Meldpunt verstoring broedvogels

Gestart door BWoets, april 02, 2009, 21:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 03, 2011, 18:00:51 PM
En stel dat die mees zelf op de hand is gaan zitten?

Dan zou de waarnemer dat toch wel verteld hebben? Bovendien schrijft hi j"Een stel met 10 stuks jongen op het punt om definitief uit te vliegen.", wat zou betekenen dat het beest ook weer naar binnen is gegaan, wat me gezien de leeftijd van het diertje hoe dan ook erg onwaarschijnlijk lijkt. Het kan nog nog niet eens op zijn poten staan.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Nestkast kan ook uit de boom gevallen zijn...
Nestkast wordt teruggeplaatst inclusief jongen. Dan is een foto van dat korte moment geen probleem lijkt me. Echter zal het wel niet zo zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Jongens, jongens, dat zijn allemaal leuke speculaties en scenario's, maar het staat niet bij de waarneming. Volgens mij wil waarneming.nl niet het idee verspreiden dat het normaal is om jonge vogels uit nesten te halen en in handen te houden. Dat doe je met zo'n foto wel.

Ik had gister een jonge Scholekster in handen. De vogel zat midden op de dag op de middenberm van de Zuilense Ring, als ik daar een foto van maak en die op waarneming.nl zet, dan is het toch logisch om het verhaal erbij te zetten!?
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: BramtK op juni 03, 2011, 19:05:09 PM
Ik had gister een jonge Scholekster in handen. De vogel zat midden op de dag op de middenberm van de Zuilense Ring, als ik daar een foto van maak en die op waarneming.nl zet, dan is het toch logisch om het verhaal erbij te zetten!?

Voor jou wel, anderen soms niet...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 03, 2011, 19:32:07 PM
Citaat van: BramtK op juni 03, 2011, 19:05:09 PM
Ik had gister een jonge Scholekster in handen. De vogel zat midden op de dag op de middenberm van de Zuilense Ring, als ik daar een foto van maak en die op waarneming.nl zet, dan is het toch logisch om het verhaal erbij te zetten!?

Voor jou wel, anderen soms niet...
Ja en dus? En dus niets: Als je een dergelijke foto invoert en je zet er niets bij, dan is het logisch dat er vragen komen.
Groeten,

Bram ter Keurs

jvdlaan

Citaat van: HPM op juni 03, 2011, 17:33:49 PM
Citaat van: dupont op juni 03, 2011, 16:07:45 PM
Eens met Jan.
Probeer eens objectief te blijven en te bevragen voordat je je oordeel velt. Nederland is al zo verrekte kortzichtig.

Ik zal objectief blijven.
De foto toont een verboden handeling in het kader van de FF-wet en er is geen enkele aanwijzing dat het om wetenschappelijk onderzoek gaat op grond waarvan ontheffing verleend zou kunnen zijn. Als er een goede reden was om jongen uit het nest te halen dan mag je verwachten dat iemand dat ongevraagd bij zo'n waarneming vermeldt. Zoals het nu is is de foto het bewijs van een overtreding van de FF-wet.

Wees dan een vent en doe aangifte....anders onthoud van je commentaar.
En objectief bestaat niet, lees daarvoor een goed filosofieboek, altijd interessant!

BramtK

Leuk Jan, maar dat doet allebei niet terzake. Het gaat om de vraag of dat soort foto's thuishoren op waarneming.nl.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: jvdlaan op juni 03, 2011, 20:56:24 PM
Citaat van: HPM op juni 03, 2011, 17:33:49 PM
Citaat van: dupont op juni 03, 2011, 16:07:45 PM
Eens met Jan.
Probeer eens objectief te blijven en te bevragen voordat je je oordeel velt. Nederland is al zo verrekte kortzichtig.

Ik zal objectief blijven.
De foto toont een verboden handeling in het kader van de FF-wet en er is geen enkele aanwijzing dat het om wetenschappelijk onderzoek gaat op grond waarvan ontheffing verleend zou kunnen zijn. Als er een goede reden was om jongen uit het nest te halen dan mag je verwachten dat iemand dat ongevraagd bij zo'n waarneming vermeldt. Zoals het nu is is de foto het bewijs van een overtreding van de FF-wet.

Wees dan een vent en doe aangifte....anders onthoud van je commentaar.
En objectief bestaat niet, lees daarvoor een goed filosofieboek, altijd interessant!

Jij was toch degene die om objectiviteit vroeg? Waarom kom je dan nu ineens met dat objectiviteit niet bestaat? Een van je psychologische spelletjes?
Verder is het natuurlijk van de zotte dat mensen als jij de  mensen die hier verstoringen van broedvogels melden aan de schandpaal nagelen. Het zijn toch zeker die mensen niet die zulke foto's op Waarneming.nl plaatsen? Dit topic is bedoeld om verstoringen te melden en niet om ze te bagatelliseren.


Herman van der Meer

jvdlaan

Tjonge Herman, speel ik psychologische spelletjes?
Ik maak enkel kanttekeningen t.a.v. de opmerkingen hier. Maar er is blijkbaar weinig voor nodig om jou weer in de egelstelling te krijgen.
Het begint op een tijdverdrijf te lijken, hoe krijgen we Herman op de kast? Daar is weinig voor nodig. O0

Ik zou zeggen, wees eens wat milder, ook voor jezelf.

HPM

Citaat van: jvdlaan op juni 03, 2011, 23:06:34 PM
Tjonge Herman, speel ik psychologische spelletjes?
Ik maak enkel kanttekeningen t.a.v. de opmerkingen hier. Maar er is blijkbaar weinig voor nodig om jou weer in de egelstelling te krijgen.
Het begint op een tijdverdrijf te lijken, hoe krijgen we Herman op de kast? Daar is weinig voor nodig. O0

Ik zou zeggen, wees eens wat milder, ook voor jezelf.

QED
Herman van der Meer

frankw

#370
Citaat van: jvdlaan op juni 03, 2011, 13:17:34 PM
Lijkt me toch beter om eerst de context te weten van deze waarneming voor we weer moord en brand gaan roepen (in dit geval bannen van een gebruiker).
Ok. Beetje voorbarige reactie van mij idd, maar ik kan me altijd flink druk maken om dit soort mogelijke misstanden. (soms wat te snel) :angel:

veedee

Misschien mis ik wat maar waar staat dat de waarnemer een jong (of misschien meer) uit het nest heeft gehaald?
Kan het niet zo zijn dat deze (onwetende) persoon dit weerloze bolletje veren op de grond heeft aangetroffen ofzo?
Overigens ben ik het eens met het door een admin waarschuwen van de waarnemer dat dit niet kan én mag! Maar zoals ook al gezegd; misschien weet deze persoon niet beter en moet hij/zij alleen even op het juiste pad worden geholpen.... Niet te snel oordelen dus (eens met David)!

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

HPM

Citaat van: veedee op juni 04, 2011, 10:18:06 AM
Misschien mis ik wat maar waar staat dat de waarnemer een jong (of misschien meer) uit het nest heeft gehaald?
Kan het niet zo zijn dat deze (onwetende) persoon dit weerloze bolletje veren op de grond heeft aangetroffen ofzo?
Overigens ben ik het eens met het door een admin waarschuwen van de waarnemer dat dit niet kan én mag! Maar zoals ook al gezegd; misschien weet deze persoon niet beter en moet hij/zij alleen even op het juiste pad worden geholpen.... Niet te snel oordelen dus (eens met David)!

gr. Vincent..

"Een stel met 10 stuks jongen op het punt om definitief uit te vliegen." Hij wist dus wat er in het nest zat en ze waren nog niet uitgevlogen. Waarnemer geeft geen enkele verantwoording voor zijn wetsovertreding, iets wat je wel zou mogen verwachten als het legaal was wat hij deed.
Je kan het ene mogelijke (of onmogelijke) scenario na het andere verzinnen maar feit is dat broedende vogels niet verstoord mogen worden, dat nestfoto's op Waarneming.nl niet mogen ("foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan") en dus foto's van nestjongen op de hand al helemaal niet. Niet te snel bagatelliseren dus.

Een admin heeft al meer dan twee weken geleden gevraagd er iets aan te doen maar daar heeft waarnemer nog steeds niet op gereageerd. En de waarneming staat zelfs op goedgekeurd.

Herman van der Meer

veedee

Citaat van: HPM op juni 04, 2011, 11:50:25 AM
Citaat van: veedee op juni 04, 2011, 10:18:06 AM
Misschien mis ik wat maar waar staat dat de waarnemer een jong (of misschien meer) uit het nest heeft gehaald?
Kan het niet zo zijn dat deze (onwetende) persoon dit weerloze bolletje veren op de grond heeft aangetroffen ofzo?
Overigens ben ik het eens met het door een admin waarschuwen van de waarnemer dat dit niet kan én mag! Maar zoals ook al gezegd; misschien weet deze persoon niet beter en moet hij/zij alleen even op het juiste pad worden geholpen.... Niet te snel oordelen dus (eens met David)!

gr. Vincent..

"Een stel met 10 stuks jongen op het punt om definitief uit te vliegen." Hij wist dus wat er in het nest zat en ze waren nog niet uitgevlogen. Waarnemer geeft geen enkele verantwoording voor zijn wetsovertreding, iets wat je wel zou mogen verwachten als het legaal was wat hij deed.
Je kan het ene mogelijke (of onmogelijke) scenario na het andere verzinnen maar feit is dat broedende vogels niet verstoord mogen worden, dat nestfoto's op Waarneming.nl niet mogen ("foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan") en dus foto's van nestjongen op de hand al helemaal niet. Niet te snel bagatelliseren dus.

Een admin heeft al meer dan twee weken geleden gevraagd er iets aan te doen maar daar heeft waarnemer nog steeds niet op gereageerd. En de waarneming staat zelfs op goedgekeurd.

Voor wat betreft het (niet) toleren van dergelijke foto's en waarnemingen ben ik het volledig met je eens Herman! Voor de volle 100% maar om nou te stellen dat ik daarom zaken bagetaliseer... :'( ... Ik stel volgens mij alleen maar vragen die "we" onszelf kunnen stellen om te voorkomen zomaar aannames te doen.

Maar ik heb even de historie van de beste man/kerel/jongen bekeken en zag dat hij vanaf halverwege 2008 waarnemingen invoert op w.nl. Dat wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat hij pas sindsdien vogels is gaan kijken (voer zelf ook pas sinds een jaar of 3 mijn waarnemingen hier in terwijl ik al wel langer vogels kijk) maar zou het niet zo kunnen zijn dat deze beste man/kerel/jongen bijv. een jaar of 13 of 14 is (met alle respect) en gewoon nog niet op de hoogte is van de normen en waarden die op dit gebied gelden? Als hem dat nooit verteld is, kan hij ook niet beter weten. Het is maar een ideetje maar wie zijn "wij" om daar zo maar over te oordelen? Dat wij wel beter weten wil niet zeggen dat iedereen op deze aardkloot beter weet, voorbeelden te over!

Dat hij nog niet gereageerd heeft, kan (misschien) worden verklaard dat hij zich (nu wel, of niet...) bewust is van het gebeuren en nu beseft dat dit niet kan en mag maar (nog) niets aan zijn ingevoerde waarneming heeft gewijzigd, om wat voor reden dan ook. Ook daar kan gemakkelijk over geoordeeld worden; feit is nu eenmaal dat "wij" niet weten hoe & waarom! In dat soort situaties probeer ik altijd wat voorzichtig te zijn met mijn oordeel.

Zoals David al eerder opmerkte en ik citeer; "Probeer eens objectief te blijven en te bevragen voordat je je oordeel velt. Nederland is al zo verrekte kortzichtig"" .

Wat ik me trouwens nog wel afvraag is of er admins hem buiten het commentaar-vakje van de waarneming ook hebben benaderd. Is er een admin die daar meer van weet?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

HPM

Citaat van: veedee op juni 04, 2011, 17:50:29 PM
Citaat van: HPM op juni 04, 2011, 11:50:25 AM
Citaat van: veedee op juni 04, 2011, 10:18:06 AM
Misschien mis ik wat maar waar staat dat de waarnemer een jong (of misschien meer) uit het nest heeft gehaald?
Kan het niet zo zijn dat deze (onwetende) persoon dit weerloze bolletje veren op de grond heeft aangetroffen ofzo?
Overigens ben ik het eens met het door een admin waarschuwen van de waarnemer dat dit niet kan én mag! Maar zoals ook al gezegd; misschien weet deze persoon niet beter en moet hij/zij alleen even op het juiste pad worden geholpen.... Niet te snel oordelen dus (eens met David)!

gr. Vincent..

"Een stel met 10 stuks jongen op het punt om definitief uit te vliegen." Hij wist dus wat er in het nest zat en ze waren nog niet uitgevlogen. Waarnemer geeft geen enkele verantwoording voor zijn wetsovertreding, iets wat je wel zou mogen verwachten als het legaal was wat hij deed.
Je kan het ene mogelijke (of onmogelijke) scenario na het andere verzinnen maar feit is dat broedende vogels niet verstoord mogen worden, dat nestfoto's op Waarneming.nl niet mogen ("foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan") en dus foto's van nestjongen op de hand al helemaal niet. Niet te snel bagatelliseren dus.

Een admin heeft al meer dan twee weken geleden gevraagd er iets aan te doen maar daar heeft waarnemer nog steeds niet op gereageerd. En de waarneming staat zelfs op goedgekeurd.

Voor wat betreft het (niet) toleren van dergelijke foto's en waarnemingen ben ik het volledig met je eens Herman! Voor de volle 100% maar om nou te stellen dat ik daarom zaken bagetaliseer... :'( ... Ik stel volgens mij alleen maar vragen die "we" onszelf kunnen stellen om te voorkomen zomaar aannames te doen.
[...]


Het is natuurlijk niet omdat je het met me eens bent dat ik het over bagatelliseren had.  :) Je moet dat zien in het licht van wat er eerder is gezegd, in combinatie met jouw 'Niet te snel oordelen dus'.
Alles wat ik heb gedaan is wijzen op een waarneming/foto die niet door de Waarnemingbeugel kan, iets waarvoor dit topic bedoeld is. Als de waarnemer bijvoorbeeld had verteld dat hij meedoet aan het Nestkaarten­pro­ject van SOVON dan zou ik niet hebben geschreven 'Hoe haalt iemand het in zijn hoofd!', maar ik zou hem evengoed gesignaleerd hebben. Dat is niet te snel oordelen want er is maar één oordeel mogelijk: dergelijke foto's zijn tegen de regels van Waarneming.

Herman van der Meer

dupont

#375
Censored
admins: even langs deze weg. Is deze melding en/of bijgevoegde mededeling de bedoeling? Dan vind ik het prima. Kijk maar.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

Heb commentaar geplaatst, waarneming zolang op In Behandeling. Doe volgende keer maar een PM'etje!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Frank van der Meer

Bas de Maat

--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013