Telescoop Kowa TSN883 of Swarovski ATM80

Gestart door Weijdema, april 13, 2009, 12:09:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weijdema

Beste Telescoop-kenners,

ik zit met een klein dilemma. Na enige research en een bezoekje aan de vogelbescherming telescopen vergelijken twijfel ik over de aanschaf van een Kowa TSN883 of een Swarovski ATS80/ATM80.

Als jullie mochten kiezen of al gekozen hebben waar gaat dan de voorkeur naar uit?
De Kowa heeft uiteraard de kleurcorrectie maar ik ga hoogstwaarschijnlijk niet digiscopen. Prijs is tot op bepaalde hoogte onbelangrijk maar een ATS80HD gaat me te ver na deze gezien te hebben en kan er de meerwaarde puur voor het kijken niet uit halen.
Waarom denk ik dat ik voor de Swarovski moet gaan: het beeld komt mij natuurlijker over dan bij de Kowa en 10 jaar garantie.
Waarom denk ik dat ik voor de Kowa moet gaan: lijkt meer licht te pakken en het gezichtsveld is wat groter maar het licht lijkt mij on-natuurlijker (nitpicking).
T.o.v. de Swarovski ATS80 vond ik de Kowa beter scherp te stellen, is de ATM80 op dat punt misschien verbeterd?

Qua verrekijker ben ik over Swarovski erg tevreden en wil graag tot in lengte van dagen net zo enthousiast zijn over de telescoop.. Overigens heb ik al diverse fora bezocht en topics gelezen maar het overtuigende antwoord ondanks mijn eigen onderzoek nog niet helemaal kunnen vinden.

Alvast bedankt, Arjan

Herman van der Klis

Citaat van: Weijdema op april 13, 2009, 12:09:23 PM
Beste Telescoop-kenners,

ik zit met een klein dilemma. Na enige research en een bezoekje aan de vogelbescherming telescopen vergelijken twijfel ik over de aanschaf van een Kowa TSN883 of een Swarovski ATS80/ATM80.

Als jullie mochten kiezen of al gekozen hebben waar gaat dan de voorkeur naar uit?
De Kowa heeft uiteraard de kleurcorrectie maar ik ga hoogstwaarschijnlijk niet digiscopen. Prijs is tot op bepaalde hoogte onbelangrijk maar een ATS80HD gaat me te ver na deze gezien te hebben en kan er de meerwaarde puur voor het kijken niet uit halen.
Waarom denk ik dat ik voor de Swarovski moet gaan: het beeld komt mij natuurlijker over dan bij de Kowa en 10 jaar garantie.
Waarom denk ik dat ik voor de Kowa moet gaan: lijkt meer licht te pakken en het gezichtsveld is wat groter maar het licht lijkt mij on-natuurlijker (nitpicking).
T.o.v. de Swarovski ATS80 vond ik de Kowa beter scherp te stellen, is de ATM80 op dat punt misschien verbeterd?

Qua verrekijker ben ik over Swarovski erg tevreden en wil graag tot in lengte van dagen net zo enthousiast zijn over de telescoop.. Overigens heb ik al diverse fora bezocht en topics gelezen maar het overtuigende antwoord ondanks mijn eigen onderzoek nog niet helemaal kunnen vinden.

Alvast bedankt, Arjan

Kijk maar eens naar deze test:  http://www.tvwg.nl/ en vooral naar de testfoto's door de Kowa , Swaro en Zeiss op testplaatjes. Deze objectieve beelden liegen niet.
De Kowa Prominar TSN 883 is werkelijk superieur.
Ik heb deze telescoop ook naar aanleiding van deze test en vele andere reviews aangeschaft en ben er uiterst content mee.
Ook medevogelaars die wel eens door mijn de nieuwste Kowa willen kijken zijn altijd lovend.
En..... hij is ook nog eens enkele honderden euro's goedkoper dan de Swaro.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Alex Kwak

Ga NIET voor de ATS80. Als je een Swarovski koopt, koop dan aub de HD, anders krijg je spijt.
In geval van jouw keus moet het dus mijns inziens de Kowa worden.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

CiteerKijk maar eens naar deze test:  http://www.tvwg.nl/ en vooral naar de testfoto's door de Kowa , Swaro en Zeiss op testplaatjes. Deze objectieve beelden liegen niet.
De Kowa Prominar TSN 883 is werkelijk superieur.
Ik heb deze telescoop ook naar aanleiding van deze test en vele andere reviews aangeschaft en ben er uiterst content mee.
Ook medevogelaars die wel eens door mijn de nieuwste Kowa willen kijken zijn altijd lovend.
En..... hij is ook nog eens enkele honderden euro's goedkoper dan de Swaro.

mvg

Herman van der Klis

Volledig mee eens, ik heb hem nu ongeveer een jaar en elke keer als ik er door kijk is dat puur genieten. Ook aan de hand van Jan Meijerink van de Twentse vogelwerkgroep. (en zo heel vaak koop je geen nieuwe telescoop dus denk er goed over na!!)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Weijdema

Bedankt voor de adviezen! Jammer dat er zo weinig gebruikers zijn met een dergelijke telescoop maar t zal vast geen miskoop zijn.  :blink:

bjornd

De Kowa TSN883 is gewoon super. De garantie is 10 jaar. Zeer goed in slecht licht

Norman

Ga voor de Swaro, maar zoals terecht opgemerkt; voor de HD versie. Je krijgt anders spijt. Het verschil is groot.
Ik heb zelf een aantal maal mogen kijken door de Kowa, maar ik begrijp die lyrische berichten niet zo goed.

Optisch is het verschil miniem tussen de Swaro en de Kowa. Persoonlijk vind ik de Swaro (en de Leica) prettiger kijken dan de Kowa, maar wat ik echt een mega-minpunt vind voor de Kowa is bouwkwaliteit. De focusknop is mij te wiebeling om er op lange termijn vertrouwen in te hebben. Ikzelf vind de draairing van Swaro niet zo prettig in het gebruik.

Waar ik voor zou kijken is een Leica van het oude model. Deze werden inclusief oculair voor 1.500,00 gedumpt.
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=29151



KorHaan

Dat is wel veel geld voor een niet-APO Televid...
Ik geloof nooit dat ik er elf jaar geleden nog 3300 gulden voor zou hebben neergeteld, ik heb hem toen voor veel minder gekocht, iets van een kleine 2000 gulden.
Een mooie scoop, trouwens, maar loodjezwaar.

Vriendelijke groet,

Ronald

M. Hoogteijling

#8
Altijd leuke discussie! het verschil tussen tussen hd en niet-hd (of APO, ED of Fluoriet) valt direct op bij het echte vogelen! Kortom: als het even kan altijd voor het beste glas gaan (hd, apo, fluoriet, ed). De testverschillen zijn minimaal tussen Kowa, Leica en Swaro. Zeiss lijkt nu wat achter te blijven. Vlak ook de nieuwe Nikon EDG niet uit maar zelfs de Nikon ED 82A met 30x groothoek is een superscope voor minder dan € 1250!! Zelf heb ik de KOWA TSN 883 met 20-60x en de 30x wa (die in 95% van de gevallen ideaal is). Wat gaf de doorslag: lekkerder focussen, fantastisch beeld, fors lagere prijs en het is dus een blijvertje! Hiervoor een Nikon ED 82A en een Swaro ATS 65 gehad. De nieuwe zoomoculairs voor Leica en Swaro (25-50x) zijn om je vingers bij af te likken. Over bouwkwaliteit: Swarovski staat al jaren bekend om kwaliteit en superservice. Echter, met 10 jaar garantie (KOWA) geloof ik ook in een product en dan zal die jaar 11 en 12 ook wel doorkomen. Wat de prijs betreft: alles is de afgelopen 11 jaar duurder geworden en gewoon een beetje speuren, er zijn prima adressen!

Zie ook even de nieuwe topic met testverslagen!!!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling