Sclerotinia ficariaephila

Gestart door lucknijnsberg, maart 28, 2009, 20:20:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Vond vandaag weer het kelkje/bekertje wat op  speenkruid groeit.
groeien weer op een duidelijk zwart scelorita.
Nu op een andere plek met weer geen bosanemoon in de buurt.
Kees gaat er weer  :mic naar kijken.
als het goed is, is er ook een andere mycoloog (Atte van de Berg ???) mee bezig geweest of iets van de planteziektekundige dienst dus wie weet komen we deze keer tot meer zekerheid?
Of weet iemand al wat meer? Nico?
Groetjes Luc

Gulistan

Hier vond ik dit jaar heel veel Dumontinia tuberosa op plekken, waar laatst jaar nog bosanemonen stonden. Het zou dus kunnen, dat de zwam de bosanemoontjes om zeep helpt en dan verder groeit op zijn sclerotium. Het is maar een vermoeden van mij, maar misschien heb je er wel wat aan.
Groeten van Christiane

lucknijnsberg

Christiane,
Ja hij heeft wel wat weg van de anemonenbekerzwam maar die is het zeker niet.
En er staan of stonden hier zeker geen bosanemonen.
Het is vlak naast het kantoor waar ik werk .
En ik heb de soort vorig jaar ook gevonden op een andere plek.
Hij heeft iets met Speenkruid.
Vorig jaar vond ik de anemonenbekerzwam op bosanemoon en toen waren er inderdaad grote delen vedwenen en tussenuit.
Groet Luc

ratje

CiteerChristiane,
Ja hij heeft wel wat weg van de anemonenbekerzwam maar die is het zeker niet.
En er staan of stonden hier zeker geen bosanemonen.
Het is vlak naast het kantoor waar ik werk .
En ik heb de soort vorig jaar ook gevonden op een andere plek.
Hij heeft iets met Speenkruid.
Vorig jaar vond ik de anemonenbekerzwam op bosanemoon en toen waren er inderdaad grote delen vedwenen en tussenuit.
Groet Luc
Luc,
volgens mij heb ik eens gelezen dat de anemonenbekerzwam ook bij speenkruid voor kan komen.

lucknijnsberg

Hannie,
de vondst van vorig jaar verschillende  :mic zeer duidelijk met de anemonenbekerzwam vandaar dat het zeker een andere soort is.
Het is ook geen gewoon knolkelkje want dat komt ook  :mic niet overheen.
Dus tja ik wacht ff Kees af, misschien weet hij meer.
Groet Luc

Nico Dam

Luc,
Kijk eens naar Sclerotinia sclerotiorum. (Voor zover ik weet zijn meldingen van de Anemonebekerzwam op Speenkruid op die soort terug te voeren.)
Groet,
Nico

lucknijnsberg

Nico,
Dat is het gewoon knolkelkje.
Het probleem zit 'm erin dat ie daar  :mic teveel van afwijkt.
En macroscopisch te groot en te donker.
Tja Kees heeft ze  :mic onderzocht en het waren dezelfde als die ik vorig jaar vond.
Ik hou het dan ook op Sclerotinia ficariaephila maar met een ?
Als er ooit nog 's mycoloog achter deze soort komt dan hou ik me aanbevolen.
Deze naam komt trouwens van een stel Belgen die deze soort ooit gevonden en beschreven hebben.
google de naam maar 's.
Groet Luc

Nico Dam

Luc,
In Index Fungorum staat alleen S. ficariae, en die wordt (in ieder geval door Nordic Macromycetes) als synoniem van S. sclerotiorum opgevat. Blijkbaar is S. ficariaephila nog (steeds) niet gepubliceerd. Op een Duitse site (ik heb je raad om maar even te googelen opgevolgd) wordt S. "ficariaephila" samen met S. sclerotiorum genomen. Kortom: men lijkt het hier niet eens te zijn. (En ik ben dan behoudend, en ga voor de ruim opgevatte soorten.)
Groet,
Nico

xenion

Luc, ik heb je topic van vorig jaar even opgezocht in de archieven, daar kwam Martijn Oud uit op Myriosclerotinia sulcata?
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...l=ficariaephila
Groeten,
Martin

Dana Lempersová

CiteerLuc,
In Index Fungorum staat alleen S. ficariae, en die wordt (in ieder geval door Nordic Macromycetes) als synoniem van S. sclerotiorum opgevat. Blijkbaar is S. ficariaephila nog (steeds) niet gepubliceerd. Op een Duitse site (ik heb je raad om maar even te googelen opgevolgd) wordt S. "ficariaephila" samen met S. sclerotiorum genomen. Kortom: men lijkt het hier niet eens te zijn. (En ik ben dan behoudend, en ga voor de ruim opgevatte soorten.)
Groet,
Nico
Hallo forum,
in mijn tuin groeit de Anemonebekerzwam ook, ook waar de speenkruid is.
Is dat Sclerotinia ficariaephila? Ik ben een leek. Mischien een gekke
vraag. Zijn deze zwammen opruimers, of de grond is niet gezond? Bedankt voor reactie. Dana.

Dana Lempersová

Citeer
CiteerLuc,
In Index Fungorum staat alleen S. ficariae, en die wordt (in ieder geval door Nordic Macromycetes) als synoniem van S. sclerotiorum opgevat. Blijkbaar is S. ficariaephila nog (steeds) niet gepubliceerd. Op een Duitse site (ik heb je raad om maar even te googelen opgevolgd) wordt S. "ficariaephila" samen met S. sclerotiorum genomen. Kortom: men lijkt het hier niet eens te zijn. (En ik ben dan behoudend, en ga voor de ruim opgevatte soorten.)
Groet,
Nico
Hallo forum,
in mijn tuin groeit de Anemonebekerzwam ook, ook waar de speenkruid is.
Is dat Sclerotinia ficariaephila? Ik ben een leek. Mischien een gekke
vraag. Zijn deze zwammen opruimers, of de grond is niet gezond? Bedankt voor reactie. Dana.
nog een foto. Dana

Gulistan

Leuk, zo maar in je tuin een bekerzwam. De Anemonenbekerzwam parasiteert op Anemonen, dat betekend dat hij de Anemonen uiteindelijk om zeep helpt op die plek. Maar de Anemonen laten zich niet kisten, die gaan gewoon een stukje verderop door met groeien. Ik neem aan dat het met het broertje of zustertje van de Anemonenbekerzwam niet veel anders is, die zal dan op Speenkruid parasiteren.
Groeten van Christiane

grietaf

Bij mij in de tuin groeien deze bekertjes ook op het Speenkruid. Enkele jaren massaal (meer dan 100 exemplaren), maar ze hebben hun werk goed gedaan, er staat er aan die kant nog maar één en bijna geen Speenkruid meer. Aan de andere kant groeit ook Speenkruid en nu staan die bekertjes er inmiddels ook. Dus ook de bekertjes laten zich niet kisten! Ik ben benieuwd welke naam er uiteindelijk aan gegeven moet worden. Voorlopig noem ik hem maar Gewoon knolkelkje, het kan altijd nog veranderd worden als daar aanleiding voor is.
Grieta.

Dana Lempersová

CiteerLeuk, zo maar in je tuin een bekerzwam. De Anemonenbekerzwam parasiteert op Anemonen, dat betekend dat hij de Anemonen uiteindelijk om zeep helpt op die plek. Maar de Anemonen laten zich niet kisten, die gaan gewoon een stukje verderop door met groeien. Ik neem aan dat het met het broertje of zustertje van de Anemonenbekerzwam niet veel anders is, die zal dan op Speenkruid parasiteren.
Hallo Christiane,
bedankt voor reactie. In mijn tuin groeit heel veel speenkruid. Het klopt, waar deze zwammen opduiken geen speenkruid. Goed zo. Dana

lucknijnsberg

CiteerLuc, ik heb je topic van vorig jaar even opgezocht in de archieven, daar kwam Martijn Oud uit op Myriosclerotinia sulcata?
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...l=ficariaephila
Martin,
dat klopt maar ben het niet eens met martijn.
want in dit geval staan hier zeker geen zegges.
En die van vorig jaar kloppen  :mic geheel met elkaar.
die heb ik dan ook als sclerotinia ficariaephila ingevoerd en niet als zeggeknolkelkje.
Tja het blijft een lastig iets.
Hopelijk staat er nog 's een mycoloog op om deze soort goed te beschrijven.
voorstel ned. naam : Speenkruidknolkelkje  :whistle:
Groet luc

eiken

Hallo Luc,

kun je me nog eens weergegeven waarom het geen Anemoonbekerbekerzwam is? Sommige literatuur spreekt ook over het voorkomen bij Speenkruid.
Rond Zwolle diverse plaatsen met "Anemoonbekerzwam". Meestal bij Bosanemoon maar soms ook alleen bij Speenkruid. Wat zijn de microscopische verschillen.
Groeten Bert Dijkstra

grietaf

Citeer
Tja het blijft een lastig iets.
Hopelijk staat er nog 's een mycoloog op om deze soort goed te beschrijven.
voorstel ned. naam : Speenkruidknolkelkje  :whistle:
Groet luc
Als ik het goed begrepen heb is Baral bezig met deze soort, dus wie weet spreekt hij nog eens het verlossende woord.
Grieta.

lucknijnsberg

CiteerHallo Luc,

kun je me nog eens weergegeven waarom het geen Anemoonbekerbekerzwam is? Sommige literatuur spreekt ook over het voorkomen bij Speenkruid.
Rond Zwolle diverse plaatsen met "Anemoonbekerzwam". Meestal bij Bosanemoon maar soms ook alleen bij Speenkruid. Wat zijn de microscopische verschillen.
Bert,
duurde even maar goed hier als nog.
Hierbij de  :mic verschillen tussen Anemonenbekerzwam en het knolkelkje wat op speenkruid groeit.
Dit is het antwoord van Kees Roobeek die het knolkelkje  :mic heeft onderzocht.

(Hoi luc, een wat verlate reactie n.a.v. de vraag wat het verschil is tussen Dumontinia en Sclerotinia. Het is de bouw van een laag in het excepulum, die bij Dumontinia bestaat uit prismatische cellen ingebed in gelatineuze laag en die bij Sclerotinia bestaat uit rond tot hoekige cellen zonder deze gelatineuze laag. Deze kenmerken zijn lastig waar te nemen en dit lukt mij alleen als ik een goede radiaire coupe kan maken. Bij de anemonenbekerzwam vind ik ovale - tot cylindrisch-ovale sporen van 15-17x6-7,5 micron (gem. 16,3x6,9 n=16) Q=2,35 met 2 of meer kleine druppels.  Bij de speenkruidknolkelkjes ovale sporen van 12-14x6-7 micron (gem. 12,1x6,4 n=32) Q=2,35 met 2 kleine druppels, die in de sporee niet altijd goed te zien zijn. De sporen van de anemonenbekerzwam zijn dus nauwelijks breder, maar wel langgerekter. Tussen de asci en parafysen van beide soorten kon ik weinig/geen verschil vinden. Groet Kees)

Tja ze verschillen dus wel degelijk in ieder geval ook macroscopisch.
En uiteraard een verschillende gastheer.
Groetjes Luc


bruggeman

#18
Mensen waarom doen we niet met zijn allen een experiment?

Het lijkt me leuk als we allemaal een sclerotium nemen en als het redelijk groot is het in tweeen snijden of, als het niet zo groot is dan twee sclerotia van het zelfde groepje nemen. En dat we dan vervolgens de ene helft bij een pol speenkruid poten ene de andere helft bij een pol bosanemonen. En dan kijken wat er na verloop van tijd (het kan best een paar jaar duren denk ik) uitgroeit.

We zouden zo te weten kunnen komen of sclerotia die van speenkruid komen ook tto ontwikkeling komen bij anemonen en omgekeerd.

Bovendien zouden we dan eventueel naar morfologische verschillen kunnen zoeken.

PS waarschijnlijk ten overvloede: de scerotia zijn de "knolletjes" die onderaan de steeltjes zitten
groet,
Ida

bruggeman

en dezelfde wat groter
groet,
Ida

Gulistan

Groeten van Christiane

ratje

CiteerGoed idee, ik doe mee
ik ook ,als je me ff wat opstuurt :grin:  :grin:  

eiken

Hoi Luc,

vandaag van 2 locaties Dumontinia/Sclerotinia meegenomen. Een groeide bij Anemone nemerosa; die had sporen van 15,5 - 17 mu lang.
De andere groeide niet bij Anemone nemerosa maar bij diverse andere planten; die had sporen van 13,2 - 14,5 mu lang.
Volgens Atte van der Berg is ook een verschil tussen Dumontinia en Sclerotinia de vorm van de cellen aan de buitenkant van de ascus (Nordic Macromycetes noemt dat ook). Dumontinia baksteenachtig en Sclerotinia hexagonaal.
Bij beiden die ik vandaag verzamelde zie ik geen verschil; beiden rondachtig tot iets langwerpiger.
Eerste denk ik Dumontinia en mijn tweede mogelijk een Sclerotinia. Het blijft lastig.
Groeten Bert Dijkstra

lucknijnsberg

Bert,
Lastig blijft het zeker!
het spoor loopt dood.
Het wachten is op.......
Luc

bruggeman

#24
CiteerMensen waarom doen we niet met zijn allen een experiment?

Het lijkt me leuk als we allemaal een sclerotium nemen en als het redelijk groot is het in tweeen snijden of, als het niet zo groot is dan twee sclerotia van het zelfde groepje nemen. En dat we dan vervolgens de ene helft bij een pol speenkruid poten ene de andere helft bij een pol bosanemonen. En dan kijken wat er na verloop van tijd (het kan best een paar jaar duren denk ik) uitgroeit.

We zouden zo te weten kunnen komen of sclerotia die van speenkruid komen ook tto ontwikkeling komen bij anemonen en omgekeerd.

Bovendien zouden we dan eventueel naar morfologische verschillen kunnen zoeken.

PS waarschijnlijk ten overvloede: de scerotia zijn de "knolletjes" die onderaan de steeltjes zitten
Ik denk nog steeds dat dit een leuk en zinvol experiment zou zijn, maar heb nog wel een paar kanttekeningen:

Het is belangrijk met goed gedetermineerd materiaal te werken en ook om wat materiaal te bewaren als vouchser.
Wat betreft dat goed gedetermineerde materiaal lijkt het me zinvol om het aan Atte van der Berg voor te leggen.

Verder, nee Hannie, ik heb helaas maar heel weinig materiaal, maar misschien wil Grieta wel wat afstaan
groet,
Ida

ratje

Vandaag een anemonenbekerzwam gevonden.

grietaf

Vandaag maar eens ijverig sporen gemeten van mijn bekertje bij Speenkruid. Ze waren allemaal 12x6 mu. De parafysen waren erg smal, 2 mu met hier en daar een dwarsschotje. Nauwelijks verdikt aan de top. Het "vlees" bestond uit onregelmatige cellen, ik kon er geen bepaalde structuur in ontdekken.
Grieta.

Gulistan

CiteerVandaag een anemonenbekerzwam gevonden.
:D Spaart weer een postzegel
Groeten van Christiane

ratje

Citeer
CiteerVandaag een anemonenbekerzwam gevonden.
:D Spaart weer een postzegel
:grin:  :grin:  :duim: