Bruindraadkorstzwam

Gestart door bruggeman, april 14, 2009, 09:14:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik had de volgende de soort Sistotrema heteronemeum willen invoeren. Hij schijnt in de aanvulling op namenlijst te staan. Het materiaal heeft de juiste vorm en groottte spoor voor deze soort en is cyanofiel (dit kenmerk heeft geen enkele andere Sistrotrema volgens CortNEur. Verder heeft hij bruingetinte, hyaline "onderhyphen", maar daar zit ik een beetje mee want ik heb de indruk dat veel Sistrotrema's dat hebben en dat wordt nergens vermeld.
groet,
Ida

Nico Dam

Tsja Ida,
Geen commentaar. Ik ga er maar van uit dat het ding de typische Sistotrema-basidien heeft? Die bruine hyfen zouden ook best extern kunnen zijn. Die blauwe trouwens ook...
Groet,
Nico

bruggeman

#2
Ja en nee, er zijn 6 sterigmata, het urnvormige vind ik (niet alleen hier) moeilijk te herkennen en bovendien zou juist deze soort wat dat betreft erg op Botryobasidium lijken. Verder houd ik ook mijn twijfels

Blijft onzeker dus
groet,
Ida

bruggeman

De bruine hyphen zullen er inderdaad wel niet bij horen, de blauwe wel. Omdat dit soort materiaal zo moeilijk te prepareren is zoek ik naar brugjes waar het vruchtlichaam niet op het substraatzit. Maar ze zitten dan toch op een substraat Dat weet ik sinds zo'n brugje bleek te bestaan uit een haartje, waarschijnlijk van een muis was, met daarop de te onderzoeken korst. En in bovenstaande geval was het substraat van het brugje natuurlijk die bundel bruine hyphen.
groet,
Ida