Meldpunt verstoring broedvogels

Gestart door BWoets, april 02, 2009, 21:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Volgens mij worden de foto's rechts automatisch (=niet door mensen) en willekeurig uit de aan recente waarnemingen toegevoegde foto's gevist, en is het dus niet mogelijk daar nestfoto's e.d. uit te filteren. En heeft de uploader in kwestie dus al een waarschuwing m.b.t. het plaatsen van nestfoto's weggeklikt...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jaapbird

maar dat blijft toch om het even ... Niet plaatsen ,dus als ze random worden geselecteerd zijn ze ooit wel gemaakt tijdens het broedseizoen en derhalve verstoringsgevoelig en dus not done.

Of ik snap het weer eens niet

Vincent Hart

Hoi Jaap,

Helemaal met je eens over het niet plaatsen - door de fotograaf! Alleen hebben admins dus volgens mij geen invloed op of nestfoto's (als ze eenmaal geupload zijn) rechts in het hoofdscherm verschijnen, omdat die selectie automatisch gaat. Dit dus als reactie op de post van JP. Ergens misschien wel goed juist als nestfoto's rechts verschijnen, de kans dat ze opgemerkt worden wordt daar tenslotte groter van.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Als je ze ziet, plaats de link naar de waarneming hier. Scheelt later een boel uitzoekwerk. Overigens worden er ook foto's van 2 jaar geleden getoond, dus er meot nog heel veel gefilterd worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen




BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Bij de tweede staat de pijl ook niet goed... (of de vogel broed bij iemand in de tuin).
Jan van Harten
Validator Plantengallen


BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs


Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman


BramtK

Heeft het uberhaupt nog zin om hier waarnemingen aan de orde te stellen?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs



Bram Rijksen

Citaat van: lonnie20 op juni 08, 2009, 20:56:35 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/1579615

Dit onderwerp is bedoeld is om onnodige verstoring van broedvogels te melden, Lonnie... Als je even kijkt wie de melder is weet je dat daar hier geen spake van kan zijn.

Vincent Hart

@Bram: Was niet een van de hoofddoelen van dit topic (en reden voor het weren van dit soort foto's van wrn.nl) het voorkomen van precedentwerking? Als Jan-met-de-digitale-camera wist wat het verschil was tussen nodige (nuttige) en onnodige verstoring, zou dit topic ueberhaupt niet nodig zijn. Je moet maar net weten wie Peter is en wat 'ie doet voor de kost, dat zal lang niet voor elke bezoeker van waarneming.nl gelden. En dan nog...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Peter Meininger

#81
Citaat van: Bram Rijksen op juni 08, 2009, 22:39:00 PM
Citaat van: lonnie20 op juni 08, 2009, 20:56:35 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/1579615

Dit onderwerp is bedoeld is om onnodige verstoring van broedvogels te melden, Lonnie... Als je even kijkt wie de melder is weet je dat daar hier geen spake van kan zijn.

Natuurlijk weet Lonnie niet wie de oude Meininger is! Lonnie was in 2004 nauwelijks van de borst! In 2004, en in de decennia daarvoor, zeg maar het laatste kwart van de 20e eeuw, hield de toen nog jonge Meininger zich beroepshalve bezig met het tellen en onderzoeken van watervogels, met name Kluten, plevieren, meeuwen en sterns. Waarneming.nl bestond nog niet eens! En ik maakte gewoon dia's (dat zijn een soort printjes op transparant papier, in een plastic raampje, die moest je in een speciaal apparaat doen: dan scheen er licht doorheen en kon je het plaatje héél groot bekijken!; die apparaten gingen meestal kapot op de meest kritische momenten, of de dia's vlogen in het rond; je kreeg ook snel slaap bij het kijken van dia's!; maar dat terzijde, in het kader van de verbetering van de algemene ontwikkeling van de vaak nog jeugdige gebruikertjes van deze site). 

O ja, we rindgen ook vogels, enkele tienduizenden, met mistnetten, kanonnetten of als jong. Verstoring? Natuurlijk! Nuttig? Vast wel. We weten nu toch een hoop meer van die vogels over rui, herkomst, bewegingen, leeftijden etc.

