Pootkleur zwarte ruiter?

Gestart door Jan de Lang, april 20, 2009, 12:28:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Lang

Op 19-4 zag ik een 1e jaars zwarte ruiter, nog nagenoeg in winter/voorjaarskleed met geheel zwarte poten. Gezien alle zichtbare kenmerken en de jizz van de vogel (fouragerend en in vlucht) konden andere soorten worden uitgesloten.
Ik ken de zwarte ruiter uit Nederland in alle kleden met rose-rode tot dieprode poten.
Echter, de betere veldgidsen en "Shorebirds", beschrijven en illustreren de soort óf met rode óf met zwarte poten (nooit beide) in het adulte zomerkleed. In alle andere kleden uitsluitend met pootkleuren in schakeringen van rood; dus geen zwarte poten.
Ik heb wel adulte zwarte ruiters in de zomer met zwarte poten gezien in lagunes van zuidelijk Europa en van Eurazië.
Wie weet hoe het zit met die pootkleur van deze tringa-species in jeugdkleed en verschil tussen de seksen?

Aanvulling:

In de literatuur zie ik zowel afbeeldingen van het zomerkleed met poten in rood, zwart en roodachtig zwart. Jonge vogels en niet-zomerkleden alleen met schakeringen van rood. De illustraties in de toonaangevende vogelgidsen zijn verwarrend omdat ze niet eenduidig zijn. De één gaat er kennelijk van uit dat je het zomerkleed met zwarte poten moet laten zien (Heinzel e.a., Mullarney e.a., Porter e.a.) de ander houdt het op rood (Hayman e.a.) of zwart-rood (Harris e.a.
Wat betreft de andere kleden zijn ze wel consistent in het tonen van roodachtige pootkleuren.
In de beschrijvingen wordt (niet overal!) aangegeven dat pootkleur van de zwarte ruiter in het broedkleed (mei-juni) van helderrood naar zeer donkerrood tot zwart gaat. Nergens lees ik er wat dat betreft verschillen in de seksen zijn.
Van zeer donkere, vrijwel zwarte poten bij jonge vogels en buiten het broedseizoen vind ik niets.
Ik houd het er maar op dat de vogel, die wij zagen, aan de vroege kant was met de wisseling van pootkleur, want van een wisseling van verenkleed was nog geen spoor waar te nemen.