Meldpunt verstoring broedvogels

Gestart door BWoets, april 02, 2009, 21:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankees

Citaat: Ik kreeg de indruk dat je ook tegen nestfotografie was. Vervolgens ga je bewust naar een nest toe, om foto's te maken. De opmerking van: totaal niets te merken van verstoring. Vind ik vreemd. Voedingsdrang is zo groot dat er zichtbaar geen stress is. Van binnen zal dit bij zo'n vogel wel anders zijn...


Ik heb geen probleem met nestfotografie. Ik ga inderdaad bewust naar de plek toe. Of je nu op 20 meter afstand staat te kijken door een verrekijker/telescoop of door een lens om een foto te maken is mij om het even en is volgens mij precies hetzelfde. Het gaat er mij om dat het beter is om de melding niet te doen op een webtsite. Of op zijn minst verborgen. Dit om evt. verstoring te voorkomen. In het verleden meegemaakt dat een dode boom met een nestholte van de kleine bonte werd afgezaagd en meegenomen met jongen en al. Dit is een bewuste aktie die wellicht voorkomen had kunnen worden als de plek niet gemeld was.

De vogels zal misschien van binnen wel iets merken. Dat kan ik niet beoordelen. Ik kijk alleen naar het gedrag van de vogel en daaruit trok ik de conclusie dat de vogel zich niets aantrok van mijn aanwezigheid.


jankees

Citaat van: BramtK op juni 01, 2011, 10:58:58 AM
Juist, maar ik denk dat velen het met me eens zullen zijn als ik zeg dat vogelen niet zonder meer consumeren is, of vergis ik me?

Wat mij betreft helemaal mee eens!


Oenanthe


Ik kreeg de indruk dat je ook tegen nestfotografie was. Vervolgens ga je bewust naar een nest toe, om foto's te maken. De opmerking van: totaal niets te merken van verstoring. Vind ik vreemd. Voedingsdrang is zo groot dat er zichtbaar geen stress is. Van binnen zal dit bij zo'n vogel wel anders zijn...


Als je er zo over denkt moet je helemaal niet naar vogels kijken want dan is een vogel die rustig doorgaat met voedsel zoeken terwijl jij kijkt, misschien ook gestresst. Voerende ouders stoppen direct met voeren als zij een mogelijke predator (waaronder mensen, ook al hebben die niets kwaads in de zin) zien die te dicht bij het nest is. Ze gaan de ligging van het nest heus niet verraden door met voeren door te gaan. Doen ze dat wel, dan beschouwen ze de situatie als veilig en kan jij er gerust van uit gaan dat ze niet door jouw aanwezigheid beïnvloed worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Goed, in de literatuur zijn voorbeelden beschreven van Sperwers die zo broeds zijn dat je ze van het nest kan pakken. Tot zover voorspelbaar en verklaarbaar gedrag, maar Maarten, dat punt doet eigenlijk niet terzake. Het gaat om de vraag of zeldzame broedgevallen alom bekend moeten zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ander punt: In hoeverre verdienen broedgevallen van in NL zeldzame soorten meer bescherming dan die van algemene soorten? Daarmee bedoel ik: Middelste Bonte Specht mag dan in Nederland nog relatief zeldzaam zijn, er zijn wagonladingen van in het buitenland. Zou een evt. nieuwe broedlocatie van kuifleeuwerik onder embargo moeten komen?
Dus: In hoeverre zijn landsgrenzen relevant bij het vaststellen van of een soort zeldzaam is?

Uiteraard wordt het een ander verhaal wanneer de (onder)soort in kwestie internationaal onder druk staat.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Citaat van: BramtK op juni 01, 2011, 11:35:28 AM
Goed, in de literatuur zijn voorbeelden beschreven van Sperwers die zo broeds zijn dat je ze van het nest kan pakken. Tot zover voorspelbaar en verklaarbaar gedrag, maar Maarten, dat punt doet eigenlijk niet terzake. Het gaat om de vraag of zeldzame broedgevallen alom bekend moeten zijn.

