Hoofdmenu

1e Jaars ooienvaars

Gestart door Jeroen Nagtegaal, april 17, 2009, 09:29:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Woensdag 2 ringen bij een paar Ooienvaars afgelezen, Een Hollandse metalenring, en een Duitse kleurring. In het veld bestond al het vermoeden van een 1e jaars paar, maar de meeste 1e jaars Ooienvaars blijven toch in hun overwinterings gebied? De leeftijd werd ook bevestigd door de terugmelding van de nederlandse ring. Ik kan er op internet eigenlijk niet echt iets over vinden, was er wel benieuwd naar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Herman van der Klis

#1
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 17, 2009, 09:29:35 AM
Woensdag 2 ringen bij een paar Ooienvaars afgelezen, Een Hollandse metalenring, en een Duitse kleurring. In het veld bestond al het vermoeden van een 1e jaars paar, maar de meeste 1e jaars Ooienvaars blijven toch in hun overwinterings gebied? De leeftijd werd ook bevestigd door de terugmelding van de nederlandse ring. Ik kan er op internet eigenlijk niet echt iets over vinden, was er wel benieuwd naar.

Wat voor een ringen zijn dat precies (Hollandse en Duitse) ?? 
Ooievaars hier geringd (stations) en daarbuiten zijn  eerste kalenderjaars , deze ooievaars overwinteren hier deels en deels trekken ze naar het zuiden. In het tweede kalenderjaar blijven de meeste (diezelfde) vogels tijdens de trek naar het Noorden hangen in Spanje en Frankrijk en trekken dus meestal niet door. Tijdens de najaarstrek naar het Zuiden gaan deze vogels ook weer (deels) weer mee met de adulten , die vanuit het Noorden komen.
Echter het jaar daarop - we hebben nu 3de kalenderjaars vogels - gaan ze wel (meestal) met de rest mee naar het Noorden , ze zijn dan echter nog niet geslachtsrijp.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jeroen Nagtegaal

Een vogel was gering met een metalen ring van het Vogeltrektstation Arnhem, de andere vogel had een Duitse kleurring uit Helgoland (eo). De Nederlander is 314 dagen voor het aflezen geringd, samen met een ander (bijna) vliegvlug jong uit hetzelfde nest.

Wat bedoel je met:
CiteerOoievaars hier geringd (stations) en daarbuiten zijn  eerste kalenderjaar
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Herman van der Klis

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 17, 2009, 11:44:32 AM
Een vogel was gering met een metalen ring van het Vogeltrektstation Arnhem, de andere vogel had een Duitse kleurring uit Helgoland (eo). De Nederlander is 314 dagen voor het aflezen geringd, samen met een ander (bijna) vliegvlug jong uit hetzelfde nest.

Wat bedoel je met:
CiteerOoievaars hier geringd (stations) en daarbuiten zijn  eerste kalenderjaar

Goed mogelijk dat deze 2de kalenderj.vogel niet eens  zijn overwinteringsgebied heeft gezien en gewoon hier is gebleven bij de '(ex) ooievaarsdorpvogels '.
Er zit zo langzamerhand veel 'ruis' tussen de echte wilde exemplaren en de nakomelingen uit kweekstations. Het trekgedrag wordt  nog steeds in de gaten gehouden . Wat ik ervan begrepen heb , is dat er allerminst een echte consensus is te zien.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jeroen Nagtegaal

Indien hij in NL is gebleven, verwacht ik opzich wel een eerder ringaflezing, en dan zou zo'n beest toch niet normaal in Limburg voorkomen, hier zijn namelijk geen ooienvaarsdorpen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Herman van der Klis

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 17, 2009, 12:21:46 PM
Indien hij in NL is gebleven, verwacht ik opzich wel een eerder ringaflezing, en dan zou zo'n beest toch niet normaal in Limburg voorkomen, hier zijn namelijk geen ooienvaarsdorpen.

Rondzwerven (migreren) hier is natuurlijk goed mogelijk , zeker na een pittige vorstperiode van een paar maanden geleden.
Maar nogmaals , uiteindelijk weten we natuurlijk niet wat alle individuen uitgespookt hebben.
Maar dat ze vanuit het Zuiden gekomen zijn , omdat ze nu in Limburg gezien worden , hmmm....deze conclusie kun je en mag je niet trekken.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Apophis25

Jeroen, je hebt kunnen achterhalen wat de leeftijd van beide ooievaars is. Weet jij misschien ook de plek waar de nederlandse ooievaar is geringd.

Mijn vogelwerkgroep beheerd het ooievaarsstation 't Zand bij Gorssel (tussen Zutphen en Deventer.)

Van wat ik begrepen heb is het zo dat ook de jonge ooievaars gewoon met de ouders op trek gaan. Maar doordat er in Nederland de afgelopen jaren milde winters zijn geweest met een blijvend voedselaanbod. Zijn er steeds meer ooievaars blijven hangen in Nederland.

Bij ons station zijn er twee oudere (oud project) ooievaars zijn overleden. Deze konden wel vliegen maar hebben de trekdrang verloren. Wellicht hebben de twee korte maar hevige kouperiodes ervoor gezorgt dat er niet genoeg voedsel aanwezig was.

Die kou kan ook als nog een verplaatsing van ooievaars teweeg hebben gebracht.

gegroet Jan-Jaap

Jeroen Nagtegaal

Het Nederlandse beest is geringd in Leersum,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com