Meldpunt verstoring broedvogels

Gestart door BWoets, april 02, 2009, 21:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Dat begrijp ik, Vincent. Ik denk wel dat, in het geval van de wat schaarsere/zeldzamere soorten zoals Middelste bonte specht, het risico op verstoring groter is. De Huismus onder het dak bij Mien zal niet hetzelfde aantal bezoekers trekken als een Middelste bonte specht die om te voeren toch zal moeten terugkeren bij die ene boom ('liet zich niet storen', heet het dan). We weten ook allemaal dat dit soort foto's extra aandacht kan creeren en dat tientallen bezoekers een probleem kunnen vormen. Huismussen, Ooievaars en andere broedvogels in de tuin: akkoord, dat is lastig, maar een Middelste bonte specht bij de broedboom. Lijkt mij goed dat deze onder embargo is gesteld.
Groeten,

Bram ter Keurs

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

BramtK

Juist, dat een embargo in zo'n geval niet zoveel zin heeft, dat hadden we al vastgesteld. Maar Douwe, welke conclusie wil je daar dan aan verbinden?
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Even terug, Bram: Ook jij legt (met goede argumenten, deels te weerleggen) 'ergens' een scheidslijn tussen 'grote kans op verstoring' en 'minder grote kans op verstoring'. Probleem met dat 'ergens', is dat je het eigenlijk per geval/(soms) soort zou moeten bekijken. En dat is praktisch niet uitvoerbaar. Ik heb er vorig jaar dan ook voor gepleit om (deels uit pragmatische overwegingen dus) ALLE nestfoto's te weren. Immers staat er ook luid en duidelijk 'geen nestfoto's' in het foto-uploadscherm. Andere admins willen toch 'ergens' de grens leggen, maar omdat we (volgens mij per definitie) het niet eens worden over waar 'ergens' is, is er geen breedgedragen nestfoto-beleid. Met jammer genoeg als praktisch gevolg dat er nu door admins weinig tot niets met nestfoto's gedaan wordt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Inderdaad, ik leg ergens een grens voor wat btreft een mogelijkheid van verstoring, maar daar wil ik niet mee zeggen dat op waarneming.nl onderscheid moet worden gemaakt in nestfoto's. Wat mij betreft weert men hier gewoon alle nestfoto's. Volgens mij wordt daar door de bank genomen met begrip op gereageerd, slechts een enkeling zal dat principe ter discussie stellen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Evert meijer

Mij lijkt het gewoon slim om bij risicosoorten (roofvogels, zeldzaamheden als mibo) de waarneming te vervagen. Alleen een waarneming met locatie van een nest gaat volgens mij al te ver bij zulke soorten!!
Maar het is wel verleidelijk om een mooie foto te maken tijdens een nestcontrole en die bij de waarneming te zetten...
Ik deed namelijk precies hetzelfde gisteren met kerkuil, maar die had ik vervaagd!
(Achteraf toch wel de foto's verwijdert) Volgens mij hoeft niemand moeilijk te doen als er gevraagd wordt om de foto te verwijderen van nesten!?!
Evert Meijer, 16 jaar

hiskodevries

over het vervagen van 'kwetsbare' plekken is ook binnen het team een discussie bezig.
Het probleem is als eerste wat is een 'kwetsbare' situatie ?
We krijgen via de email geregeld de vraag 'kunnen jullie ..... in gebied ...... vervagen want die broed daar en we willen niet dat daar de telelenzen in het nest komen te liggen'
Inderdaad de meeste angst is voor fotografen.
In de meeste gevallen wordt daar snel gehoor aan gegeven maar het kamp om daar wat terughoudender in te zijn wordt groter. Waarom?
Het kunnen zien van een leuke, niet echt zeldzame soort, wordt steeds meer  een 'incrowd' gebeuren, mensen die elkaar op de hoogte houden van de leuke soortjes.
b.v. woudapen zijn daar een goed voorbeeld van, de soort wordt zowat overal verborgen maar de waarnemingen vliegen met tientallen per dag het systeem in. Rara
Als je een frisse blikker bent vis je mooi achter het net.
Kopzorgen dus.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Evert meijer

Je hebt helemaal gelijk Hisko!

Als je maar genoeg kennisen hebt, die je vertrouwen, dan kun je overal achter komen!
Ik herken dit maar al te goed, wat overigens voor mij best voordelig heeft uitgepakt in het verleden en nog steeds  :rolleye:
Meestal als je zelf een 'geheim' prijsgeeft, krijg je daar andere geheimen voor terug. Zo krijg je een kringetje waarin alles elkaar wordt verteld, en waar de buitenwereld geen lucht van mag krijgen!

