"Loopvliegje"

Gestart door zakdrager, april 13, 2009, 03:37:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Dit vliegje liep vrij druk heen en weer over de boven- en onderkant van het blad van een aangeplante struik in de Botanische Tuin in Wageningen (17-3-9). Helaas kreeg ik maar één kans op een foto. Naast de naam zou ik graag wat meer weten over het (zoek?)gedrag. Gisteren een andere soort van volgens mij dezelfde familie met hetzelfde gedrag gezien op Hazelaar blad.

Henk

thijsdegraaf

Wenkvliegje (Sepsidae)
De larven van dit vliegje ontwikkelen zich in uitwerpselen en mest. Het kan ook in rottend materiaal zijn. Ze lijken wat op een mier. Verder determineren is meestal  moeilijk.
Dit gedrag is inderdaad kenmerkend. Maar waarom?

Groeten, Thijs

zakdrager

Thijs, bedankt. Het zou inderdaad interessant zijn om wat meer te weten over dit gedrag.

Henk ten Holt

javanerkelens

Dit soort vliegjes zijn erg druk bezig met de voortplanting en continue opzoek naar "elkaar".....druk wapperend met hun vleugels en als je heel goed kijkt...zie je de haltertjes dan ook op en neer gaan.
Een soort Balts gedrag dus....imponeren tegenover andere mannetjes en lokken van het vrouwtje.
Vooral bij mest en composthopen zijn ze veel te vinden, maar ook wel tussen het gras.

Leuke vliegjes en altijd druk (net als mieren  ;D)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

zakdrager

OK, bedankt Joke.
Overigens zaten in mijn geval de vliegjes beide keren op circa 1 tot 1,5 meter hoogte in een struik en was er geen mest of composthoop te bekennen.

Henk ten Holt

thijsdegraaf

Bij mij is wel een composthoop.
Ik zou niet weten waar een mesthoop is hier in de buurt. Toch heb ik ze elk jaar in de tuin.
Maar dat geldt voor meer insecten. (mestkever, strontvlieg, Gewone Snuitvlieg)

Groeten, Thijs