Gallen op Eik

Gestart door Iolaire, maart 20, 2009, 11:13:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Deze gallen vond ik in de Schoorlse duinen. Het takje lag op de grond bij een Eik (Weet dus niet 100% zeker of het wel een Eikentakje is). Kijkend in de (qua gallen nogal beperkte) gidjes, kom ik op Andricus kollari maar vind 't niet bepaald overtuigend. Wie helpt me?

Bvd.


Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Floppy

Hoi Willem,

Ongetwijfeld eikengallen.
Maar n.m.m. niet van Andricus kollari, maar gallen van de galwesp Andricus lignicolus (Hartig, 1840) (ook nog wel bekend als Andricus lignicola).
Deze gallen kunnen, net als de kollari-gallen, langdurig aan de eik zitten, zitten ook vaak met een aantal op een kluitje bijeen, maar zijn meestal kleiner dan de standaard kollari-gallen en hebben doorgaans een ruwer (in vroeger stadium wat leerachtig) uiterlijk.
Vergelijk maar eens met de exemplaren op bijvoorbeeld de vijfde foto onder deze link.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Iolaire

Hai Floris,

Dat lijkt er idd veel meer op. Vond de plaatjes van A.kollari in de boeken ook veel "gladder" en mooier rond, zeg maar. Enfin, ik zat in de buurt :D .

Bedankt voor je snelle reactie en hulp. Ben gelijk even verder gaan kijken op de site van jouw link. Zeer mooi allemaal! En leerzaam en handig ook.

Thanks!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens