Huismus in regenpijp

Gestart door Corryabbink, april 04, 2009, 00:17:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Vandaag heeft een huismus een slechte dag gehad.
Rond 9 uur vanmorgen hoorde ik een gekrabbel in de regenpijp naast de deur. Onder de dakpannen, zo'n 3 m. hoger, bouwden al aren mussen een nest. Ook dit jaar weer. De schrik sloeg me om het hart. Een vogel in de regenpijp, hoe krijg ik er die ooit nog uit? De naastgelegen put onder de waterkraan opengebroken maar daar had de regenpijp geen verbinding mee. De pijp met de mus was aangesloten op een ring die rond ons huis loopt en daarna in een verzamelput uitkomt.  Dat betekende een zekere dood voor de mus. De regenpijp doorzagen zag ik nog niet zitten want hoe zou ik ooit de verbinding kunnen herstellen en het was de vraag nog maar of dat succes zou hebben.
De partner van de mus in de regenpijp zat de hele dag trouw op het dak te wachten.
Gedurende de dag werd het stiller en stiller, echter tegen de avond hoorde ik het beestje opnieuw tekeer gaan. Mijn hersenen werkten volop en ik bedacht dat ik er een touw in kon hangen met een flessenopener als gewicht eraan. Daaromheen wond ik een leeg pindanetje. Het moet wel een intelligente mus zijn .......... maar wie weet. Met de moed in de schoenen hing ik het touw via de dakgoot in de regenpijp tot op het punt waar deze aansluiting heeft op een andere pijp. Ondertussen bedacht ik dat de mus daar geen grip genoeg op zou hebben. Uit onze landbouwschuur heb ik een stukje van een netzakje, dat normaliter voor aardappelverpakking wordt gebruikt, opgehaald en om het pindanetje met de flesopener gewonden. Op hoop van zegen de ladder maar weer op en heb ik het touw met de flessenopener, het pindanetje en netzakje in de regenpijp laten zakken. Na 5 minuten hoorde ik iets hoger in de pijp een gekrabbel en gefladder waarop ik besloot het geheel maar eens uit de pijp te vissen. Waarachtig, met het naar boven halen van het touw verplaatste zich ook het gekrabbel van de mus en zo'n halve meter vanaf de bovenkant vloog de mus op eigen kracht uit de regenpijp onmiddelijk vergezeld door de trouwe partner. Het was me het dagje wel. Over intelligentie gesproken. Onvoorstelbaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Tinok

Corry
Wat een verhaal, mooi einde dankzij jou slimheid. Dapper dat je op de ladder durfde;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

dutchway

Geweldig, Echt top :duim:
Heb je toch mooi een leven gered ...
Groeten van Lia

wittemus

Zo hebben wij er eens een in de geiser afvoerpijp gehad.
Die pijp kon wel los en het musje was nog niet verbrand (door de hete lucht) gelukkig.
Musje heelhuids eruit, en wij gaas over de afvoerdop heen gedaan om herhaling te voorkomen.

En eentje tussen de gipsplatenmuren op de verdieping; die kon er alleen nog uit door een gat in het gipsplaat te maken, dus met hamer en beitel en koevoet een gat gemaakt voor haar ('t was een vrouwtje, bleek) en binnen geen tijd zat ze in dat gat rond te kijken. Gauw raam open gezet en daar ging ze.

Huismussen proberen ook vanalles uit ..
;-)

mvrgr
Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl