medicinale bloedzuiger?

Gestart door huub schmitz, april 16, 2009, 21:50:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

huub schmitz

Is dit een medicinale bloedzuiger?

David Tempelman

lijkt erop, waar gefotografeerd en in welk habitat ?
met vriendelijke groet,
David

huub schmitz

In natuurontwikkelingsgebied Reigersbroek bij Montfort (LB). In twee jaar geleden aangelegde plas. Op 2-5-2009 opnieuw waargenomen en geplaatst.

David Tempelman

beste Huub,
commentaar van Ton van Haaren: "Het zou kunnen, maar haemopis sanguisuga heeft ook wel dit kleurpatroon en gezien de gele laterale lijn, denk ik toch eerder aan HAPISANG".
medicinale zijn makkelijk aan hun gedrag te herkennen: ze komen linea recta op je af zwemmen en bijten je dan  ;D
als ze dat niet doen, dan is een paardenbloedzuiger (ook wel onechte p.b. genoemd) waarschijnlijker..
met vriendelijke groet,
David

huub schmitz

De foto's van de (onechte)paardenbloedzuiger op waarneming.nl lijken niet erg op dit exemplaar. Ik zal de volgende keer eens een hand in het water steken en zien hoe hij reageert.
Vriendelijk groetend, Huub

David Tempelman

dat kan wel, soort is variabel wat betreft kleurpatroon. ik heb ook wel eens een p.b. gevonden met duidelijke licht gekleurde zijlijn, maar bijten ho maar  ;)
met vriendelijke groet,
David

huub schmitz

Ik heb nog een vraag. Kan het zijn dat zo'n bloedzuiger vanuit het water "bloed" ruikt dat zich nog buiten het water bevindt? Toen ik namelijk langs die (ondiepe) plas liep was het net of het dier uit het water wilde in plaats van in het water te blijven vandaar dat ik er ook enkele foto's van kon maken.
Vriendelijk groetend,
Huub

David Tempelman

poeh, ruiken? ik denk eerder dat ze op trillingen afkomen. of ervan in beweging komen. moet ik even uitzoeken..
met vriendelijke groet,
David