Natuurlijk maakten we ook wel eens foto's: de eerste broedende Dwergmeeuwen in de Delta, de eerste broedende Grote Mantels van Nederland, de eerste bewezen broedgevallen van Middelste Zaagbekken, de eerste - geloof het of niet - broedgevallen van Brandgans, een Ross Gans op een nest met eieren, tientallen nesten van Steltkluten, de eerste nesten van Zwartkopmeeuw, etc. Goed dat er camera's waren om alles te documenteren; nog eens zo heel lang geleden waren vogels en eieren als "voorwerpen bemachtigd" en beland in collecties.

Waarneming.nl is ook MIJN digitale dagboek, met MIJN foto's, en iedereen mag meekijken. Het verwijderen van bijzondere, "historische" foto's, ook al zijn het nestfoto's zou gewoon jammer zijn, en MIJN dagboek onvolledig maken.

De foto van de jonge Grote Stern is gemaakt tijdens een geheel legaal bezoek aan de kolonie, om te tellen en te ringen.

En ik realiseer me ook dat dit een eindeloze en moeizame discussie kan worden. Ik laat het hier dan ook bij. Al mijn foto's van jongen e.d. mogen op "verbergen", zolang ik ze maar kan blijven zien.

vr groet,

Peter


Vlissingen

Aantal vogelsoorten (Nederland): 428
Aantal vogelsoorten (in totaal): regelmatig 138 of meer per dag
Nieuwste soorten: Dwerguil


met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Vincent Hart

Dank je voor je reactie, Peter.

Het lijkt me dat niemand bestrijdt dat jouw bezigheden (inclusief documenteren met foto's,dia's of daguerrotypes) van grote waarde zijn en zijn geweest. Ook zal niemand je je digitale archief misgunnen. Omdat het helaas zo is dat een aantal  :-X foto's maakt van kwetsbare situaties waarbij niet duidelijk/aannemelijk/volkomen duidelijk is of/dat er verstoring optreedt, omdat er nou eenmaal een kans bestaat dat dergelijke :-X aangemoedigd zouden kunnen worden door foto's als de jouwe om zelf eens zo'n soort foto te proberen te maken en omdat we niet van elke bezoeker van deze site/bezitter van een digitale camera kunnen verwachten dat 'ie de biografie van elke BV (bekende vogelaar) helder op het netvlies heeft, heeft waarneming.nl besloten om nestfoto's te weren en lijkt het me inderdaad het beste dat je - hoe triest het ook is dat daar reden toe is - dit soort foto's op 'verbergen' zet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


August

Citaat van: nlzorg01 op juni 20, 2009, 17:43:08 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/4485165

nest met eieren van kleine plevier
Dit nest is goed te zien vanaf het pad dan zou je het pad moeten afsluiten heb dit nest namelijk zelf ook gezien groetjes
August van Rijn

Robertmeer

Citaat van: August op juni 21, 2009, 16:56:58 PM
Citaat van: nlzorg01 op juni 20, 2009, 17:43:08 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/4485165

nest met eieren van kleine plevier
Dit nest is goed te zien vanaf het pad dan zou je het pad moeten afsluiten heb dit nest namelijk zelf ook gezien groetjes
Dit is een waarneming van vorig jaar.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Guus Peterse


Los daarvan: punt is dat men hier nestfotografie niet wil aanmoedigen en daarom geen nestfoto's wil plaatsen. Omdat dat andere mensen het idee kan geven: dan ik ook. Omdat immers aan de foto niet te zien is dat die vanaf het pad genomen is. Het maakt dan niet uit of in dit specifieke geval er al dan niet verstoord is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

GijsB

Gijs

wouterbosgra

Jammer, het lijkt alsof de meldingen in dit topic niet worden opgevolgd, en dit onderwerp niet de aandacht van de admins krijgt die het verdient.

Vincent Hart

Ik krijg de indruk (ook bijv. door de lengte van het topic Foutieve Determinaties) dat het de admins momenteel niet aan aandacht/goeie wil, maar aan tijd/mankracht ontbreekt ... Dat krijg je met uitsluitend vrijwilligers. Hopelijk vind een van de admins de tijd om dat vermoeden te bevestigen/ontkrachten ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers