Hoofdmenu

Boomkruiper

Gestart door Alex Bos, april 08, 2009, 19:52:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Bos

Deze Boomkruiper kwam ik tegen in Den Bosch en mijn vraag is: Is dit een gewone boomkruiper, of een taiga, of een kortsnavel. Ik twijfel zelf.
Door de witte oogstreep en de vleugelstreep denk ik aan een taiga, maar dan klopt de bruinige kont niet echt.

Alvast bedankt,

Alex
Groeten Alex Bos

Folkert Jan

heeft geen bakje.
samen met de bruine zweem en dat je de teen en snavel niet kan zien kun je hier niks anders dan een gewone boomkruiper van maken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Alex, kijk eens bij dit topic http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ic=43104&st=120 en dan de bijdrage waarin de 11 verschilpunten worden besproken en geillustreerd.

Het 'bakje' is op zichzelf níet diagnostisch! Het moet als het even kan gecombineerd worden met andere kenmerken, bij voorkeur het 'andere ' trapjeskenmerk (overlap v.d. treedjes op P6/7/8).
Ook een bruinig zweem (op de flanken wel te verstaan) zegt feitelijk niks, alleen  als het absoluut ontbreekt. Maar alle 3 de taxa (gewone BKR, Kortsnavel èm Taiga) kunnen een bruin zweem op de achterflank hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alex Bos

Misschien dat je hier wat meer aan hebt?  
Groeten Alex Bos

frankneijts

#4
CiteerMisschien dat je hier wat meer aan hebt?
Zoals al gezegd: 't is een gewone Boomkruiper. M.b.v. de link die ik gaf kun je hopelijk nu zelf ook zien waarom. Maar de lenget v.d. achternagel. nu wel zichtbaar, bevestigt dit nog 's. Dat de vogel zo wit is is ongetwijfeld een lichteffect.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alex Bos

Groeten Alex Bos