Zeearend nieuwe broedvogel in Nederland!!

Gestart door Pim, mei 22, 2006, 08:34:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

mrjonge

Hoe zo onder dwang? Ben benieuwd waar die vandaan komt en door wie uitgeoefend met wat voor redenen? Wat zijn overigens de dwangmiddelen van Staatsbosbeheer?

Groeten, Martijn.

P.S. Vanavond zet ik als alles goed een hele bulk zeearendinfo met foto's op mijn site in Buitenbeeld 29.  

hiskodevries

simpel de betreffende fotograaf werkt ook parttime voor SBB
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Beste mensen,

De foto's van het nest zeearenden heb ik verwijderd omdat de projectleider de Heer F.de Roder woedend opbelde.

De foto van het nest was gemaakt op een afstand van 800 meter van het bewuste nest d.m.v. digiscoping. Bij de foto had ik tevens de boetewaarschuwing van SBB afgedrukt en verteld dat ik de foto alleen kon maken omdat ik het nest observeerde.

Het kan een inschattingsfout mijnerzijds zijn, maar de buitenproportionele reactie van SBB heeft me zo gestoort dat ik mijn werkzaamheden daar stopzet.

De foto's zijn niet onder dwang verwijderd, hoewel de toon enigszins dreigend was, maar op vrijwillige basis. Ik wil namelijk het niet op mijn geweten hebben dat ik mensen op verkeerde ideeën breng.

Ik had expres een zwaar ingezoomde foto uitgekozen waarbij geen enkele aanwijzing over de locatie vermeld stond.

Als de jongen zijn uitgevlogen (wat ik van harte hoop) zal ik de foto's alsnog plaatsen op waarneming.nl en mijn eigen simpele website.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerWe hadden een foto van het nest met broedende ouder, op een afstand van 800 m gefotografeerd ruim voor de publiciteit, echter de maker heeft de foto van waarneming.nl moeten verwijderen onder DWANG van SBB !!!!
Ik geloof je Hisko, maar gezien jurisch onmogelijk want waar staan borden verboden te fotograferen( die staan bij ons wel en dat kost ons al moeite want op het knopje drukken zegt niets over daadwerkelijk fotograferen, het richten van een lens op zegt niets enz.......) Wie heeft de foto gemaakt en die is vrij om te publiceren tenzij dit wettelijk een verbod is vastgelegd (is bij ons wel het geval)

Tja en als er onder dwang b.v. gezegd wordt geen vrijwilliger meer van SBB (dan wist ik het wel)

SBB 1e letter van Staat (eigendom van de Staat) en dat zijn wij weer.
gr
Rob
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jesse


wat flauw van SBB.
Als men zo trots is, en heel vogelend Nederland verheugd, mijn rector kwam vandaag speciaal de klas in om tegen mij te zeggen dat de visarend(!) in nederland broedde.Het spelletje even meegespeeld natuurlijk :) kan zo'n extreem ingezoomde foto van alleen het nest toch geen kwaad ? Kunnen het natuurlijk gaan hebben over de regeltjes enz...Maar als je stilstaat bij wie ons land leiden op het moment zegt het volgens mij genoeg.


groet,

jesse zwart

Bram Rijksen

totaal overspannen reactie van die De Roder; als het nou Van Tellingen was die z'n vrouw op het nest fotografeerde...
Maar jouw besluit is ook niet misselijk, Pim. No way back...?

Pim

Ik werk al meer dan tien jaar bij mijn huidige vaste baan, daar ben ik nog niet eerder op zo'n onbeschofte manier te woord gestaan als in de functie van vrijwilliger bij Staatsbosbeheer.

Ik neem geen afscheid van het gebied, slechts van mijn werkzaamheden daar.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jesse


handig om zo met je vrijwilligers om te gaan...
En dan maar klagen dat nederlanders tegenwoordig niets meer gratis doen...

groet,

jesse zwart

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Citeerhandig om zo met je vrijwilligers om te gaan...
En dan maar klagen dat nederlanders tegenwoordig niets meer gratis doen...

Het is niet mijn bedoeling om Staatsbosbeheer in een kwaad daglicht te stellen, ik ben zelfs dankbaar voor alle mooie indrukken.

Ik kan het een ieder aanraden om vrijwilligerswerk te doen voor een natuurorganisatie.

Ik zal verder niet inhoudelijk op de zaak ingaan.

Vandaag zag ik trouwens nog een fraaie adulte man zeearend vanaf de uitkijkheuvel van het Jan van den Boschpad, het blijft genieten ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jvdlaan

Pim als je de foto ergens nog kwijt wil, kun je op mijn site wel terecht.
Frank de Roder heeft volgens mij namelijk helemaal niets te zeggen over dergelijke foto's, bovendien zijn werkzaamheden worden betaald door de belastingbetaler en dat zijn wij dus. Dus wat is in vredesnaam het bezwaar deze foto te publiceren? Je kunt er toch niet komen? Niemand weet toch waar het is? En je kunt de Zeearenden toch zien van de Praambulten of het Jvd Boschpad? Of gaan SBB straks ook mensen daar wegjagen?
Sterkte, Jan

Jos Welbedacht

Wat ik me nou afvraag:
Hoeveel Zeearenden kunnen er broeden in een gebied als de Oostvaardersplassen. Zo'n beest heeft toch een enorm jachtgebied nodig? En waar anders dan in de OVP kan een Zeearend broeden in Nederland... bij het  Lauwersmeer en het Vossemeer na dan...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Pim

In diverse mediabronnen werd gesproken dat er in de OVP 4-5 broedparen kunnen leven.

Maar wellicht weet Martijn de Jonge hier meer over te vertellen.

Mogelijk de Biesbosch?

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jos Welbedacht

Ja, daar zitten er 's winters ook nog wel een paar...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

derop

Jammer Pim dat er zo op je foto's is gereageerd. De waarschuwing die je erbij plaatste leek me toch duidelijk genoeg. Volgens mij is er geen vogelaar die het in zijn/haar hoofd zal halen deze beesten te verstoren. Maar ja, dat kan ook naieviteit zijn van mijn kant.
Misschien dat meneer de projectleider een cursusje omgang met mensen kan gebruiken?
En je hebt gelijk dat je Staatsbosbeheer niet wilt afvallen, tenslotte is de heer F. de Roder niet het Staatsbosbeheer.
Ik kijk uit naar het moment dat je ze weer kunt plaatsen want de foto's waren erg mooi. Verder hoop ik dat je ondanks alles toch met veel plezier blijft doen wat je nu doet , maar dan lekker voor jezelf en niet voor het Staatsbosbeheer.

Veel vogelplezier!!!
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Pim

Margot,

Bedankt voor je bemoedigende woorden.
Eigenlijk ben ik weer helemaal onafhankelijk en sta op eigen benen, wat een bevrijding. Ik maak gelijk een afspraak met alle kranten en heb al een bod van twee miljoen op mijn foto :P  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

derop

[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

carel

CiteerHet kan een inschattingsfout mijnerzijds zijn, maar de buitenproportionele reactie van SBB heeft me zo gestoort dat ik mijn werkzaamheden daar stopzet.

Hoi Pim
Heb je dit wel goed overwogen ?
je legde heel je ziel en zaligheid in het vrijwillegrswerk bij SBB

Let op dat je hier geen ontzettende spijt van krijgt
ga samen aan tafel zitten en spreek dit uit met de desbetreffende personen
je hebt een wijs besluit genomen door de foto`s voorlopig te verwijderen
maar probeer dit misverstand op te lossen tussen jullie
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Pim

Carel het zijn wijze woorden die je daar uitspreekt, dat meen ik serieus.
Toch blijf ik bij mijn besluit. Ik wordt door de eerder genoemde heer afgeschilderd als een klikspaan/Judas. Als vrijwilliger sta je echt niet zo sterk in dit soort zaken. Bij een reguliere baan had ik het er zeker niet bij laten zitten en behalve zelf dan excuses te maken, had ik dat ook van mijn collega verwacht. Ik heb altijd mijn mond gehouden over het broedgeval, zelfs tegen "vogelvrienden". Toen het persbericht kwam maakte ik mogelijk een inschattingsfout door een foto te plaatsen.

Ik heb nog veel meer foto's van het nest, ze wisten dat ik die maakte. Foto's met de omgeving erop heb ik bewust niet geplaatst. Slechts één onscherpe foto.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

carel

Oke Pim
ik zal er verder over stil houden

een ding is zeker
hebben we meer tijd om samen nog eens een keertje te gaan vogelen  B)  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

-Arthy-

#80
Erg jammer van de foto's. Ik heb op de een of andere manier altijd in mn achterhoofd zitten het gevaar van 'nieuwe' broedgevallen in nederland en de prijs die op dergelijke hoofden (hoofdjes) staat groot is. Zo ook bij de eerste Kraanvogel in Nederland...
Daarom was vrijwel het eerste waar ik naar keek op de foto van pim of ik herkennings punten kon zien. En ik, als beeld denker, en altijd op mijn hoede zijnde persoon kon ze niet vinden.

Ik denk dat de onthulling dat een paar in de OVP broed erger is dan de foto van Pim.

Ondanks dat zou ik me ook kunnen voor stellen dat de mensen van SBB mogelijk denken dat als dagjes mensen deze foto zien deze mogelijk denken dat het vrij makkelijk is bij het beest in de buurt te komen.

Maar kan me ook voorstellen dat SBB met de eer wil strijken van foto's e.d. Dit zal misschien toch nieuwe leden op leveren.

Maar goed, dat zijn dan ook wel de enige reden die ik me kan voorhalen.

Maar goed ik heb verder totaal geen kennis van zaken dus eigenlijk mag ik me er ook helemaal niet mee bemoeien ;)

De foto maakte het totaal beeld binnens hersenen in ieder geval een stuk completer. Jammer dat ik je foto niet in de krant ben tegen gekomen Pim. Heb het stukje tekst vaak genoeg gezien.
Rick Gevers

Tatanka

Wat een prachtig nieuws he?
En wat een schril contrast dat ik dan vanmorgen in de Volkskrant lees dan Rijkswaterstaat de mogelijkheid bekijkt om dwars door de OVP een nieuwe tak van de Ringweg naar/van Amsterdam te legen, een stuk boven Almere.

Overigens, ik heb zelf wat foto's uit de OVP, een stuk minder dichtbij dan die van Martijn, maar toch, wilde ze even delen.

Waarnemingdetails



boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

boogey55

#83
CiteerToen het persbericht kwam maakte ik mogelijk een inschattingsfout door een foto te plaatsen.
Pim, weet je waarom dit een fout zou zijn?
Is het misschien omdat SBB zelf met die publiciteit en beelden wilde komen. Ik heb op de televisie toch het e.e.a. aan beelden gezien.....

Ik kan je goed volgen in je beslissing weg te gaan. Uit ervaring weet ik dat het gevoel van onbeschoft behandeld te zijn nog wel even blijft hangen. Overigens is het gevoel van vrijheid, nu je weggaat, tekenend.

Succes.  ;)
Groet, Pim Frijling
Wolvega

jessesven

CiteerIn diverse mediabronnen werd gesproken dat er in de OVP 4-5 broedparen kunnen leven.

Maar wellicht weet Martijn de Jonge hier meer over te vertellen.

Mogelijk de Biesbosch?
Er zijn buiten de OVP nog wel meer plaatsen waar zeearednen kunnen broeden: ik denk dan aan de Biesbosch maar zeker de Haringvliet, langs de randmeren etc.

Als er een veilig stuk bos is waar zeearenden kunnen broeden en er is voedsel in de buurt kan het.....


Ze zijn veel minder afhankelijk van uitgestrekte natuurgebieden dan veel wordt gedacht, het is veel meer dat zeearenden tuerg zijn gedrongen tot uitgestrekte natuurgebieden!

Bram Rijksen

en het is natuurlijk óók niet leuk van Anna dat ze besloot zélf een nest groot te brengen, terwijl SBB en Frans Vera steeds verkondigd hebben dat die beesten geintroduceerd moesten worden omdat ze noooit de sprong vanuit Sl.Holst. zouden kunnen maken. Gemiste kans op een hoop publiciteit dus.
Als er dan ook nog zo'n Eddy Vedder-cloon besluit foto's te publiceren die SBB het liefst zélf aan de buitenwereld had laten zien.. Tja, dan raak je als projectleider blijkbaar in de frust.  

jessesven

Hoe gaat het met "onze" zeearenden? Ik zag een foto van het stel, dat geeft zorg.......Is het boedgeval mislukt?  

Pim

Met dit weertype kun je alles verwachten, maar het zien van beide ouders tegelijk op de vlakte hoeft nog geen doomscenario te betekenen:

"Wanneer de jongen ongeveer 4 weken oud zijn, gaat ook het vrouwtje op jacht naar voedsel...."

(Bron: roofvogels van Europa, Noord-Afrika en Voor-Azië )
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerMet dit weertype kun je alles verwachten, maar het zien van beide ouders tegelijk op de vlakte hoeft nog geen doomscenario te betekenen:
)
Dat zie je dus bij bijna alle roofvogels. Meestal een teken dat er jongen zijn.

Bij sommige vogels is het niet om aan te zien. Dit zijn dan de beesten die ruien tijdens het broedstadium (SP. en Ha). Wanneer er jongen zijn en de vr. meejagen stopt het ruiproces.

Als er beiden ouders in een eerder stadiun samen worden gezien ( en dan redelijke afstanden van het nest) waarvan verwacht mag worden dat ze nog op eieren moeten zitten dan is het problematisch en meestal een mislukt broedsel. Soms zelfs helemaal geen eieren.( Buizerd)

Dan vogels die veel later beginnen ( Wespendief) moet nu zo,n beetje beginnen met eileg en sommige zullen gezien de natte periode wel wat later zijn. Dus die zij smen nog wel te zien.

m.v.g
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

-Arthy-

Hoeveel zeearenden overzomeren er nu precies in nederland op dit moment?
Gezien dat er ook een adult mannetje in overijsel zit.
Rick Gevers