan de noord oostkant van Meppel..zal even kijken of ik die waarneming nog kan vinden..

Libellennieuwsbrief 2002
CiteerLEUKE ANDERE VONDSTEN TIJDENS INVENTARISATIE
(Libell fulva, bruine korenbout)

Leuk om te vermelden is dat op de nabijgelegen kruising van de Drogterweg
met de Bazuinerweg (Ac 223.8-519.2) Afrikaner Gierst (P. schinzii)gevonden
is in een maisakker. Nu we het toch over maisakkers hebben: De
Weidebeekjuffer (Calopteryx splendens) vloog iets verderop
Koekangerveld/Ruinerweide ook tussen de maisakkers in sloten: Beide keren
een mannetje: op zaterdag 22 juni in 217.7-526.5 en een week eerder in km
hok 218-526.
Ook zag ik regelmatig ten zuiden van Havelte Vroege glazenmaker Aeshna
isoceles (o.a. in 216.8-526.5 en 210.8-524.4). Verder nog op 2 juni op het
klaverblad boven Meppel (AC 210.8-524.4) een Bruine Korenbout (LIBELFULVA)
en gewone veldsla (Valerianella locusta). Bij 'De Lokkerij' heeft Marcel
Hospers samen met mij Korensla gevonden. Dat is vlak bij de Havenzathe
Havixhorst en Dickninge in
DeWijk. (Amersfoortco 213-521)

Andre Hospers

Schoppers

Moie Cees wat een plaatje. Fraai hoor.

Cees Veenema

#8
Volgens mij heb ik de soort ook gezien op het klaverblad aan de noord oostkant van Meppel..zal even kijken of ik die waarneming nog kan vinden..



Hallo Andre,

Afstand tussen klaverblad en locatie van nu is ongeveer 1 km. dat moet voor deze br. Korenbout niet zo'n probleem zijn.

Bij het klaverblad kom ik trouwens ook wel eens, laatste paar weken niet maar alle reden om nog eens te kijken of ze daar ook nog zitten.

we keep in touch,
Groet,

Cees

Schoppers

#9
Cees, is het mogelijk dat deze foto in de Drentse Libellen nieuwsbrief kan?
Zou erg leuk zijn!!

characea

Verder heeft Marcel Wasscher tijdens een lezing midden jaren negentig ook verkondigd dat hij een fulva zag bij een wiel langs het spoor bij Meppel...

Cees Veenema

CiteerCees, is het mogelijk dat deze foto in de Drentse Libellen nieuwsbrief kan?
Zou erg leuk zijn!!
Hallo Eelke,

Is dat een nieuwsbrief per internet ? zo niet dan heb ik ook nog enkele opnames voorradig genomen in een hogere resolutie.
Heb je echter voldoende aan de op waarneming.nl  geplaatste foto dan heb je uiteraard mijn toestemming om die te gebruiken.

Ik hoor eventueel wel van je en anders succes.

Cees
Groet,

Cees