Klopt, maar ik reageerde enkel op de stelling van Jeroen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: Vincent Hart op juni 01, 2011, 11:40:56 AM
Ander punt: In hoeverre verdienen broedgevallen van in NL zeldzame soorten meer bescherming dan die van algemene soorten? Daarmee bedoel ik: Middelste Bonte Specht mag dan in Nederland nog relatief zeldzaam zijn, er zijn wagonladingen van in het buitenland. Zou een evt. nieuwe broedlocatie van kuifleeuwerik onder embargo moeten komen?
Dus: In hoeverre zijn landsgrenzen relevant bij het vaststellen van of een soort zeldzaam is?

Uiteraard wordt het een ander verhaal wanneer de (onder)soort in kwestie internationaal onder druk staat.

Het lijkt mij gerechtvaardigd om nationale doelen te stellen, daar is het natuurbeleid, -bescherming, en -wetgeving ook op ingericht. Enerzijds omdat vele nationale doelstellingen tezamen leiden tot een internationaal beschermingsregime, anderzijds omdat Nederland streeft naar een biodivers land waarin Frisse blikkers onder de eigen driekleur een Middelste bonte specht kunnen zien. Daarnaast bestaat er nog zoiets als een intrinsieke waarde van het individuele dier.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

#337
Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 07:48:24 AM
Citaat van: frankw op mei 31, 2011, 22:59:13 PM
CiteerWaarom moet een broedgeval met alle geweld gemeld worden en met foto worden geplaatst?
Waarom moet (zo)een broedgeval bezocht en gefotografeerd worden is meer de vraag mijn inziens..
Behalve voor wetenschappelijke doeleinden oid uiteraard.
En onder het mom van de wetenschap of ringen is niet verstorend? Uiteraard wel! Maar dat heeft een doel en dan wordt het geaccepteerd.....
........
... Maar alles melden is niet altijd verstandig.
Dat eerste lijkt mij vrij logisch. Zolang het een doel dient..

Dat 2e ben ik zeker met je eens, daarom pleit ik ook regelmatig voor automatische embargos bij (kwetsbare) soorten en/of locaties die toch gemeld worden via deze site. (meestal met succes, waarvoor hulde aan de admins.)


Overigens 'vrees' ik niet specifiek voor fotografen maar over veel bezoek in het algemeen, met of zonder camera.

jankees


citaat: Dat eerste lijkt mij vrij logisch. Zolang het een doel dient..

Ben ik niet mee eens. Zo ben ik fan van David Attenborough. Geweldige documentaires over vogels, zoogdieren, reptielen, insecten ed. Bij de vogels zit hij vaak achter, naast en bijna in een nest. Prachtig beeldmateriaal met 1 doel.......het commerciële doel! Hij heeft er een goede boterham mee verdiend. (bijna) iedereen vindt het mooi (en terecht) maar mag dat dan ineens wel omdat de wetenschap er wellicht ook iets mee kan? Of omdat hij een bekend, publiek figuur is? Tenslotte kan er ook sprake zijn van verstoring. Erg grijs gebied en lastig om daar een objectieve mening over te geven! 

Vincent Hart

Citaat van: BramtK op juni 01, 2011, 12:49:34 PMDaarnaast bestaat er nog zoiets als een intrinsieke waarde van het individuele dier.
Ok, en eens, maar moet de vraag dan niet zijn hoe we (waarnemers, andere gebruikers, en de admins) omgaan met meldingen van broedgevallen in het algemeen - dus ook van algemene soorten?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 13:42:11 PM
Erg grijs gebied en lastig om daar een objectieve mening over te geven!

Nee hoor -> gewoon geen enkele foto maken van een broedsel (en met elk argument dat het bij uitzondering wel mag zet je dit op de helling, kan gewoon niet dus).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Citaat van: Vincent Hart op juni 01, 2011, 14:18:27 PM
Citaat van: BramtK op juni 01, 2011, 12:49:34 PMDaarnaast bestaat er nog zoiets als een intrinsieke waarde van het individuele dier.
Ok, en eens, maar moet de vraag dan niet zijn hoe we (waarnemers, andere gebruikers, en de admins) omgaan met meldingen van broedgevallen in het algemeen - dus ook van algemene soorten?
Tot op zekere hoogte, maar ik denk dat tevens een voorzorgprincipe moet gelden: we weten dat bepaalde soorten meer aandacht trekken dan andere soorten. Voor de eerder genoemde Huismus in de tuin bij Mien hoeven we niet te vrezen, daar zullen niet dagelijks vogelaars op af komen. Een Middelste bonte specht in een vrij toegankelijk bos zonder hekjes langs de paden. Dat lijkt me bijvoorbeeld een andere kwestie. Daar kunnen we voorzien dat het verstandig is een embargo toe te passen. Ik kan me nog wel een aantal voorbeelden bedenken waarbij je er niet aan moet denken dat de hele goegemeente langs moet komen om een foto te maken. Overigens wil ik niet zeggen dat een dergelijk onderscheid op waarneming.nl moet worden gemaakt. Ik zou een algeheel embargo op nestfoto's toejuichen en in het algemeen iedereen willen ontraden om zich al te veel te bemoeien met nesten. De huidige gedragsregels dus.
Groeten,

Bram ter Keurs

jankees

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 01, 2011, 14:30:05 PM
Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 13:42:11 PM
Erg grijs gebied en lastig om daar een objectieve mening over te geven!

Nee hoor -> gewoon geen enkele foto maken van een broedsel (en met elk argument dat het bij uitzondering wel mag zet je dit op de helling, kan gewoon niet dus).

Maar wel gaan kijken?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 14:37:11 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 01, 2011, 14:30:05 PM
Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 13:42:11 PM
Erg grijs gebied en lastig om daar een objectieve mening over te geven!

Nee hoor -> gewoon geen enkele foto maken van een broedsel (en met elk argument dat het bij uitzondering wel mag zet je dit op de helling, kan gewoon niet dus).

Maar wel gaan kijken?

Nee.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Citaat van: BramtK op juni 01, 2011, 14:35:21 PMIk zou een algeheel embargo op nestfoto's toejuichen en in het algemeen iedereen willen ontraden om zich al te veel te bemoeien met nesten. De huidige gedragsregels dus.
Kun je in de praktijk nog een aantal dingen doen:
1) Nestfoto's allemaal (laten) verwijderen van de site.
2) Nestfoto's wel hosten, maar:
a. Onder embargo (automatisch?); en/of
b. Foto's op verbergen zetten (handmatige actie admins)

Er zijn overigens ook gebruikers die zich regelmatig in het openbaar druk maken over verstoring, maar tegelijkertijd zelf series foto's van jarenlang gevolgde nesten op wrn.nl zetten. Wel erg mooie foto's ...  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jankees

Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 14:37:11 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 01, 2011, 14:30:05 PM
Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 13:42:11 PM
Erg grijs gebied en lastig om daar een objectieve mening over te geven!

Nee hoor -> gewoon geen enkele foto maken van een broedsel (en met elk argument dat het bij uitzondering wel mag zet je dit op de helling, kan gewoon niet dus).

Maar wel gaan kijken?

prima oplossing! :duim:

Oenanthe

Vincent, wat jij signaleert over nestfotografen ken ik al jaren. Het zijn over het algemeen mensen die van zichzelf vinden dat ze precies weten hoe ze zich rond een nest moeten gedragen maar tegelijk menen dat anderen dat niet weten en dus schade berokkenen. Ik fotografeer zelf niet maar ik vind wel regelmatig nesten en ik heb daarvoor een strenge opleiding van een ter zake zeer kundige leermeester gekregen. Hoe anderen zich bij nesten gedragen weet ik niet maar dat is hun verantwoordelijkheid. Op voorhand roepen dat ze schade berokkenen is mij te kort door de bocht. Het nestkaartenproject van SOVON propageert het nesten zoeken toch ook?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peter123

Ik vind het schandalig als mensen foto's maken van nesten. Met een verrekijker kijken, vind ik oke maar zodra een fotocamera tevoorschijn komt, moet dat persoon naast Ratko Mladic opgesloten worden in een cel, allemaal tuig! ;)

BramtK

Citaat van: Vincent Hart op juni 01, 2011, 14:50:27 PM
Citaat van: BramtK op juni 01, 2011, 14:35:21 PMIk zou een algeheel embargo op nestfoto's toejuichen en in het algemeen iedereen willen ontraden om zich al te veel te bemoeien met nesten. De huidige gedragsregels dus.
Kun je in de praktijk nog een aantal dingen doen:
1) Nestfoto's allemaal (laten) verwijderen van de site.
2) Nestfoto's wel hosten, maar:
a. Onder embargo (automatisch?); en/of
b. Foto's op verbergen zetten (handmatige actie admins)

Er zijn overigens ook gebruikers die zich regelmatig in het openbaar druk maken over verstoring, maar tegelijkertijd zelf series foto's van jarenlang gevolgde nesten op wrn.nl zetten. Wel erg mooie foto's ...  :-\

Je noemt mijns inziens reele opties. Vraag ik me nog af wat daar nog tegen in te brengen is (want kennelijk bestaat er in ieder geval onder admins nog weerstand tegen een dergelijke gang van zaken).
Groeten,

Bram ter Keurs

Evert meijer

Citaat van: HPM op mei 31, 2011, 19:45:33 PM
Citaat van: Evert meijer op mei 31, 2011, 19:06:30 PM
Citaat van: HPM op mei 31, 2011, 17:36:19 PM
Citaat van: Evert meijer op mei 31, 2011, 17:20:56 PM
Je hebt helemaal gelijk Hisko!

Als je maar genoeg kennisen hebt, die je vertrouwen, dan kun je overal achter komen!
Ik herken dit maar al te goed, wat overigens voor mij best voordelig heeft uitgepakt in het verleden en nog steeds  :rolleye:
Meestal als je zelf een 'geheim' prijsgeeft, krijg je daar andere geheimen voor terug. Zo krijg je een kringetje waarin alles elkaar wordt verteld, en waar de buitenwereld geen lucht van mag krijgen!

Niet dat dat verkeerd is, maar het is niet helemaal eerlijk voor de beginners!

Maar het gaat er om wat eerlijk is voor de vogels.

Ja, misschien is het beter daar naar te kijken. Maar dan nog, in de loop der jaren worden de waarnemers toch weer meer bij vaste broedlocatie, dat is dan dus ook niet eerlijk voor de vogels?! Ik zou het zelf niet leuk vinden om helemaal geen plekken te weten voor zulke soorten, terwijl de vogelaars die ze al lang op de lijst hebben de vogels rustig kunnen bekijken, en de soorten 10-tallen keren per dag worden ingevoerd, allemaal door dezelfde langer bezige vogelaars...

Het komt gewoon neer op ongeduld en op jaloersheid op mensen die de soort wel tegenkomen. Ik ben tevreden met de kennis dat er bijvoorbeeld Woudaapjes en Middelste bonte spechten in Nederland broeden en globaal waar. Daar hoef ik me niet persoonlijk ter plaatse van te gaan overtuigen. Als je maar vaak genoeg in de goede gebieden bent kom je ze vanzelf wel een keer tegen. Het heeft bij mij ook vele jaren geduurd voor ik Woudaapjes tegenkwam en het is niet bij een keer gebleven. Middelste bonte specht in mijn omgeving gaat misschien ook nog wel eens gebeuren maar als dat niet gebeurt zal dat geen reden zijn om mijn leven als mislukt te beschouwen.
Je moet gewoon geduld hebben totdat je ook een 'langer bezige vogelaar' bent. Je bent pas 15 dus je hebt nog tijd zat.

Begrijp mij niet verkeerd Herman, ík vind het niet erg om bepaalde dingen niet te weten!!
Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor sommigen moeilijk te accepteren is! Maar ik zelf heb er geen enkel probleem mee dat ik de plek van, bijv. de Ruigpootuilen, niet weet!! (ik ben inderdaad 15 en hoop er nog wel achter te komen, maar dat komt heel waarschijnlijk vanzelf!!)
(Mibo en Woudaap heb ik al, Mibo heb ik zelf ontdekt in een goed gebied met wat geduld!, Woudaap is mij aangewezen)

En inderdaad, het leven draait voor mij ook niet om maar de beste lijst te hebben!
Evert Meijer, 16 jaar

HPM

Hoe haalt iemand het in zijn hoofd! Dit kan natuurlijk helemaal niet.
http://waarneming.nl/waarneming/view/54499717

Herman van der Meer

frankw

 :o Kunnen dat soort waarnemers niet gebanned worden van de site ofzo? Dit kan idd echt niet.
Misschien de waarnemer ook even wijzen op de flora en faunawet..

jankees

Citaat van: frankw op juni 03, 2011, 08:47:46 AM
:o Kunnen dat soort waarnemers niet gebanned worden van de site ofzo? Dit kan idd echt niet.
Misschien de waarnemer ook even wijzen op de flora en faunawet..

Inderdaad not done! Waarneming en foto verwijderen. Wellicht gewoon onwetendheid dus een mailtje naar de betreffende persoon is zeker op zijn plaats.

jvdlaan

Lijkt me toch beter om eerst de context te weten van deze waarneming voor we weer moord en brand gaan roepen (in dit geval bannen van een gebruiker). Er gebeuren wel ergere dingen in vogelland (zoals het ringen van vogels in het broedseizoen, zg voor wetenschappelijk onderzoek dat nooit meer ergens wordt gepubliceerd of het snoeien en maaien in het broedseizoen van slootkanten en noem maar op).

HPM

Citaat van: jvdlaan op juni 03, 2011, 13:17:34 PM
Lijkt me toch beter om eerst de context te weten van deze waarneming voor we weer moord en brand gaan roepen (in dit geval bannen van een gebruiker). Er gebeuren wel ergere dingen in vogelland (zoals het ringen van vogels in het broedseizoen, zg voor wetenschappelijk onderzoek dat nooit meer ergens wordt gepubliceerd of het snoeien en maaien in het broedseizoen van slootkanten en noem maar op).

Wat is daar erger aan dan?
En wat bedoel je met de context?  Weet jij meer dan wij?

Herman van der Meer

jvdlaan

Iemand die een meesje op zijn hand houdt en een fotootje maakt?
Of is het iemand die de nestkast heeft opengemaakt en alle 10 de jongen heeft gefotografeerd?
Is het iemand die dit vele malen op een dag doet en dat ondanks commentaren van mede-waarneming.nl-ers blijft doen?
Ik weet het niet. Jullie wel? In het eerste geval zou ik terughoudend reageren en niet om een ban gaan roepen. In het laatste geval zou ik inderdaad maatregelen willen voorstellen!

En HPM, als je dit erger vindt - uitgaande van het eerste scenario, dus dat het om een eenmalige actie gaat - dan ringen in het broedseizoen, dan hoop ik niet dat jij een ringvergunning hebt.

dupont

Eens met Jan.
Probeer eens objectief te blijven en te bevragen voordat je je oordeel velt. Nederland is al zo verrekte kortzichtig.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Oenanthe

Citaat van: jvdlaan op juni 03, 2011, 13:43:52 PM
En HPM, als je dit erger vindt - uitgaande van het eerste scenario, dus dat het om een eenmalige actie gaat - dan ringen in het broedseizoen, dan hoop ik niet dat jij een ringvergunning hebt.

Ik vraag me af of het wel verstandig is om te reageren op iemand die met zo veel nadruk onwetendheid etaleert. Maar goed. Jan, ik heb een ringvergunning. Eén van de voorwaarden die daaraan verbonden is, is dat ik deelneem aan ringwerk in het broedseizoen. Zo sterk is het ringwerk veranderd sinds jij je daar blijkbaar voor het laatst in verdiepte.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

#358
Citaat van: dupont op juni 03, 2011, 16:07:45 PM
Eens met Jan.
Probeer eens objectief te blijven en te bevragen voordat je je oordeel velt. Nederland is al zo verrekte kortzichtig.

Ik zal objectief blijven.
De foto toont een verboden handeling in het kader van de FF-wet en er is geen enkele aanwijzing dat het om wetenschappelijk onderzoek gaat op grond waarvan ontheffing verleend zou kunnen zijn. Als er een goede reden was om jongen uit het nest te halen dan mag je verwachten dat iemand dat ongevraagd bij zo'n waarneming vermeldt. Zoals het nu is is de foto het bewijs van een overtreding van de FF-wet.
Herman van der Meer

Vincent Hart

En stel dat die mees zelf op de hand is gaan zitten?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers