Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: Jakhals komt vanuit zuid oost europa richting het westen  (gelezen 7400 keer)

Merel

• Member
Re: Jakhals komt vanuit zuid oost europa richting het westen
« Reactie #90 Gepost op: juni 29, 2018, 15:22:45 pm »

Doen ze in Estland geen DNA onderzoek? Om onomstotelijk vast te stellen dat jakhals schapen doodt, kun je dat toch net als hier in Nederland of in Duitsland laten onderzoeken?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Cygnus

• Member
« Reactie #91 Gepost op: juni 29, 2018, 15:31:35 pm »

Doen ze in Estland geen DNA onderzoek? Om onomstotelijk vast te stellen dat jakhals schapen doodt, kun je dat toch net als hier in Nederland of in Duitsland laten onderzoeken?

Als er DNA van Jakhalzen op de dode schapen wordt aangetroffen, dan bewijst dat nog steeds niet dat de Jakhalzen de schapen hebben gedood.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

• Member
« Reactie #92 Gepost op: juni 29, 2018, 15:39:38 pm »

Wel als het DNA vers verzameld wordt in de wonden die dodelijk zijn geweest. Hoe doen we dat hier dan?
Ik snap dat Jakhals ook aas eet, maar het moet toch vast te stellen zijn welk dier het schaap heeft gedood? Vind het wel grappig dat de ene bron zegt dat Jakhalzen geen schappen kunnen doden, dat die te groot zijn en dat jij zegt dat ze in Estland wel degelijk schapen pakken, maar dat er geen bewijs is. Hoe kan dat nou?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Cygnus

• Member
« Reactie #93 Gepost op: juni 29, 2018, 15:53:23 pm »

Volgens mij heb ik in mijn eerdere post uitvoerig uitgelegd wat de situatie is. Het is pas 100% zeker als er een video beschikbaar is van een Jakhals die een schaap doodt. Wat nu aan technische gegevens beschikbaar is, wijst sterk op Jakhals. Het is geen bewijs, hoewel er eigenlijk geen andere mogelijkheden zijn. Waar het mij om gaat is dat het mij onverstandig lijkt te beweren dat Jakhalzen geen landbouwhuisdieren doden. 

Omdat schade veroorzaakt door Jakhalzen niet wordt vergoed wordt er in Estland geen DNA monster genomen van prooidieren.
Trinus Haitjema

HPM

• Member
« Reactie #94 Gepost op: juni 29, 2018, 16:05:46 pm »

In Nederland wordt DNA geaccepteerd als bewijs voor de dader maar feitelijk is dat niet juist. Het bewijst alleen dat een vos/hond/wolf/jakhals aan het lijk heeft gezeten. Als er alleen DNA van één soort is aangetroffen is de kans natuurlijk wel groter maar het slachtoffer kan in theorie een natuurlijke dood zijn gestorven en daarna zijn aangevreten.
Herman van der Meer

Cygnus

• Member
« Reactie #95 Gepost op: juni 30, 2018, 12:21:52 pm »

Gezien de afmeting van jakhals (ietsje groter als een vos) ....

Even een compilatie gemaakt van een Jakhals en een Vos op dezelfde plek. Op het originele screenshot stond alleen de Jakhals. De Vos, die 10 minuten eerder daar was, heb ik er ingeplakt. Ik heb nog nooit Jakhals en Vos tegelijkertijd hier gehad. Jakhals is veel robuuster dan de Vos.
Trinus Haitjema

Cygnus

• Member
« Reactie #96 Gepost op: juni 30, 2018, 12:30:08 pm »

2) voor mij bijna zeker ecoduct Tolhuis over a50 Heerde gezien begroeiing en inrichting links.

Heel scherp opgelet. Ik heb gekeken naar plaatjes van alle andere ecoducten op de Veluwe en geen enkele andere heeft deze staken langs de rand. De unieke architectuur maakt het dus mogelijk de locatie te bepalen. Volgens afbeeldingen staat alleen langs de noordrand van het ecoduct beplanting, dan moet de Jakhals dus van oost naar west de snelweg over hebben gestoken. 
Trinus Haitjema

Vincent Martens

• Member
  • https://twitter.com/otjetwiets
« Reactie #97 Gepost op: juni 30, 2018, 12:58:08 pm »

groeten, Vincent

Cygnus

• Member
« Reactie #98 Gepost op: juni 30, 2018, 13:23:39 pm »

Voor de Goudjakhals blijft de teller toch op twee staan... https://www.destentor.nl/berkelland/geen-goudjakhals-in-ruurlo-filmpje-blijkt-campagnestunt-tegen-teken~a2438a05/

Lekker is dat. Maar deze fake-waarneming heeft wel de gegevens van de tweede waarneming boven water gebracht, dus is het niet helemaal voor niets geweest. De vraag is nu of het filmpje in het buitenland is opgenomen of dat het filmpje toch in de Achterhoek is gemaakt met een gedomesticeerde Jakhals.
Trinus Haitjema

Vincent Martens

• Member
  • https://twitter.com/otjetwiets
« Reactie #99 Gepost op: juni 30, 2018, 16:03:15 pm »

Ik neem aan dat er wel iemand is gaan kijken op dat bospad bij Ruurlo. Ben wel benieuwd naar verdere (technische) details van het fake filmpje.
groeten, Vincent

peterv

• Admins
« Reactie #100 Gepost op: juni 30, 2018, 18:02:43 pm »

In Nederland wordt DNA geaccepteerd als bewijs voor de dader maar feitelijk is dat niet juist. Het bewijst alleen dat een vos/hond/wolf/jakhals aan het lijk heeft gezeten. Als er alleen DNA van één soort is aangetroffen is de kans natuurlijk wel groter maar het slachtoffer kan in theorie een natuurlijke dood zijn gestorven en daarna zijn aangevreten.
Deze redenatie klopt als DNA zou worden verzameld van de plekken waar aan het slachtoffer is gegeten. Echter, DNA wordt niet verzameld van de vreetplekken, maar uit de bijtwonden. Als een dier een natuurlijke dood is gestorven en wordt aangevreten gaat een roofdier natuurlijk niet ook nog eens de keel doorbijten om er zeker van de zijn dat het kadaver echt dood is. Daarnaast wordt er ook vaak nog sectie verricht om zeker te zijn dat verwondingen niet post mortem zijn ontstaan. De combinatie van de sectie en locaties van bemonstering maken het DNA bewijs volgens mij wel heel robuust.
Peter Venema

KoenVerhoogt

• Admins
  • Admin Korstmossen & Spinnen
« Reactie #101 Gepost op: juli 03, 2018, 15:52:33 pm »

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
5096 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250

Cygnus

• Member
« Reactie #102 Gepost op: december 10, 2018, 15:39:50 pm »

Anderhalve maand geleden was er een Jakhalzen symposium in Griekenland. Daar is ook een presentatie gehouden over de geschiktheid van Nederland voor Jakhalzen. Uitkomst van het onderzoek was dat in Nederland plaats zou kunnen zijn voor 1450 roedels. Indien rekening wordt gehouden met aanwezigheid van Wolven in daarvoor geschikte gebieden, dan zou er plaats zijn voor 800 roedels. Bijgaand een samenvatting van de presentatie uit het programma voor het symposium.

« Laatst bewerkt op: december 10, 2018, 15:42:51 pm door Cygnus »
Trinus Haitjema

Merel

• Member
« Reactie #103 Gepost op: december 10, 2018, 16:30:16 pm »

Jeetje wat een hoge aantallen. Hoe past Jakhals in ons ecosysteem, wanneer je ook Vos en Das meerekent? En zeer onregelmatig ook Wasbeerhond?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

hans parlevliet

• Member
    • kunst in de galerie van Hans Parlevliet
« Reactie #104 Gepost op: december 10, 2018, 17:10:08 pm »

Anderhalve maand geleden was er een Jakhalzen symposium in Griekenland. Daar is ook een presentatie gehouden over de geschiktheid van Nederland voor Jakhalzen. Uitkomst van het onderzoek was dat in Nederland plaats zou kunnen zijn voor 1450 roedels. Indien rekening wordt gehouden met aanwezigheid van Wolven in daarvoor geschikte gebieden, dan zou er plaats zijn voor 800 roedels. Bijgaand een samenvatting van de presentatie uit het programma voor het symposium.
't Lijkt me typisch een gevalletje bureau tijgers retoriek...
mvg
Hans

tekenaar

• Admins
  • Admingroep: Amfibieen, Reptielen & Zoetwatervissen
    • Nature in Colour
« Reactie #105 Gepost op: december 10, 2018, 17:57:39 pm »

dat wel, maar jakhals komt over zijn hele verspreidingsgebied samen voor met vos
Paul Veenvliet

Vintage vakantiewoning en natuurreizen in Slovenië
http://www.natureincolour.eu
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 20 queries.