Hoofdmenu

Das

Gestart door wouterbosgra, april 14, 2009, 10:55:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ik meen vanmorgen een bewoonde dassenburcht te hebben gevonden, en daar heb ik nog wat vragen over: Allereerst, staat op onderstaande foto inderdaad dassenhaar? Bij de burcht lag ook een braakbal en nogal wat vogelveertjes. Zijn die ook van de das, of liggen die daar toevallig?

Daarnaast lijkt het me leuk om de das ook een keer te kunnen zien, liefst zonder em al te veel te verstoren. Heeft het zin om vanaf een afstandje bij de burcht te posten? Neem aan dat ik dan rekening moet houden met de wind? En wanneer kan ik dat het beste doen, 's ochtends vroeg? 's nachts? En verstoor ik em daar niet al teveel mee?

Lampe

Dat haar is inderdaad van een das afkomstig.

Qua aanzitten bij de burcht. Let goed op wat de Flora en fauna wet over deze soort verteld.
Ook heeft deze soort in deze periode jongen dus zou ik me nog eens extra bedenken voor dergelijke dingen doe.

Verder is het natuurlijk toch aan jezelf en ben je zelf verantwoordelijk wat je doet of niet doet.

Vriendelijke groet,

Nico

Johannes Regelink

Het is prima mogelijk dassen (bij hun burcht) te kijken zonder ze teveel te verstoren. Inderdaad 's avonds in de buurt van de burcht (in boom op lage tak bv.) gaan zitten en inderdaad rekening houden met de windrichting. Zeker rond deze tijd (nu ze jongen hebben) is het goed dassen kijken!

Draak

De vogelveertjes lijken mij niet van de das ;-), de haren idd wel.
Maar let idd op om ze niet te verstoren, veel plezier met (voorzichtige) waarnemingen.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Tim Hofmeester

Wat betreft het bekijken van dassen. Ik ben regelmatig rondlopende dassen tegen gekomen op de veluwe. Zeker als ze aan het foerageren zijn trekken ze zich niets van je aan. Dit geldt ook voor dassen bij een burcht. Als je aankomt en ze zijn al buiten zullen ze hooguit opkijken of terug de burcht in gaan, maar lang zal het niet duren. Als je vroeg genoeg op de avond naar de burcht gaat heb je dat probleem niet. Dassen zijn echt moeilijk te verstoren en trekken zich eigenlijk nergens iets van aan, dus zolang je het niet te bont maakt moet van een afstandje posten met de wind in je gezicht een waarneming van de dassen opleveren. Het haar maakt in ieder geval dat het zeker dassen zijn. Wat betreft de braakbal en de veren:
Als de veren afgebeten zijn, zijn ze door een zoogdier uit de vogel gehaald. Zijn de veren echter nog intact, dan heeft een vogel het gedaan. Over braakballen bij dassen heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.. maar ik ben benieuwd wat andere daarvan weten.

Groeten,
Tim
Tim Hofmeester

Lampe

Het is heel goed mogelijk dat een roofvogel gebruikt maakt van eventuele restjes bij een burcht of de bulten zanden die vaak vrij hoog zijn, zijn overdag gebruikt om een vogeltje te plukken ofzo.

Vriendelijke groet,

Nico

keesschreven

#6
In bovenstaande reacties gaat men bij het haar unaniem voor das, maar ik denk meer aan iets anders: gekronkelde, volledig witte haren, die volgens mij eerder dof zijn dan glanzend. Combinatie van deze eigenschappen wijst m.i. niet in de richting van das.
Ik ken deze plukjes haren. Toen ik deze een keer gevonden had, noemde een expert een van beide: edelhert of wild zwijn, ik weet niet meer welke. Volgens mij edelhert.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

wouterbosgra

Hoi Kees,

Bedankt voor je scherpe opmerking. In het gebied komen als het goed is geen edelherten en wilde zwijnen voor. Wel veel moeflons. Is dat een optie?

wouterbosgra


Lampe

Ga der maar vanuit dat het dassenhaar is.

Dergelijke haren heb ik dikwijls gevonden op plaatsen waar dassen onder het draad door gaan.
Die zagen er vrijwel gelijk uit. Ik zal deze week nog eens die plaatsen bezoeken en wat haar meenemen.

Dan kun je vergelijken.

De vogelveertjes op de burcht. Dat lijkt meer werk van een vos maar oké, ik heb ook wel eens wat veren van vogels gevonden op een burcht.

En, een wat bult zand kan heel goed gebruikt zijn als plukplaats door sperwer oid.

Vriendelijke groet,

Nico

Jacquesvanmeer

Ik heb in vroeger tijden wel eens aan vliegvissen gedaan en dan bind je ook met hertenhaar. Het gekronkelde haar wat op de foto staat is volgens mij hertenhaar. 

wouterbosgra

Helaas, geen herten in het gebied. Wel ree en moeflon. Helpt het nog iets als ik zeg dat het erg sterk rook? Hoop niet dat het haar van de bips van een beest was waar ik aan heb zitten ruiken :-X

Lampe

Citaat van: wouterbosgra op mei 30, 2009, 00:42:15 AM
Helaas, geen herten in het gebied. Wel ree en moeflon. Helpt het nog iets als ik zeg dat het erg sterk rook? Hoop niet dat het haar van de bips van een beest was waar ik aan heb zitten ruiken :-X

lol.. Konthaar? :-X

Maar goed. Wat voor geur?
Vriendelijke groet,

Nico

wouterbosgra

euh...het rook een beetje zoals je zou verwachten dat konthaar zou ruiken.  en dan ga ik er vanuit dat de meeste bosbewoners nooit vegen. (behalve als er een klein geel kuikentje in de buurt is natuurlijk)

Lampe

heb je het haar nog?

Maak het eens nat. Dassenhaar zou dan een typische tja niet helemaal musk lucht kunnen verspreiden :)
Vriendelijke groet,

Nico

wouterbosgra

#15
sorrie, sinds ik besefte dat ik al die tijd misschien vrijwillig aan een moeflonbips had zitten ruiken heb ik het haar gelijk kwaad weggedonderd. en eigenlijk heb ik geen idee hoe musk ruikt. Het was iig een heel typisch luchtje....

Lampe

daarom ruik ik ook nooit aan konthaar  O0
Vriendelijke groet,

Nico