Jakhals komt vanuit zuid oost europa richting het westen

Gestart door Freek Verkerk, april 21, 2009, 11:43:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Doen ze in Estland geen DNA onderzoek? Om onomstotelijk vast te stellen dat jakhals schapen doodt, kun je dat toch net als hier in Nederland of in Duitsland laten onderzoeken?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Cygnus

Citaat van: Merel op juni 29, 2018, 15:22:45 PM
Doen ze in Estland geen DNA onderzoek? Om onomstotelijk vast te stellen dat jakhals schapen doodt, kun je dat toch net als hier in Nederland of in Duitsland laten onderzoeken?

Als er DNA van Jakhalzen op de dode schapen wordt aangetroffen, dan bewijst dat nog steeds niet dat de Jakhalzen de schapen hebben gedood.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Wel als het DNA vers verzameld wordt in de wonden die dodelijk zijn geweest. Hoe doen we dat hier dan?
Ik snap dat Jakhals ook aas eet, maar het moet toch vast te stellen zijn welk dier het schaap heeft gedood? Vind het wel grappig dat de ene bron zegt dat Jakhalzen geen schappen kunnen doden, dat die te groot zijn en dat jij zegt dat ze in Estland wel degelijk schapen pakken, maar dat er geen bewijs is. Hoe kan dat nou?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Cygnus

Volgens mij heb ik in mijn eerdere post uitvoerig uitgelegd wat de situatie is. Het is pas 100% zeker als er een video beschikbaar is van een Jakhals die een schaap doodt. Wat nu aan technische gegevens beschikbaar is, wijst sterk op Jakhals. Het is geen bewijs, hoewel er eigenlijk geen andere mogelijkheden zijn. Waar het mij om gaat is dat het mij onverstandig lijkt te beweren dat Jakhalzen geen landbouwhuisdieren doden. 

Omdat schade veroorzaakt door Jakhalzen niet wordt vergoed wordt er in Estland geen DNA monster genomen van prooidieren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

In Nederland wordt DNA geaccepteerd als bewijs voor de dader maar feitelijk is dat niet juist. Het bewijst alleen dat een vos/hond/wolf/jakhals aan het lijk heeft gezeten. Als er alleen DNA van één soort is aangetroffen is de kans natuurlijk wel groter maar het slachtoffer kan in theorie een natuurlijke dood zijn gestorven en daarna zijn aangevreten.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: tekenaar op juni 28, 2018, 09:52:12 AM
Gezien de afmeting van jakhals (ietsje groter als een vos) ....

Even een compilatie gemaakt van een Jakhals en een Vos op dezelfde plek. Op het originele screenshot stond alleen de Jakhals. De Vos, die 10 minuten eerder daar was, heb ik er ingeplakt. Ik heb nog nooit Jakhals en Vos tegelijkertijd hier gehad. Jakhals is veel robuuster dan de Vos.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: ronris op juni 29, 2018, 15:12:35 PM
2) voor mij bijna zeker ecoduct Tolhuis over a50 Heerde gezien begroeiing en inrichting links.

Heel scherp opgelet. Ik heb gekeken naar plaatjes van alle andere ecoducten op de Veluwe en geen enkele andere heeft deze staken langs de rand. De unieke architectuur maakt het dus mogelijk de locatie te bepalen. Volgens afbeeldingen staat alleen langs de noordrand van het ecoduct beplanting, dan moet de Jakhals dus van oost naar west de snelweg over hebben gestoken. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Martens

groeten, Vincent

Cygnus

Citaat van: Vincent Martens op juni 30, 2018, 12:58:08 PM
Voor de Goudjakhals blijft de teller toch op twee staan... https://www.destentor.nl/berkelland/geen-goudjakhals-in-ruurlo-filmpje-blijkt-campagnestunt-tegen-teken~a2438a05/

Lekker is dat. Maar deze fake-waarneming heeft wel de gegevens van de tweede waarneming boven water gebracht, dus is het niet helemaal voor niets geweest. De vraag is nu of het filmpje in het buitenland is opgenomen of dat het filmpje toch in de Achterhoek is gemaakt met een gedomesticeerde Jakhals.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Martens

