'Aziatische' veldkers

Gestart door RutgerB, maart 27, 2009, 22:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Klopt Rutger-zal ik 's doen.Tis niet ver van hier.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Nog een naschrift. In de eerste reactie staat een foto van een blad dat niet als typisch wordt ervaren door Ivan. De deelblaadjes lijken ook iets te behaard en vreemd diep gelobd. Deze plant stond in een grotere massa van wel duidelijke Aziatische veldkers (met foto's en materiaal gedocumenteerd, zie allereerste post). De vraag is nu of iemand dergelijke planten ook gezien heeft en als iemand het vindt of men deze wil verzamelen (en drogen).


Rien Ondersteijn

http://waarneming.nl/waarneming/view/97984125
Aldus de nazaten van de planten die ik zag in 2007 in Haarsteeg. Volop aanwezig-soms ietwat afwijkend in een onlangs gesloten plantenkwekerij.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Hallo Rien,

Misschien niet geheel toevalling; maar juist die planten van jou hebben de bedoelde extremere betanding (en misschien ook wat beharing?). Ik hoop dat je ook wat hebt verzameld?

Deze van je ziet er zeker heel tof getand uit;


Rien Ondersteijn

Heb vier potten en ik kan er nog wel 10 halen[vindt ie niet erg-das allemaal onkruid!]. Heb Leni gemaild of zij interesse heeft.
Genoeg [idd.wat apart ]materiaal-maar deze kweker had ook veel aparte planten.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Toen ik er trouwens gisteren was heeft ie me nog op een ander apart geval geattendeerd [hij wist niet wat 't was],maar die stond nog niet boven de grond.Hou ik in de gaten.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

De plant is nu de werknaam voorbij. Recent verscheen het artikel in Gorteria waarin Cardamine hamiltonii wordt voorgesteld en inmiddels is de neofytenlijst van Filip Verloove http://alienplantsbelgium.be/ ook in die zin aangepast. De verspreidingsatlas (Floron) liep al een jaartje voor de troepen uit.  http://www.verspreidingsatlas.nl/5651

Ik heb het taxon nu ook op waarneming.nl gepromoveerd naar soort en de naam aangepast.

Vanaf heden hebben de gelukkigen dus een extra soort in hun lijstje (incl. exoten...). Ontkurk de flessen.

Rien Ondersteijn

Goed werk Rutger!

Maar die van jou zullen al wel ontkurkt zijn...
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ja, de lege flessen zijn al weer ingeleverd...

On topic;

Ik heb een paar Aziatische veldkersen beter onder de loep genomen op zoek naar haartje. In de sleutel van Dirkse/Zonneveld/Duistermaat staat dat de plant kale bladeren heeft van boven en dat klopt zeker, maar op de rand van het blad zitten vaak wel heel regelmatig geplaatste korte haartjes. Ook aan de rand van de bladspil zitten vaak een paar haartjes en zelfs op de stengel af en toe eentje. Vrijwel onbehaard kun je dit nog zeker noemen, maar de bladrand is toch vaak wel kort behaard. In bepaalde hoeken gefotografeerd zou deze beharing kunnen lijken op beharing bovenop het blad.

Sipke Gonggrijp

Leuk Rutger, hebben we weer een soort erbij. ;D
Groet, Sipke.