Hoofdmenu

zinloze vermelding

Gestart door rapunzel, april 05, 2009, 18:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

http://observado.org/foto/view/631540

In aansluiting op een eerdere posting wil ik laat weten dit een zinloze opname in Obsewrvado te vinden. Laat de waarnemer zijn vondsten maar gewoon in zijn notitieboekje houden.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Maico Weites

Wat is er zo raar aan dan?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

rapunzel

CiteerWat is er zo raar aan dan?
In de eerste plaats dat de naam van waarnemer verborgen is. Wat maakt het uit voor de bescherming van een zuid-europese soort of de vinder Jansen heet en in Appelscha woont of Pieterse is die uit Rodeschool komt.
In de tweede plaats heeft geen zin om de vindplaatsen van soorten verder te beperken dan nodig is. Een aanduiding als Rhodos, Lesbos of Kreta is al versluierend genoeg.
Nu wordt ik bijna aangespoord om op zoek te gaan waar de soort gestaan heeft.
Als ik de vindplaatsen echt wil weten kan ik zo gaan zoeken, of in mijn eigen boeken of op internet.  Mijn idee van Observado en Waarneming.nl is dat je waarnemingen deelt met anderen. Als het nodig de vindplaats wat extra te beschermen dan geef je een locatie op uurhok niveau dat lijkt me nauwkeurig genoeg.

M.vr.gr.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

rapunzel

Citeer
CiteerWat is er zo raar aan dan?
In de eerste plaats dat de naam van waarnemer verborgen is. Wat maakt het uit voor de bescherming van een zuid-europese soort of de vinder Jansen heet en in Appelscha woont of Pieterse is die uit Rodeschool komt.
In de tweede plaats heeft geen zin om de vindplaatsen van soorten verder te beperken dan nodig is. Een aanduiding als Rhodos, Lesbos of Kreta is al versluierend genoeg.
Nu wordt ik bijna aangespoord om op zoek te gaan waar de soort gestaan heeft.
Als ik de vindplaatsen echt wil weten kan ik zo gaan zoeken, of in mijn eigen boeken of op internet.  Mijn idee van Observado en Waarneming.nl is dat je waarnemingen deelt met anderen. Als het nodig de vindplaats wat extra te beschermen dan geef je een locatie op uurhok niveau dat lijkt me nauwkeurig genoeg.

M.vr.gr.

Koos Ballintijn
Als aanvulling nog het volgende:

Serapias vomeracea is een algemene orchideeensoort die voorkomt in Noord Afrika, Spanje, Portugal, Frankrijk, Zwitserland, Italie, Kroatie, Griekenland, Bulgarije, Turkije etc.etc.
Waar hebben we het over ?

Als de soort in Turkije is waargenomen, waar de inwoners orchideeenknollen eten, dan kun je altijd nog Turkije opgeven als vindplaats.

Koos
Koos Ballintijn

Andre321

#4
Wel eens bij Telmee gekeken..daar zie je nog minder...of de NDFF ? Overigens denk ik dat de soort ingevoerd  is vanwege de foto. Op wrn.nl mag de waarnemer beperken wat hij zelf wil (meestal).

laatvlieger

Het is aan de waarnemer of hij/ zij een waarneming wil delen. Waarneming.nl en Observado.org fungeren ook als persoonlijk waarnemingenboekje voor waarnemers. Waarnemers kunnen dan wel een exacte lokatie opgeven, maar deze vervolgens verbergen voor overige waarnemers. Wij hopen dat er zoveel mogelijk gedeeld wordt, maar het is aan de waarnemers wat zij willen delen. Zij kunnen ook in hun profiel aangeven of de soort niet getoond wordt aan medewarnemers, maar wel gedeeld mag worden met beschermende organisaties.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

rapunzel

CiteerHet is aan de waarnemer of hij/ zij een waarneming wil delen. Waarneming.nl en Observado.org fungeren ook als persoonlijk waarnemingenboekje voor waarnemers. Waarnemers kunnen dan wel een exacte lokatie opgeven, maar deze vervolgens verbergen voor overige waarnemers. Wij hopen dat er zoveel mogelijk gedeeld wordt, maar het is aan de waarnemers wat zij willen delen. Zij kunnen ook in hun profiel aangeven of de soort niet getoond wordt aan medewarnemers, maar wel gedeeld mag worden met beschermende organisaties.
Dat is niet correct.
Een waarnemer kan bij voorbeeld niet al zijn waarnemingen onzichtbaar maken.
Ik heb daarover al eens eerder met Hisko gemaild. Hij zei dat dat duidelijk tegen de filosofie van Waarneming.nl ingaat. Waar het mij om gaat is dat versluiering zinvol moet zijn. Als een soort in Griekenland is waargenomen kun je dat zonder enig probleem vermelden en ook wie de waarnemer is. Als je in een orchideeenrijke streek een versluiering van 5 x 5 km aanhoudt lijkt mij dat veilig genoeg. De orchideeenrijke gebieden in Zuid/Oost Europa zijn bovendien genoegzaam bekend uit de vele boeken die orchideeenliefhebbers daarover schrijven.
Waarneming.nl is een site van waarnemers voor waarnemers, geen fotosite.

Gr.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn


Leon Olsthoorn

#8
Citeer
CiteerWat is er zo raar aan dan?
In de eerste plaats dat de naam van waarnemer verborgen is. Wat maakt het uit voor de bescherming van een zuid-europese soort of de vinder Jansen heet en in Appelscha woont of Pieterse is die uit Rodeschool komt.
In de tweede plaats heeft geen zin om de vindplaatsen van soorten verder te beperken dan nodig is. Een aanduiding als Rhodos, Lesbos of Kreta is al versluierend genoeg.
Nu wordt ik bijna aangespoord om op zoek te gaan waar de soort gestaan heeft.
Als je op details klikt zie je al dat de waarnemer Jan heet en de waarneming op Korfoe was. Ook dat er op dat moment 100 bloeiende planten aanwezig waren.

Je weet natuurlijk nooit waarom iemand een waarneming vervaagd, misschien is het wel een afspraak met de terreinbeheerder. Maar ik heb nog altijd liever dat iemand een waarneming zo vervaagd dan dat de expres niet exact (verkeerd dus) wordt opgegeven.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

hiskodevries

d`r is ook helemaal niets verborgen aan die waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

Citeerd`r is ook helemaal niets verborgen aan die waarneming
Hisko,
Dat hangt er vanaf waar je kijkt. Ik zag de foto op het scherm van Observado langs komen, klikte erop en op het scherm dat toen verscheen waren de naam van de waarnemer en de vindplaats wel versluierd. Toen ik op naam en datum ben gaan zoeken in de soortenlijst van Observado heb ik die gegevens wel gevonden. Maar waar het om gaat is het volgende. Van nagenoeg alle soorten orchideeen zijn in de literatuur redelijk duidelijke en concrete gebiedsaanduidingen van hun voorkomen te vinden. Dan lijkt mij een versluiering van 5 x 5 km genoeg en meer in de geest van waarneming.nl (waarnemers voor/met waarnemers) Dan kunnen waarnemers die daar in de buurt zijn er ook naar uit kijken en het is voor bewuste uitgravers voldoende onnauwkeurig.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

Ik heb ook die waarneming van dichtbij bekeken en de waarnemer heeft niets speciaals gedaan om te verhullen waar het stond en wie hij was. Het enige verhullende is dat de soort standaard op vervagen naar vierkante kilometer staat (dus nog precieser dan 5x5).

Ik denk dat het een foutje is in vervaging want ook ik krijg het schermpje met 2 keer verborgen te zien als ik op de link van Koos klik (en niet als admin ben ingelogd).

nick w

CiteerJe weet natuurlijk nooit waarom iemand een waarneming vervaagd, misschien is het wel een afspraak met de terreinbeheerder. Maar ik heb nog altijd liever dat iemand een waarneming zo vervaagd dan dat de expres niet exact (verkeerd dus) wordt opgegeven.
Eens, ik vervaag ook wel eens op verzoek van een terreinbeheerder. Gewoon omdat mensen niet honderd lui over hun land willen, zeker als het wat kwetsbaar terrein is.  Hoe doe je dat met die beschermende organisaties?

Groet,
Nick W

Jan Essink

Citaat van: kballintX op april 05, 2009, 18:46:41 PM
http://observado.org/foto/view/631540

In aansluiting op een eerdere posting wil ik laat weten dit een zinloze opname in Obsewrvado te vinden. Laat de waarnemer zijn vondsten maar gewoon in zijn notitieboekje houden.

Koos Ballintijn

Koos, het is mijn bedoeling niet om mijn waarneming geheim te houden, zelfs een 1x1 km hok niet.
Mijn idee was om alle door mij gevonden soorten met foto in Observado te zetten, zodat een eventuele waarnemer zelf kan zien wat voor een soort hij gevonden heeft.
Alleen is het het probleem voor vele onder jullie dat de waarnemer en admin alles kan zien maar de gewone waarnemer niet. Echter ik vind dat alle orchideeen als zeldzaam bestempeld moeten worden dus als ze op vervaagd zijn dan is het toch goed.

Jan Essink
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

rapunzel

Jan,

Ik heb inmiddels begrepen dat de info bij de foto's (vaak uit verleden) niet de zelfde is als bij de waarneming zelf.
Mijn reactie was dus gebaseerd op incomplete informatie.
Sorry !

Koos
Koos Ballintijn

Jan Essink

Koos,

zodra ik weer tijd heb ga ik door met waar ik mee bezig was

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

rapunzel

Citaat van: Jan Essink op juni 01, 2009, 18:29:14 PM
Koos,

zodra ik weer tijd heb ga ik door met waar ik mee bezig was

groet,

Jan

Wil je dan nog even naar mijn Serapias kijken ?

Koos
Koos Ballintijn

Jan Essink

als je S. parviflora van Lesbos bedoeld dan denk ik dat het hem is. maar ik had graag een dichterbij opname gehad. Kenmerk voor S. parviflora is dat deze soort aan zelfbestuiving doet, hierdoor is het vruchtbeginsel vaak al gezwollen voordat de bloem uitgebloeid is. De bloemen zijn klein en staan relatief ver van elkaar verwijderd

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

rapunzel

Citaat van: Jan Essink op juni 01, 2009, 21:24:20 PM
als je S. parviflora van Lesbos bedoeld dan denk ik dat het hem is. maar ik had graag een dichterbij opname gehad. Kenmerk voor S. parviflora is dat deze soort aan zelfbestuiving doet, hierdoor is het vruchtbeginsel vaak al gezwollen voordat de bloem uitgebloeid is. De bloemen zijn klein en staan relatief ver van elkaar verwijderd

groet,

Jan

Ik had geen sleutel, alleen maar een plaatjesboek. Volgende keer beter.
Zal ik hem op zeker zetten ?

Koos
Koos Ballintijn

Jan Essink

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink