Zeearend nieuwe broedvogel in Nederland!!

Gestart door Pim, mei 22, 2006, 08:34:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Ligt het nu aan mij of zijn er de laatste tijd (relatief) veel broedvogels bijgekomen uit het oosten en noorden? En zijn er veel naar het zuiden toe verdwenen.

Klimaatverandering?? Njah dat is een ander topic.

In ieder geval geweldig nieuws, dat nu eindelijk officieel is.

Thijs
Thijs Fijen

harderbroek

CiteerZe kiezen een partner voor het leven.
Bijna,

Het is net als met knobbelzwanen, inderdaad voor het leven, maar wat nu als het helemaal niets wordt. Daar bedoel ik dus mee soortoverleving. Bij Knobbelzwamen is in ieder geval al bewezen als de jongenproduktie achter blijft er ook uiteindelijk een "scheiding"plaats vindt.
Tja binnen de vogelwerled is geen plaats voor reageerbuis jongen om het maar even oneerbiedig te zeggen.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerEr zijn dus nesten bekend van meer dan vier meter hoog!
Vandaer dat men spreekt over een bak. Soms lastig klimmen hoor. Ook haviken hebben soms van die lekkere hoge bakken, horsten of nesten.
m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Jos Welbedacht

Groot nieuws waar we lang op gewacht hebben!  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

hiskodevries

Pim, als part-time boswachter bij sbb wist je dit vast langer of niet?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jocrisse

CiteerPim, als part-time boswachter bij sbb wist je dit vast langer of niet?
Zie waarneming vanaf 15 april denk ik.

mrjonge

#36
Ben benieuwd waar die  Keuze voor een levenslange relatie op gebaseerd is, populatie technisch in ieder geval een onhandig gegeven. In de gauwigheid kon ik er in de Glutz,Bauer en Bezzel niets over vinden. Terug is de zeearend in ieder geval niet want als broedvogel was hij hier volstrekt onbekend. Wie het dynamische  en kale Nederlandse landschap van de afgelopen eeuwen in ogenschouw neemt zal daarover niet verbaasd zijn. Rustige plekken aan het water met stevige bomen waren eenvoudig weg niet beschikbaar. Wie ziet waar de vogels nu in nestelen mag hopen dat ze vandaag niet uitgewaaid zijn.  Je kunt overigens vraagtekens stellen bij de wenselijkheid van zowel het maken als het publiceren van deze plaatjes. Juist aan het begin van de broedtijd zijn ze zeer gevoelig voor verstoring.
Overigens komt het OVP-vrouwtje, arend Anna met rode ring S572, voort uit een wat problematisch koppel. Zo hadden ze in 2001 1 jong wat een erfelijke veergroeistoornis had waardoor het in de opvang belandde. En in februari 2002 woei hun nest tijden een februaristorm uit de boom. Door hard werken wist het paar in 1 week tijd weer een nieuw nest te bouwen waar 2 jongen uitvlogen. Uiteindelijk werd Anna op 15 april 2003 in hetzelfde nest geboren, samen met een broertje/zusje. Anna zat herfst 2003 op het Deense eiland Funen met een Duitse soortgenoot, vanaf september 2004 heeft ze een volwassen man als vaste partner. Het WNF kreeg in 1996 vergunning om zeearenden in Nederland te introduceren  maar dit werd op de Internationale Zeearendenconferentie in Bjorko(Zweden) ten stelligste afgeraden. De Duitse zeearendonderzoeker Peter Hauff voorspelde in het jaar 2000 dat wij in Nederland binnen 5 jaar een arendfeest konden houden voor ons eerste broedpaar. Internationaal zeearendprojectleider de Zweed Bjorn Helander stelde dat de zeearend vanzelf zich zou vestigen in ons land als de omstandigheden gunstig zouden zijn. Zowel Hauff als Helander zagen het goed en voelde niets voor het plan van Frans Vera om zeearenden te gaan introduceren in de Nederlandse natuur.
Dat de zeearend zich heeft gevestigd in ons land komt doordat de OVP jaarrond gesloten zijn en een kompleet prooispectrum bieden. Daarbij speelt de sterk uitdijende Europese populatie ene grote rol.

Martijn de Jonge.

harderbroek

CiteerBen benieuwd waar die  Keuze voor een levenslange relatie op gebaseerd is, populatie technisch in ieder geval een onhandig gegeven. In de gauwigheid kon ik er in de Glutz,Bauer en Bezzel niets over vinden.
Martijn de Jonge.
Martijn,

Een biologisch gegeven geen jongenproduktie dan de zooi uitelkaar.
Ik ken in ieder geval geen bejaarden vogelparen zonder ooit jongen te hebben gehad. ( maar goed vogel pas kort)
Al zal je Glutz, Bauer, en Bezzel of zelfs Cramp erop naslaan.
Zoals je al zegt erg onhandig als je geen jongeproduktie voort kan brengen.

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

CiteerJe kunt overigens vraagtekens stellen bij de wenselijkheid van zowel het maken als het publiceren van deze plaatjes. Juist aan het begin van de broedtijd zijn ze zeer gevoelig voor verstoring.

De foto's zijn door middel van digiscoping gemaakt, de afstand tot het nest was bijna een kilometer (850 meter)!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Hinko

#39
CiteerHa, de beroemde Vera-logica!
Heb ooit eens gastcollege gehad van deze meneer waarin hij als ik me goed herinner poneerde dat heel Nederland op een gegeven moment met bos bedekt was
Beste Vincent,

Tot voor kort was de gangbare gedachte dat Nederland vroeger 1 groot bos was. Frans Vera heeft in zijn proefschrift juist geprobeerd deze stelling onderuit te halen.

Mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

harderbroek

CiteerWat de visarend betreft, in de VS zetten ze daarvoor nestpalen neer tussen moerasbossen, vergelijkbaar met de palen die we hier voor Ooievaars gebruiken. Misschien een idee om dit ook in onze gebieden neer op te zetten?
Wordt al gedaan. M.n. visarenden willen gaan broeden waarbij het idee bestaat dat er al eerder soortgenoten hebben gezeten. Dus naar "Schots" model.
(Daar vele nesten met z.g. schijtsporen opgezet om zo beesten te lokken.)
gr
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

#41
Ook electriciteitmasten zijn een geliefd object om visarenden te lokken.

Foto: Nabij Naardermeer.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerOok electriciteitmasten zijn een geliefd object om visarenden te lokken.

Foto: Nabij Naardermeer.
Dezelfde van de webcam Pim??
gr
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Dat zou heel goed kunnen het is bij die voormalige vogelkijkhut op een bunker in de Nieuwe Keverdijksche Polder.....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jesse


hoeveel zeearenden zijn er eigenlijk in totaal in de OVP, wisselt dat of hangt er een vast aantal rond ? En is het zo dat goed voorbeeld doet volgen ?

mvg, jesse  

groet,

jesse zwart

mrjonge

Opmerkelijk is dat er in Nederland verspreid over o.a. Naardermeer, Roggebotbos, Biesbosch en Oostvaardersplassen zeker 25 kunstnesten staan voor visarenden. Sommigen zijn al in 1979 geplaatst bijv. in de aalscholverkolonie van de OVP. Zover bekend hebben er nimmer visarenden gebruik van gemaakt om te broeden. In polen en Duitsland worden kunstnesten voor zeearenden gemaakt gewoon met takken en ijzerdraad in de vork van een beuk of den dus niets met palen en wagenwielen. Op die kunstnesten wordt niet gebroed maar ze vormen wel een stimulans om in de omgeving zelf een nest te gaan bouwen zo vertelde de Poolse zeearendexpert Tadeusz Mizera mij.

Pim

Vooral in het winterhalfjaar zitten er meerdere onvolwassen/juveniele exemplaren in het gebied. Zij leven dan voor een groot deel van hertenbiefstuk.

Volwassen zeearenden zijn een stuk zeldzamer ter plaatse. De jonge zeearenden gaan op zoek naar een nieuw territorium.

Op dit moment worden er geen juveniele zeearenden in het gebied gezien. Dat zou ook wel zeer gewaagd zijn. Ik denk dat Anna en haar man momenteel geen soortgenoten dulden.

Een havik op enkele meters doet ze echter niks.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

mrjonge

De consumptie van hertenbiefstuk is een veel gehoord verhaal wat maar ten dele klopt. Van 3-11-2004 tot 15-12-2004 zat ik gedurende 10 dagen vanuit een schuilhut in het gebied bij dode herten die regelmatig ververst werden. Slechts éénmaal, de eerste dag, kreeg ik 's ochtends 3 zeearenden bij het dode hert waarvan alleen de juveniele vogel, dus niet Anna of adulte partner, daadwerkelijk van at. Februari en maart 1998 heb ik eveneens in het gebied getracht vanuit een schuilhut zeearenden met dode vis, grote snoeken, te lokken (om ringen af te lezen)hetgeen niet werkte. De toen aanwezige arend keek er eens naar om vervolgens een bergeend twee sloten verderop te pakken. Eerder in de winter van 1993 heb ik met dode reeën op twee plaatsen getracht zeearenden te lokken zonder resultaat. Of Anna en partner geen andere zeearenden toelaten in het gebied kan betwijfeld worden. Zeearenden zijn zeer sociale vogels die gewend zijn in groepen te leven. Voorbeeld: in de 'kolonie', een Pools moeras aan de Oderdelta boven Stettin, broeden 9 paren op 1.200 hectaren waarbij ze op zichtafstand van elkaar nestelen. Kortste afstand tussen bewoonde nesten: 290 meter (bron: Dr.Tadeusz Mizera en eigen waarneming). Om nog even terug te komen op het boek van Frans Vera over de Oostvaardersplassen uit 1988. Frans stelt dat de zeearend nooit de sprong van Sleeswijk Holstein naar de Oostvaardersplassen in één keer kan maken. Volgens Frans Vera zou eerst het tussenliggende gebied moeten worden opgevuld met broedparen. Om die reden wou Frans Vera zeearenden gaan introduceren vanuit het Natuurpark Lelystad.  De nakomelingen van gevangen vogels zouden vrij mogen vliegen en een Nederlandse populatie moeten gaan vormen, zo is te lezen in Frans z'n boek. 'Wij(?) hebben de zeearend eruit geschopt en nu moeten we hem er weer inschoppen' is de vaste mantra waarmee Frans elke lezing besluit. Gelukkig hebben wij Anna als bewijs dat de natuur elke keer weer onvoorspelbaar en verrassen is, als je er maar een beetje zuinig mee bent!

Groeten, Martijn de Jonge.  

Vincent Hart

CiteerBeste Vincent,

Tot voor kort was de gangbare gedachte dat Nederland vroeger 1 groot bos was. Frans Vera heeft in zijn proefschrift juist geprobeerd deze stelling onderuit te halen.

Mvgr, Hinko
Oeeeeeeeeps! Slecht opgelet dan :sorry:... Blijft staan Vera's redenatie over de zeearenden... (en toen ik mijn opmerkingen plaatste had ik het verhaal van Martijn hierboven nog niet eens gelezen).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Pim

"Broedvogels vertonen nauwelijk territoriaal gedrag en verdedigen het nest alleen tegen soortgenoten. Wanneer er een vreemde zeearend in de nabijheid van de horst verschijnt, hebben de baltsvluchten van de nestelende vogels een zo sterk imponerend karakter, dat dit doorgaans voldoende is om de vreemde soortgenoot te verdrijven. Af en toe komen territoriale gevechten voor, die soms de dood van één van de arenden tot gevolg kan hebben...."

Uit: Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en Voor- Azië - Theodor Mebs/ daniel Schmidt.

Dit boek is echt een aanrader voor elke vogelaar, het is zeer goed leesbaar en de illustraties zijn prachtig!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Is dat kunstnest dat Natuurmonumenten had gemaakt in die electriciteitsmast voor visarenden, is dat nu leeg? Dan heeft dit jaar staatsbosbeheer gewonnen.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Zoals al eerder in dit topic gemeld zijn alle kunstnesten voor visarenden in Nederland leeg, zowel van NM als van SBB.

Weet iemand:
Of de nestbouw van een koppel visarenden in de OVP vele jaren terug de enige vergevorderde nestbouwpoging in NL is van de laatste vijftig jaar?

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerVooral in het winterhalfjaar zitten er meerdere onvolwassen/juveniele exemplaren in het gebied. Zij leven dan voor een groot deel van hertenbiefstuk.
De jonge zeearenden gaan op zoek naar een nieuw territorium.
Pim een Juv. beest werd gezien in het Horsterwold op 13 mei.
Stille Kern (26-55) hemeldbrred wel te doen voor de gabber.
gr
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerWeet iemand:
Of de nestbouw van een koppel visarenden in de OVP vele jaren terug de enige vergevorderde nestbouwpoging in NL is van de laatste vijftig jaar?
Pim er zijn verhalen geweest over een nest op de Veluwe in de jaren tachtig.
Echter dat is gebleven bij vehalen en nooit bewezen. Zoals Martijn al meldde is in de jaren zeventig ( heb ik nog een foto van uit het tijdschrift de RIJP) voor medwerkers van Rijksdienst voor IJsselmeerpolders waarbij een kunstnest in de OVP( toen in beheer van de Rijksdienst, lees Rijkswaterstaat.) is geplaatst.
Maar dat is ook nooit wat geworden. Leuke foto hoor dat gesleep met een paal en nest erop door enkele medewerkers. ( wist toen nog geen bal van vogels, nu ook nog weinig hoor)
gr
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerOp die kunstnesten wordt niet gebroed maar ze vormen wel een stimulans om in de omgeving zelf een nest te gaan bouwen zo vertelde de Poolse zeearendexpert Tadeusz Mizera mij.
Net dus als met visarenden het idee dat er al soortgenoten hebben gezeten ooit?
grappig
gr
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jeroensteenbergen

Prachtig dat ze weer terug zijn in dit eveneens prachtige gebied. Maar nu las ik vanochtend in de krant dat Rijkswaterstaat ook aan het broeden is: op plannen voor een nieuw rondweg voor Amsterdam, die een uitloop heeft via Purmerend over het Markermeer, dwars door de Flevo (op het mogelijke tracé, althans op het kaartje, dwars door de OVP), richting Nijkerk. Fijn weer, dacht dat we het met het Naardermeer wel even gehad hadden... Hoop uiteraard dat de OVP goed wegkomt.

Vincent Hart

Wel ja, asfalteren die handel  :angry:
Dat verder nog nooit bewezen is dat meer asfalt voor minder files zorgt (integendeel), ach... Waren er niet bepaalde (Europese) regels t.a.v. beschermde natuurgebieden(EN Waterland EN het Markermeer EN de OVP)? Is genoeg niet gewoon een keertje genoeg?

Bah!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citeerbah

Mijn idee!

Het lijkt wel alsof het er af en toe om wordt gedaan. Waarom toch elke keer?

Volgens mij wordt dat file probleem pas opgelost als er geen asfalt meer bij kan komen. Men moet gewoon eens durven zeggen dat het huidige wegennet niet verder wordt uitgebreid, dat is pas een uitdaging, want wat doe je dan? Dat leidt tot innovatie en oplossingen! En niet dat zwakke aanmodderen door er maar weer stuk asfalt bij te leggen..

inderdaad: BAH
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

joost_gabriels

wel cool
maar je kan er nu niet naar toe ja kan wel maar als je gepakt word dan is het
- 2000 euro  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

hiskodevries

We hadden een foto van het nest met broedende ouder, op een afstand van 800 m gefotografeerd ruim voor de publiciteit, echter de maker heeft de foto van waarneming.nl moeten verwijderen onder DWANG van SBB !!!!
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0