Ik neem aan dat er wel iemand is gaan kijken op dat bospad bij Ruurlo. Ben wel benieuwd naar verdere (technische) details van het fake filmpje.
groeten, Vincent

peterv

Citaat van: HPM op juni 29, 2018, 16:05:46 PM
In Nederland wordt DNA geaccepteerd als bewijs voor de dader maar feitelijk is dat niet juist. Het bewijst alleen dat een vos/hond/wolf/jakhals aan het lijk heeft gezeten. Als er alleen DNA van één soort is aangetroffen is de kans natuurlijk wel groter maar het slachtoffer kan in theorie een natuurlijke dood zijn gestorven en daarna zijn aangevreten.
Deze redenatie klopt als DNA zou worden verzameld van de plekken waar aan het slachtoffer is gegeten. Echter, DNA wordt niet verzameld van de vreetplekken, maar uit de bijtwonden. Als een dier een natuurlijke dood is gestorven en wordt aangevreten gaat een roofdier natuurlijk niet ook nog eens de keel doorbijten om er zeker van de zijn dat het kadaver echt dood is. Daarnaast wordt er ook vaak nog sectie verricht om zeker te zijn dat verwondingen niet post mortem zijn ontstaan. De combinatie van de sectie en locaties van bemonstering maken het DNA bewijs volgens mij wel heel robuust.
Peter Venema

KoenVerhoogt

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Cygnus

#102
Anderhalve maand geleden was er een Jakhalzen symposium in Griekenland. Daar is ook een presentatie gehouden over de geschiktheid van Nederland voor Jakhalzen. Uitkomst van het onderzoek was dat in Nederland plaats zou kunnen zijn voor 1450 roedels. Indien rekening wordt gehouden met aanwezigheid van Wolven in daarvoor geschikte gebieden, dan zou er plaats zijn voor 800 roedels. Bijgaand een samenvatting van de presentatie uit het programma voor het symposium.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Jeetje wat een hoge aantallen. Hoe past Jakhals in ons ecosysteem, wanneer je ook Vos en Das meerekent? En zeer onregelmatig ook Wasbeerhond?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

hans parlevliet

Citaat van: Cygnus op december 10, 2018, 15:39:50 PM
Anderhalve maand geleden was er een Jakhalzen symposium in Griekenland. Daar is ook een presentatie gehouden over de geschiktheid van Nederland voor Jakhalzen. Uitkomst van het onderzoek was dat in Nederland plaats zou kunnen zijn voor 1450 roedels. Indien rekening wordt gehouden met aanwezigheid van Wolven in daarvoor geschikte gebieden, dan zou er plaats zijn voor 800 roedels. Bijgaand een samenvatting van de presentatie uit het programma voor het symposium.
't Lijkt me typisch een gevalletje bureau tijgers retoriek...
mvg
Hans

tekenaar

dat wel, maar jakhals komt over zijn hele verspreidingsgebied samen voor met vos
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Cygnus

Is al gemeld in "Zoogdieren in het nieuws", maar om dit topic up-to-date te houden meld ik het hier ook even. Er is op 22 november 2019 een Jakhals vastgesteld in Drenthe via een wildcam (bron o.a. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/154991/Goudjakhals-laat-zich-voor-het-eerst-zien-in-Drenthe). Op de foto is een duidelijke Jakhals te zien. Dit is de derde bewezen Jakhals in Nederland.

Regelmatig wordt gemeld dat de Jakhals zich thuisvoelt in omringende landen zoals Duitsland of Denemarken. In werkelijkheid zijn de jaarlijkse waarnemingen voor beide landen opgeteld daar op de vingers van 1 hand te tellen, in Duitsland volgens mij in geheel 2019 nog maar 2 en in Denemarken volgens mij in 2019 helemaal nog niet. Dan is 3 waarnemingen in Nederland tot nu toe relatief veel.

Nederland is volgens mij geschikter voor Jakhalzen dan Duitsland. Jakhalzen voelen zich thuis in de buurt van water in lager gelegen gebieden. In Nederland is m.i. veel meer geschikt biotoop aanwezig dan in bijvoorbeeld Duitsland.

Omdat nu al enkele jaren Jakhalzen in Nederland zijn vastgesteld is het aannemelijk dat ze er misschien wel permanent zitten en zich ook al kunnen hebben voortgeplant. De situatie is misschien vergelijkbaar met de situatie in Estland (waar ik zelf woon). Hier is Estland is de Jakhals voor het eerst vastgesteld in 2013 en nu moeten er al minimaal 100 exemplaren aanwezig zijn. De dichtsbijzijnde plek van voortplanting is vermoedelijk Hongarije.

Bij mij in de tuin zitten ook regelmatig Jakhalzen. Via een wildcam is vast te stellen dat ze bijna dagelijks in onze tuin zitten, meestal bij onze composthoop, waar ik ook keukenafval heen breng. Inmiddels heb ik ruim 2300 videos gemaakt waar Jakhalzen op staan (voor het eerst in 2016). Als ik in de late schemer op enige afstand naar de plek van de composthoop kijk, laat zich heel soms een Jakhals zien (5 keer in 4 jaar of zo). Buiten deze gerichte acties om een Jakhals te zien ben ik op en rond ons erf overdag nog nooit een Jakhals tegengekomen. De Jakhals is uitzonderlijk schuw en behoedzaam, de kans om er spontaan 1 tegen te komen is heel erg klein. Wat wel mogelijk is is om te Jakhals te horen. Jakhalzen roepen regelmatig en op geschikte plekken, bijvoorbeeld de locatie in Drenthe, zou het mogelijk moeten zijn om vast te stellen of er nog steeds een Jakhals zit. Gebruikelijke methode is om geluid van de Jakhals af te draaien, maar daarmee kun je ze ook verstoren. Wat mij is opgevallen is dat Jakhalzen ook reageren op overvliegende propellorvliegtuigen. Via flightradar24.com kom je er achter waar en wanneer er propellorvliegtuigen over komen. Daar reageren ze bijna altijd op. Misschien ook in Nederland een veilige methode om Jakhalzen vast te stellen. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Cygnus op december 06, 2019, 16:12:00 PM
Via flightradar24.com kom je er achter waar en wanneer er propellorvliegtuigen over komen. Daar reageren ze bijna altijd op. Misschien ook in Nederland een veilige methode om Jakhalzen vast te stellen.
Wat een leuke tip!
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op december 06, 2019, 16:12:00 PMWat mij is opgevallen is dat Jakhalzen ook reageren op overvliegende propellorvliegtuigen. ... Daar reageren ze bijna altijd op.

Interessant.

Reageren in de zin van roepen?
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Maar Trinus, nu kenmerkt Drenthe zich niet echt als laaggelegen gebied met veel water. In ieder geval niet waar de bossen zich bevinden. Hierin lijkt Drenthe misschien nog best veel op veel Duitse gebieden.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op december 07, 2019, 12:58:04 PM
Citaat van: Cygnus op december 06, 2019, 16:12:00 PMWat mij is opgevallen is dat Jakhalzen ook reageren op overvliegende propellorvliegtuigen. ... Daar reageren ze bijna altijd op.

Interessant.

Reageren in de zin van roepen?

Ja, roepen/huilen. Duurt meestal zo'n 15 tot 20 seconden. En, dat had ik er niet bij vermeld, alleen als het donker is. Verder roepen/huilen ze ook niet vaker dan circa 1 keer per uur. Als ze reageren op een propellorvliegtuig dan doen ze dat doorgaans niet weer als er 10 minuten later nog een propellorvliegtuig passeert.

Ik heb ook nog even gekeken hoeveel propellorvliegtuigen er gisteravond boven NO-Nederland hebben gevlogen. Dat was er maar 1, namelijk een vliegtuig wat vloog van Southend naar Eelde. In de buurt van Eelde vloog dat vliegtuig uiteraard erg laag, ik weet niet of er op zo'n geringe hoogte op wordt gereageerd. Ik weet niet hoeveel propellorvliegtuigen er boven Nederland vliegen op een gemiddelde dag, mogelijk weinig. Hier in Estland zijn het relatief veel, ik heb elke avond 4 monitormomenten. Bij min of meer windstil weer is de kans om iets te horen groter dan bij winderig weer. Jakhalzen reageren op passerende vliegtuigen tot een afstand van 25 kilometer (gemeten op de grond).

Het geluid van huilende Jakhalzen draagt vrij ver. Ik hoor soms Jakhalzen aan de overkant van de Matsalubaai en dat is dan minimaal 4 kilometer verwijderd. Dat is dan wel open gebied, in kleinschalige landschappen is het waarschijnlijk eerder 2 kilometer.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

#111
Citaat van: jeroen vinke op december 07, 2019, 13:47:12 PM
Maar Trinus, nu kenmerkt Drenthe zich niet echt als laaggelegen gebied met veel water.

De exacte plek van de waarneming waarschijnlijk wel. Als mijn inschatting van de waarnemingsplek juist is, dan zie ik die lokatie als een geschikt gebied voor een territoriale Jakhals.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Citaat van: Cygnus op december 06, 2019, 16:12:00 PM
Bij mij in de tuin zitten ook regelmatig Jakhalzen. Via een wildcam is vast te stellen dat ze bijna dagelijks in onze tuin zitten, meestal bij onze composthoop, waar ik ook keukenafval heen breng. Inmiddels heb ik ruim 2300 videos gemaakt waar Jakhalzen op staan (voor het eerst in 2016).
Heb je die beelden ook online staan, bijvoorbeeld op Youtube? Ben helemaal niet zo bekend met de soort en als je duidelijke opnamen hebt, is dat wel heel waardevol om te delen, lijkt mij!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Cygnus

Citaat van: Merel op december 07, 2019, 14:52:44 PM
Citaat van: Cygnus op december 06, 2019, 16:12:00 PM
Bij mij in de tuin zitten ook regelmatig Jakhalzen. Via een wildcam is vast te stellen dat ze bijna dagelijks in onze tuin zitten, meestal bij onze composthoop, waar ik ook keukenafval heen breng. Inmiddels heb ik ruim 2300 videos gemaakt waar Jakhalzen op staan (voor het eerst in 2016).
Heb je die beelden ook online staan, bijvoorbeeld op Youtube? Ben helemaal niet zo bekend met de soort en als je duidelijke opnamen hebt, is dat wel heel waardevol om te delen, lijkt mij!

Ja, die staan hier:
https://www.youtube.com/channel/UC68jWfN4XM6px3No9GH_dTQ/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=0
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Cygnus op december 07, 2019, 13:52:29 PM
Ik weet niet hoeveel propellorvliegtuigen er boven Nederland vliegen op een gemiddelde dag, mogelijk weinig.
In Drenthe overdag regelmatig, vooral sportvliegers vanaf Eelde of Hoogeveen, 's nachts sluiten die vliegvelden en is er relatief weinig propellorvliegverkeer. Openingstijden voor vliegverkeer Eelde: Maandag t/m vrijdag, 06:30 - 23:00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen*, 07:30 - 22:00 uur.  Openingstijden vliegveld Hoogeveen: April t/m september: Dagelijks 09.30-19.00 uur en openingstijden September t/m maart: Dagelijks 10.00-19.00 uur.
Peter Venema

Cygnus

Citaat van: peterv op december 07, 2019, 19:23:46 PM
Citaat van: Cygnus op december 07, 2019, 13:52:29 PM
Ik weet niet hoeveel propellorvliegtuigen er boven Nederland vliegen op een gemiddelde dag, mogelijk weinig.
In Drenthe overdag regelmatig, vooral sportvliegers vanaf Eelde of Hoogeveen, 's nachts sluiten die vliegvelden en is er relatief weinig propellorvliegverkeer. Openingstijden voor vliegverkeer Eelde: Maandag t/m vrijdag, 06:30 - 23:00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen*, 07:30 - 22:00 uur.  Openingstijden vliegveld Hoogeveen: April t/m september: Dagelijks 09.30-19.00 uur en openingstijden September t/m maart: Dagelijks 10.00-19.00 uur.

Ik weet niet of Jakhalzen reageren op sportvliegtuigjes met propellormotor. De vliegtuigen waar ik het over had zijn verkeersvliegtuigen met propellormotoren. Ik heb reageren vastgesteld bij de volgende vliegtuigtypes: Bombardier Dash Q-400 serie, Avions ATR 72-600 en Bae Jetstream 32. De eerste 2 modellen vliegen (bij mij in de buurt) meestal op een hoogte tussen 6000 en 8000 meter en de laatste op circa 3500 tot 4000 meter. Ik heb reageren door Jakhalzen op deze 3 vliegtuigtypes honderden keren vastgesteld, bij straalvliegtuigen nog nooit.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: Cygnus op december 10, 2018, 15:39:50 PM
Anderhalve maand geleden was er een Jakhalzen symposium in Griekenland. Daar is ook een presentatie gehouden over de geschiktheid van Nederland voor Jakhalzen. Uitkomst van het onderzoek was dat in Nederland plaats zou kunnen zijn voor 1450 roedels. Indien rekening wordt gehouden met aanwezigheid van Wolven in daarvoor geschikte gebieden, dan zou er plaats zijn voor 800 roedels. Bijgaand een samenvatting van de presentatie uit het programma voor het symposium.

Het bijbehorende wetenschappelijke artikel over dit onderwerp is onlangs verschenen in het tijdschrift Lutra. Te vinden op  https://www.zoogdiervereniging.nl/sites/default/files/2019-12/Lutra%2062%281%29_Wennink%20et%20al_2019.pdf
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

#117
De Jakhals in de buurt van Assen werd gefotografeerd op 22 november 2019 om 06.43. Een dag later werd in het iets noordelijker gelegen Onnen een schadegeval aan schapen gemeld volgens de gegevens van BIJ12. Ben benieuwd of de Jakhals misschien de dader was.

Vaak is aan de situering van de prooi al te zien of de dader een Jakhals is geweest.  In tegenstelling tot een Wolf die een prooi ter plaatse opeet, sleept een Jakhals zijn prooi de dekking in.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: Cygnus op december 19, 2019, 12:27:41 PM
De Jakhals in de buurt van Assen werd gefotografeerd op 22 november 2019 om 06.43. Een dag later werd in het iets noordelijker gelegen Onnen een schadegeval aan schapen gemeld volgens de gegevens van BIJ12. Ben benieuwd of de Jakhals misschien de dader was.

Schadegeval van Onnen van 23 november 2019 inmiddels vastgesteld als Wolf.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema