Witte- of Rouwkwikstaart?

Gestart door johanvw, april 14, 2009, 11:45:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

johanvw

Graag wil ik weten of deze vogel de witte- of rouwkwikstaart is?
Het verenkleed van beiden in zomer en/of winter ligt zo dicht bij elkaar dat ik er niet uitkom.

Alvast bedankt,

Johan

redmar_woudstra

Er zijn inderdaad soms tricky vogels bij, maar deze is toch een hele duidelijke Witte Kwik! De rug is fraai zilvergrijs, een rouwkwikstaart is echt heel anders. Check hier bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/soort/info/319
groet,
Redmar

johanvw

Hallo Redmar,

Bedankt voor jouw snelle reactie!
Je hebt me overgehaald, want het waren vooral de rugveren waarover ik twijfelde.

Groeten,
Johan

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjonnoh

een rouwkwikstaart mannetje heeft ook veel meer zwart, een vrouwtje zou je wellicht kunnen verwarren met de witte. in zo'n geval moet je naar de nek kijken. bij een mannetjes witte kwikstaart is heel duidelijk een scherpe zwarte grens te zien, bij een vrouwtjes rouwkwik zie je dan dat de zwart heel langzaam grijs word.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

frankneijts

Citaat van: sjonnoh op mei 23, 2009, 20:56:14 PM
een rouwkwikstaart mannetje heeft ook veel meer zwart, een vrouwtje zou je wellicht kunnen verwarren met de witte. in zo'n geval moet je naar de nek kijken. bij een mannetjes witte kwikstaart is heel duidelijk een scherpe zwarte grens te zien, bij een vrouwtjes rouwkwik zie je dan dat de zwart heel langzaam grijs word.


Beste Sjonnoh,

Het probleem Rouwkwik/Witte is echt wel wat ingewikkelder dan jij het hier doet voorkomen: er zijn niet voor niets al diverse discussies aan gewijd. Ik raad je aan die eerst 's door te nemen alvorens hier te reageren op dat probleem. Enne, posts graag ondertekenen met je naam!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjonnoh

sorry dat wist ik niet en dat eindigen met je naam moet je dan zeker in je handtekening zetten om het automatisch te krijgen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Robertmeer

Citaat van: sjonnoh op mei 24, 2009, 19:07:12 PM
sorry dat wist ik niet en dat eindigen met je naam moet je dan zeker in je handtekening zetten om het automatisch te krijgen?
Ja, bij 'Profiel'.
Dan naar 'Forumprofiel' (in Profiel wijzigen).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

sjonnoh

bedankt, en jah sorry als ik met dingen kom waarbij het dus waarschijnlijk niet klopt, ik probeer er al zelf zo vroeg mogelijk erbij te wezen als 17 jarige vogelaar en wil zoveel mogelijk over vogels leren want mijn droom is en blijft om weer de vogel documentaires terug te krijgen in nederland  ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~