Niet dat dat verkeerd is, maar het is niet helemaal eerlijk voor de beginners!
Evert Meijer, 16 jaar

HPM

Citaat van: Evert meijer op mei 31, 2011, 17:20:56 PM
Je hebt helemaal gelijk Hisko!

Als je maar genoeg kennisen hebt, die je vertrouwen, dan kun je overal achter komen!
Ik herken dit maar al te goed, wat overigens voor mij best voordelig heeft uitgepakt in het verleden en nog steeds  :rolleye:
Meestal als je zelf een 'geheim' prijsgeeft, krijg je daar andere geheimen voor terug. Zo krijg je een kringetje waarin alles elkaar wordt verteld, en waar de buitenwereld geen lucht van mag krijgen!

Niet dat dat verkeerd is, maar het is niet helemaal eerlijk voor de beginners!

Maar het gaat er om wat eerlijk is voor de vogels.

Herman van der Meer

Evert meijer

Citaat van: HPM op mei 31, 2011, 17:36:19 PM
Citaat van: Evert meijer op mei 31, 2011, 17:20:56 PM
Je hebt helemaal gelijk Hisko!

Als je maar genoeg kennisen hebt, die je vertrouwen, dan kun je overal achter komen!
Ik herken dit maar al te goed, wat overigens voor mij best voordelig heeft uitgepakt in het verleden en nog steeds  :rolleye:
Meestal als je zelf een 'geheim' prijsgeeft, krijg je daar andere geheimen voor terug. Zo krijg je een kringetje waarin alles elkaar wordt verteld, en waar de buitenwereld geen lucht van mag krijgen!

Niet dat dat verkeerd is, maar het is niet helemaal eerlijk voor de beginners!

Maar het gaat er om wat eerlijk is voor de vogels.

Ja, misschien is het beter daar naar te kijken. Maar dan nog, in de loop der jaren worden de waarnemers toch weer meer bij vaste broedlocatie, dat is dan dus ook niet eerlijk voor de vogels?! Ik zou het zelf niet leuk vinden om helemaal geen plekken te weten voor zulke soorten, terwijl de vogelaars die ze al lang op de lijst hebben de vogels rustig kunnen bekijken, en de soorten 10-tallen keren per dag worden ingevoerd, allemaal door dezelfde langer bezige vogelaars...
Evert Meijer, 16 jaar

frankw

In Limburg zijn genoeg plekken waar men Mibos kan zien als je dat wil.
Dit geval is het eerste of tweede ooit in ons werkgebied, laten we vooral de soort proberen te behouden door iig de eerste (en uiteraard ook latere) broedgevallen met rust te laten. :angel:

HPM

Citaat van: Evert meijer op mei 31, 2011, 19:06:30 PM
Citaat van: HPM op mei 31, 2011, 17:36:19 PM
Citaat van: Evert meijer op mei 31, 2011, 17:20:56 PM
Je hebt helemaal gelijk Hisko!

Als je maar genoeg kennisen hebt, die je vertrouwen, dan kun je overal achter komen!
Ik herken dit maar al te goed, wat overigens voor mij best voordelig heeft uitgepakt in het verleden en nog steeds  :rolleye:
Meestal als je zelf een 'geheim' prijsgeeft, krijg je daar andere geheimen voor terug. Zo krijg je een kringetje waarin alles elkaar wordt verteld, en waar de buitenwereld geen lucht van mag krijgen!

Niet dat dat verkeerd is, maar het is niet helemaal eerlijk voor de beginners!

Maar het gaat er om wat eerlijk is voor de vogels.

Ja, misschien is het beter daar naar te kijken. Maar dan nog, in de loop der jaren worden de waarnemers toch weer meer bij vaste broedlocatie, dat is dan dus ook niet eerlijk voor de vogels?! Ik zou het zelf niet leuk vinden om helemaal geen plekken te weten voor zulke soorten, terwijl de vogelaars die ze al lang op de lijst hebben de vogels rustig kunnen bekijken, en de soorten 10-tallen keren per dag worden ingevoerd, allemaal door dezelfde langer bezige vogelaars...

Het komt gewoon neer op ongeduld en op jaloersheid op mensen die de soort wel tegenkomen. Ik ben tevreden met de kennis dat er bijvoorbeeld Woudaapjes en Middelste bonte spechten in Nederland broeden en globaal waar. Daar hoef ik me niet persoonlijk ter plaatse van te gaan overtuigen. Als je maar vaak genoeg in de goede gebieden bent kom je ze vanzelf wel een keer tegen. Het heeft bij mij ook vele jaren geduurd voor ik Woudaapjes tegenkwam en het is niet bij een keer gebleven. Middelste bonte specht in mijn omgeving gaat misschien ook nog wel eens gebeuren maar als dat niet gebeurt zal dat geen reden zijn om mijn leven als mislukt te beschouwen.
Je moet gewoon geduld hebben totdat je ook een 'langer bezige vogelaar' bent. Je bent pas 15 dus je hebt nog tijd zat.

Herman van der Meer

jankees

Ik bemoei me eigenlijk nooit met discussies maar ik vind toch dat ik me hier even moet melden.

Waarom moet een broedgeval met alle geweld gemeld worden en met foto worden geplaatst? Ik meld de waarneming van een broedgeval van een schaarse soort gewoon niet (meer). Zo wordt nu de waarneming van een grauwe klauwier in Brabant vervaagd maar iedereen kan zien in welk gebied de vogels zich bevinden. Dan is het vinden toch niet zo moeilijk?! Gewoon niet melden dat voorkomt een hoop bezoekers en verkleind de kans op verstoringen.

HPM

Citaat van: jankees op mei 31, 2011, 21:31:56 PM
Ik bemoei me eigenlijk nooit met discussies maar ik vind toch dat ik me hier even moet melden.

Waarom moet een broedgeval met alle geweld gemeld worden en met foto worden geplaatst? Ik meld de waarneming van een broedgeval van een schaarse soort gewoon niet (meer). Zo wordt nu de waarneming van een grauwe klauwier in Brabant vervaagd maar iedereen kan zien in welk gebied de vogels zich bevinden. Dan is het vinden toch niet zo moeilijk?! Gewoon niet melden dat voorkomt een hoop bezoekers en verkleind de kans op verstoringen.

Ik vind het melden van een zeldzaam broedgeval (al dan niet met foto) op zijn minst even nuttig als het melden van de honderdduizendste Koolmees op de voedertafel met tien foto's. Het probleem is dat er altijd weer mensen zijn die gelijk op een zeldzaamheid afrennen.
Je kan de melders van zeldzame broedgevallen moeilijk verwijten dat ze hun kennis willen delen. Je kan het ze eigenlijk alleen maar verwijten dat als ze de locatie verbergen om verstoring te voorkomen ze dat vaak niet goed genoeg doen. Vervagen is meestal niet voldoende omdat de locatie met een beetje kennis en puzzelen vaak wel achterhaald kan worden en lijstjesmensen dat bij zeldzaamheden ook echt doen. Bij een waarneming onder embargo kan dat niet omdat dan echt alles (behalve de provincie) is verborgen.
Broedgevallen van kwetsbare soorten of in kwetsbare situaties kunnen natuurlijk ook pas na het broedseizoen gemeld worden, maar dan krijg je weer mensen die boos zijn omdat het niet gelijk bekend is gemaakt zodat ook zij de vogel hadden kunnen gaan zien. Het is dus nooit goed.
Al je een kwetsbaar broedgeval echt wil beschermen moet je het niet op Waarneming zetten of je verbergt het totdat het geen kwaad meer kan.
Herman van der Meer

jankees

En die laatste zin is net wat ik ook zeg! Het gaat niet om het al dan niet nuttig zijn van de melding maar om bescherming van de vogels en dat kan maar op 1 manier.....niet melden.
Dat mensen teleurgesteld zijn als ze een melding gemist hebben is heel vervelend voor hen. Dat is mij ook vrij regelmatig overkomen.

Jeroen Nagtegaal

Jij bent toch niet zomaar tegen die Mibo aangestruikelt neem ik aan... Ofwel Jan Kees?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Ik denk eerlijk gezegd dat het (accuut, op wrn.nl) melden van broedlocaties van zeldzame soorten veel meer met meldingsdrang dan vergeldingsangst te maken heeft ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

#317
CiteerWaarom moet een broedgeval met alle geweld gemeld worden en met foto worden geplaatst?
Waarom moet (zo)een broedgeval bezocht en gefotografeerd worden is meer de vraag mijn inziens..
Behalve voor wetenschappelijke doeleinden oid uiteraard.

C.Dekker

Ik kom ook wel eens per ongeluk bij een broedgeval uit
Ik loop dan gewoon rustig weg en zet de waarneming onder embargo en ja als iemand persee wil dan komt diegene er toch wel achter,kan me de bijeneter van verleden jaar nog wel herrinneren die zat nog te broeden terwijl er verschillende waarnemingen stonden waar deze totaal niet vervaagd waren of onder embargo stonden.
Na een mailtje van mij heeft er een admin dit wel gedaan gelukkig.
Ik denk als we allemaal ons gezonde verstand gebruiken de verstoring van de broedgevallen reuze mee zal vallen maar ja gezond verstand he.......................
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

HPM

Citaat van: Vincent Hart op mei 31, 2011, 22:50:36 PM
Ik denk eerlijk gezegd dat het (accuut, op wrn.nl) melden van broedlocaties van zeldzame soorten veel meer met meldingsdrang dan vergeldingsangst te maken heeft ...

Ja, dat brengt denk ik het fenomeen Waarneming en de lijstjescultuur met zich mee. Het is belangrijk dat broedgevallen van zeldzaamheden een bredere bekendheid krijgen dan alleen de ontdekker(s) maar daar zijn ook ander wegen voor (bv. melden bij beheerder, vogelwerkgroep, SOVON) en ogenblikkelijk op Waarneming melden blijkt niet altijd de beste weg te zijn.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Broedgevallen van schaarse/zeldzame soorten meld ik altijd bij Sovon, en meestal maar éénmaal per jaar. Net zoals tellingen van koloniebroedvogels. Kan tegenwoordig allemaal gewoon digitaal. Sovon houdt al jarenlang een landelijk overzicht bij van een flinke lijst van zeldzame / schaarse soorten en probeert dit jaarlijks landdekkend voor deze soorten bij te houden. Zie de website van Sovon voor details.

Bij flink wat zeldzame soorten ben ik daarnaast terughoudend met het melden van details op diverse websites. Tegelijkertijd probeer ik bij deze soorten altijd een zo hoog mogelijke broedzekerheidscode vast te stellen. Soms betekent dat een flinke tijd waarnemen / kijken / op de grond liggen en/of diverse malen terugkeren.

Groetjes, Klaas

jankees

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 31, 2011, 22:50:03 PM
Jij bent toch niet zomaar tegen die Mibo aangestruikelt neem ik aan... Ofwel Jan Kees?
Nee hoor. Heb de tip van een ander gekregen. Maar heb niet gemeld waar het nest zich bevindt! Maar wat is jouw doel met deze vraag?

De discussie is toch niet of we wel of niet ergens tegen aan lopen? En het bekijken of/en fotograferen is ook niet verstorend per definitie. Alleen doordat er veel mensen op af komen is de kans op verstoring groter (opzettelijk of niet). Niet melden kan hierin helpen om dit te voorkomen. Toch niet moeilijk te begrijpen?

Helaas hebben veel vogelaars/kijkers/fotografen een lijstje en hopen zoveel mogelijk soorten te scoren. Competitie heeft dat! Laten zien aan anderen wat je allemaal gezien hebt! Uiteraard is melden goed om soorten te kunnen monitoren. Ik pleit ook niet voor het afschaffen hiervan. Kom dagelijks op de site dus vind het zelfs leuk maar feit blijft dat niet melden het beste is om verstoring te voorkomen.

jankees

Citaat van: frankw op mei 31, 2011, 22:59:13 PM
CiteerWaarom moet een broedgeval met alle geweld gemeld worden en met foto worden geplaatst?
Waarom moet (zo)een broedgeval bezocht en gefotografeerd worden is meer de vraag mijn inziens..
Behalve voor wetenschappelijke doeleinden oid uiteraard.
En onder het mom van de wetenschap of ringen is niet verstorend? Uiteraard wel! Maar dat heeft een doel en dan wordt het geaccepteerd. Maar dat kan fotograferen ook hebben. Foto's worden gebruikt door instanties ter bescherming  van vogels!!  Er worden excuses gezocht om iets te doen.....niet nodig. Iedereen moet doen wat hij/zij prettig vindt. Maar alles melden is niet altijd verstandig.

Oenanthe

Welke instantie gebruikt nestfoto's ter bescherming van vogels? Veruit de meeste foto's zijn al lang gemaakt en dienen maar één doel: het plezier van de fotograaf. Niets op tegen overigens hoor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Johan Helmus

Kan er op de website niet een soort filter worden aangemaakt waarmee broedgevallen van zeldzame soorten automatisch worden vervaagd of onder embargo worden gesteld, tenminste totdat het broedseizoen over is? Misschien beter zelfs permanent, aangezien de vogels er volgend jaar wellicht voor kiezen om op dezelfde plaats te nestelen.
Groeten, Johan Helmus

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jankees op juni 01, 2011, 07:44:43 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 31, 2011, 22:50:03 PM
Jij bent toch niet zomaar tegen die Mibo aangestruikelt neem ik aan... Ofwel Jan Kees?
Nee hoor. Heb de tip van een ander gekregen. Maar heb niet gemeld waar het nest zich bevindt! Maar wat is jouw doel met deze vraag?

De discussie is toch niet of we wel of niet ergens tegen aan lopen? En het bekijken of/en fotograferen is ook niet verstorend per definitie. Alleen doordat er veel mensen op af komen is de kans op verstoring groter (opzettelijk of niet). Niet melden kan hierin helpen om dit te voorkomen. Toch niet moeilijk te begrijpen?

Helaas hebben veel vogelaars/kijkers/fotografen een lijstje en hopen zoveel mogelijk soorten te scoren. Competitie heeft dat! Laten zien aan anderen wat je allemaal gezien hebt! Uiteraard is melden goed om soorten te kunnen monitoren. Ik pleit ook niet voor het afschaffen hiervan. Kom dagelijks op de site dus vind het zelfs leuk maar feit blijft dat niet melden het beste is om verstoring te voorkomen.

Ik kreeg de indruk dat je ook tegen nestfotografie was. Vervolgens ga je bewust naar een nest toe, om foto's te maken. De opmerking van: totaal niets te merken van verstoring. Vind ik vreemd. Voedingsdrang is zo groot dat er zichtbaar geen stress is. Van binnen zal dit bij zo'n vogel wel anders zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

Eens met Jeroen, bij voldoende voedingsdrang zal een vogel toch komen. Vogelaar/fotograaf of niet. Dat wil niet zeggen dat dat goed is.

Met betrekking tot de eerlijkheid van embargo's: wat een ongelooflijk onnozel geklets. De lengte van de NL-lijst van beginnend vogelaars mag toch niet als argument dienen om de reproductiviteit van zeldzame Nederlandse broedvogels op het spel te zetten!? Veel van die soorten zijn eenvoudig en vaak beter in het buitenland te zien. Ik weet dat er admins zijn die alles willen vrijgeven omdat iedereen moet kunnen meegenieten, maar broedvogels kunnen verstoord worden. In wiens belang is dat?
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

probleem is alleen: wat is de defenitie van een zelfzame soort? alleen de soorten in het rood?
ik heb afgelopen 2 jaar een ravennest gevolgt wat in deze regio zeer zeldzaam is (eerste broedgeval in de gemeente) maar is dit dan geen zeldzame vogel? ik heb hem op embargo gezet maar een ander persoon had dat dus niet kunnen doen.

Citaat van: Johan1981 op juni 01, 2011, 08:13:56 AM
Kan er op de website niet een soort filter worden aangemaakt waarmee broedgevallen van zeldzame soorten automatisch worden vervaagd of onder embargo worden gesteld, tenminste totdat het broedseizoen over is? Misschien beter zelfs permanent, aangezien de vogels er volgend jaar wellicht voor kiezen om op dezelfde plaats te nestelen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: BramtK op juni 01, 2011, 09:49:41 AM
Eens met Jeroen, bij voldoende voedingsdrang zal een vogel toch komen. Vogelaar/fotograaf of niet. Dat wil niet zeggen dat dat goed is.

Met betrekking tot de eerlijkheid van embargo's: wat een ongelooflijk onnozel geklets. De lengte van de NL-lijst van beginnend vogelaars mag toch niet als argument dienen om de reproductiviteit van zeldzame Nederlandse broedvogels op het spel te zetten!? Veel van die soorten zijn eenvoudig en vaak beter in het buitenland te zien. Ik weet dat er admins zijn die alles willen vrijgeven omdat iedereen moet kunnen meegenieten, maar broedvogels kunnen verstoord worden. In wiens belang is dat?

Was het maar zo eenvoudig dat het om een NL-lijst ging, dan was het probleem snel opgelost. Als iedereen die dat wil dan het beest een keer op zijn lijst heeft gezet hebben de vogels er verder geen last meer van. Maar er zijn ook nog provincielijsten en regiolijsten en gebiedslijsten, en dat alles per leven, jaar, maand en week. Het houdt dus nooit op want er is altijd wel weer een andere reden te bedenken om te gaan kijken en dan moet de plek uiteraard ook bekend gemaakt worden omdat het asociaal zou zijn om anderen de kans te onthouden om hetzelfde  beest ook te gaan zien.

Herman van der Meer

BramtK

Juist, maar ik denk dat velen het met me eens zullen zijn als ik zeg dat vogelen niet zonder meer consumeren is, of vergis ik me?
Groeten,

Bram ter Keurs