wat een dag...

Gestart door Eddy Clerx, maart 21, 2009, 18:49:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

mag ik een beetje hulp hiermee?

Eddy Clerx

nummer 2

markmeijrink

nr 2 Andrena fulva mannetje?

M.v.gr. Mark

Eddy Clerx

Dank je Mark,
ik kreeg bezoek waardoor ik mijn vraag niet kon afmaken.
nr 3

Eddy Clerx

en deze

Eddy Clerx

en die

jack_windig

Ik dacht bij nr2 aan A. praecox met die tand op de kaak. Mannetje A. fulva is meer oranje, en wat groter, maar dat laatste zie je niet op een foto.

blerf

#7
de meeste fulva-mannen die ik gezien heb, hebben niet zo veel oranje. Ik zou bij de tweede dus ook voor fulva gaan, maar zekerheid bij die mannen wordt lastig...


De laatste is een vrouw honingbij!
Groet,
Jeroen

H. Meijer

#8
Eddy,

Nummer 2 is voor mij een duidelijke A. praecox man.
De tand op de onderkant van de kaak is lang en afgerond, bij fulva is die spits.
Ik zie ook geen heel lang derde antennelid en op het propodeum is donkere beharing aanwezig. Die is ook te zien bij nr. 3, dus ook waarschijnlijk praecox.
Nummer 4 lijkt mij een vrouwtje praecox (ik kan hier geen mannetje van maken), de beharing op de tergieten lijkt misschien iets bandachtig, maar dat kan ook komen doordat de beharing op de voorkant van de tergieten plat ligt (maar het blijft een lastige foto).

Groet,

Hilco

markmeijrink

#9
CiteerEddy,

Nummer 2 is voor mij een duidelijke A. praecox man.
De tand op de onderkant van de kaak is lang en afgerond, bij fulva is die spits.
Ik zie ook geen heel lang derde antennelid en op het propodeum is donkere beharing aanwezig.

Groet,

Hilco
Dag Hilco,

daar was ik in eerste instantie ook voor gegaan, maar de det. sleutel vermeldt echter alleen witte of zwarte beharing geen bruin/rode. Bij A. fulva wordt wel "fuchrote" beharing vermeldt op de thorax. Maar die ontbreekt weer op de abdomen. Wat betreft tand en antennelid heb je denk ik gelijk. Het is allemaal wel  :wacko: lastig te zien op de foto hoor.

M.v.gr. Mark

H. Meijer

#10
Mark,

Klopt, het blijft lastig vanaf foto.

De witte thoraxbeharing, zoals vermeld in Scheuchl berust denk ik op een fout.
Op veel foto's van verse praecox mannetjes zie je een bruine beharing op de bovenkant van het borststuk. Waarschijnlijk gaat het bij de de soortbeschrijving van Scheuchl om een afgevlogen mannetje (de kleur bij Andrena's verbleekt snel), dan is de beharing inderdaad wit.

Hilco