Zeearend nieuwe broedvogel in Nederland!!

Gestart door Pim, mei 22, 2006, 08:34:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Bron: www.staatsbosbeheer.nl

Citeerstaatsbosbeheer verheugd over eerste nederlandse broedgeval sinds mensenheugenis, 22 mei 2006

De zeearend (Haliaeetus albicilla) is als broedvogel terug in Nederland. In de Oostvaardersplassen, natuurgebied van Staatsbosbeheer tussen Almere en Lelystad, heeft een zeearendenpaar dit voorjaar een nest gebouwd en eieren uitgebroed. Lange tijd werd niet voor mogelijk gehouden dat de zeearend, de grootste arend van Europa, in een dicht bevolkt gebied als Nederland zou kunnen broeden. Het feit dat de zeearend in de Oostvaardersplassen broedt, is volgens ecoloog Frans Vera geen toeval. Vera: "Dat de zeearend hier is gaan broeden, toont opnieuw het unieke karakter van het gebied. Het zal zeker niet bij dit ene paar blijven".

De zeearenden begonnen eind maart met broeden en eind april zijn de jongen uit het ei gekomen. Een zeearend legt één tot drie eieren. De jongen zijn nog te klein om te zeggen hoeveel het er zijn. Al in 2005 werd gespeculeerd over een mogelijke broedpoging van de zeearend in de Oostvaardersplassen. Een volwassen mannetje, ouder dan vijf jaar, verbleef er het hele jaar door met een bijna volwassen vrouwtje. Het vrouwtje komt uit Duitsland en is daar in 2002 geringd. Afgelopen winter en in het voorjaar uitte de paarvorming zich in baltsgedrag en gesleep met takken. In maart werd in het moerasgedeelte van de Oostvaardersplassen een nest gebouwd en nu zijn er daadwerkelijk jongen. Ecoloog Frans Vera van Staatsbosbeheer: "Het is een bijzondere gebeurtenis, werkelijk de kroon op de natuurontwikkeling in de Oostvaardersplassen. Velen hadden dit niet voor mogelijk gehouden. Dat het paartje zeearenden de Oostvaardersplassen als eerste gebied in Nederland tot hun broedgebied hebben uitverkoren, heeft ook te maken met de kadavers van de edelherten die er 's winters altijd zijn". In perioden van vorst, ijs en sneeuw, wanneer ze geen vissen meer kunnen vangen en de ganzen zijn weggetrokken, zijn gestorven dieren een belangrijke bron van voedsel. Daarom wordt de vogel ook wel de gier van het noorden genoemd.

Zeearend
De zeearend is de grootste arend van Europa, met een spanwijdte tot wel twee-en-een-halve meter. De roofvogel wordt daarom ook wel 'vliegende deur' genoemd. Er zijn geen schriftelijke bronnen uit het verleden die het broeden van zeearenden vermelden, maar het is nauwelijks voor te stellen dat de arend nooit in Nederland heeft gebroed. De zeearend breidt de laatste jaren zijn broedgebied vanuit Duitsland, Polen en Zweden in westelijke richting uit. Een zeearend leeft van aas, vogels en vis. De arend leeft bij voorkeur in een uitgestrekt, waterrijk gebied, zoals de Oostvaardersplassen. Zeearenden verblijven jaarrond in hun broedgebied.

Boete
Staatsbosbeheer bewaakt het nest en de directe omgeving permanent. De zeearend is gevoelig voor verstoringen, en daarom wordt alles in het werk gesteld om de zeearenden de nodige rust te gunnen. Het natuurgebied is grotendeels afgesloten voor publiek. Het nest ligt bovendien in een onbegaanbaar deel van het gebied. Als extra voorzorg is rondom het nest is een zone ingesteld waar geen mensen mogen komen. De Officier van Justitie kan overtreders een boete opleggen van €2000,- .


Oostvaardersplassen
De Oostvaardersplassen vormt nationaal en internationaal een boegbeeld voor natuurontwikkeling. Het is een groot natuurgebied met een rijke flora en fauna. Uniek in de Oostvaardersplassen is dat er vrijwel niet door de mens hoeft worden ingegrepen. Dat komt doordat er zich een ecologisch systeem heeft ontwikkeld. Natuurlijke processen zorgen er voor dat bedreigde en zeldzame vogelsoorten een plek hebben gevonden en kunnen voortbestaan. De begrazing door grauwe gans, wild levende paarden, runderen en edelherten spelen een hoofdrol in die natuurlijke processen. Daarnaast is het gebied voor veel trekvogels een belangrijke schakel in hun trekroute. Het natuurgebied heeft in 1999 het 'Europees Diploma voor Natuurbeheer' ontvangen. Dit diploma is in 2004 verlengd. Deze onderscheiding van de Raad van Europa onderschrijft het internationale belang van de grootschalige natuurontwikkeling in de Oostvaardersplassen. Het broedgeval van de zeearend is eens te meer het bewijs van de uniekheid van het gebied.


met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jessesven

Zat er een beetje in maar het is prachtig, prachtig nieuws! ben benieuwd hoeveel paar er uiteindelijk gaan broeden, zeearenden kunnen n.l. behoorlijk talrijk zijn!

JohanvantBosch

Errug gaaf!
De geruchten gingen natuurlijk al, maar deze bevestiging is erg tof! :duim:  

Schoppers

#3
Heel gaaf, we mogen trots zijn als Nederland dat wij eindelijk de Zeearend terug hebben.

Antonie Blom

Heel erg mooi dat er weer een zeearend in Nederland broedt. Wees ook echter niet te blij, want het zou ook een eenmalige actie kunnen zijn (even relativeren).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Schoppers

Tuurlijk maar dan nog, het is al super dat het gelukt is zonder al dat uitgezet wat ze wilde gaan doen. Gewoon natuurlijk hier gekomen..

boogey55

Ik kan niets anders zeggen:  :feest:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

Wel coolzeg, zo zie je maar dat De grote hoeveelheid dode dieren niet moet worden opgeruimd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

en zoals vele deskundigen al zeiden: het is absoluut niet nodig zeearenden uit te zetten: ze komen vanzelf wel!
zie hier.... :)  
groet,
Redmar

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Antonie Blom

Citeernu de visarend nog
Deze overzomeren al in de Biesbosch nabij Dordrecht, dus dat is ook slechts een kwestie van tijd voordat die gaan broeden.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Gerrit Kteu


Pim

#12
CiteerStaatsbosbeheer bewaakt het nest en de directe omgeving permanent. De zeearend is gevoelig voor verstoringen, en daarom wordt alles in het werk gesteld om de zeearenden de nodige rust te gunnen. Het natuurgebied is grotendeels afgesloten voor publiek. Het nest ligt bovendien in een onbegaanbaar deel van het gebied. Als extra voorzorg is rondom het nest is een zone ingesteld waar geen mensen mogen komen. De Officier van Justitie kan overtreders een boete opleggen van €2000,- .

Dus nogmaals het is een dure grap om naar het nest te gaan zoeken, niet doen dus. Om toch even alle verhalen visueel te ondersteunen onderstaande foto, deze is gemaakt als vrijwilliger van SBB in niet toegankelijk gebied!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

derop

#13
Ik zou tegen ze willen zeggen; :welcome: , en vooral blijven hier!! Heb er vorig jaar een zien vliegen, dat vergeet je nooit meer! GEWELDIG!!! :duim:
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

harderbroek

Citeer
Citeernu de visarend nog
Deze overzomeren al in de Biesbosch nabij Dordrecht, dus dat is ook slechts een kwestie van tijd voordat die gaan broeden.
Niet alleen daar nmaar ook in Flevoland. Er zijn op divverse locaties nesten gebouwd (gemaakt door mensen) om het wat aantrekkelijker te maken.

Tja en de Zeearend is natuurlijk prachtig (het nieuws was stiekem al wat bekend maar goed)
m.v.g.
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

frankw

echt geweldig! ik deed spontaan een dansje toen ik het las vanochtend ;-)

Erik

ontzettend tof!! jammer dat kraamvisite niet welkom is, maar uiteraard zeer begrijpelijk :P

Ik dacht trouwens dat de Vale Gier het predikaat 'vliegende deur' had...maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Jan Harteman

#17
Wow - heel erg gaaf zeg  :D ik heb eens Amerikaanse zee-arenden gezien in de VS.. als deze net zo groot zijn als de europese neef, dan moet het geweldig zijn om deze eens over te zien vliegen!
Wat de visarend betreft, in de VS zetten ze daarvoor nestpalen neer tussen moerasbossen, vergelijkbaar met de palen die we hier voor Ooievaars gebruiken. Misschien een idee om dit ook in onze gebieden neer op te zetten?

Nog wel even een vraagje/opmerking.
De titel van het bericht bovenaan deze pagina zegt: "staatsbosbeheer verheugd over eerste nederlandse broedgeval sinds mensenheugenis "

Vervolgens staat er in de eerste alinea daaronder:
"De zeearend (Haliaeetus albicilla) is als broedvogel terug in Nederland."

Wat is nu waar? Zijn ze terug als broedvogel? Of is dit de eerste keer in de geschiedenis dat ze hier broeden? Of zijn ze terug in Nederland, in dit geval als broedvogel?
Of moet ik lezen dat dit het eerste broedgeval is sinds mensen zich actief bezighouden met vogelen in Nederland?
Beetje verwarrend ;)

Pim

#18
"Tot dusver is de zeearend niet bekend als Nederlandse broedvogel. Het is echter niet ondenkbaar, dat hij dat in de toekomst zal worden. De populaties in Denemarken en Duitsland nemen de laatste tijd toe. Momenteel broeden er al zeearenden op 200-300 kilometer van de Nederlandse grens. Tot dusver is de vogel bekend als wintergast in natuurontwikkelings-gebieden als de Oostvaardersplassen en de Gelderse poort. Diezelfde natuurgebieden zouden in de toekomst ook broedgebieden kunnen worden".
Bron: www.museumkennis.nl.


"Het is waarschijnlijk dat de zeearend ooit in Nederland gebroed heeft, maar daar zijn geen bewijzen voor. In ieder geval zijn er sinds 1860 geen nesten geweest in Nederland....".
Bron: www.eaglewatch.nl

"De soort heeft in de periode 1800-2000 niet gebroed in Nederland en eerdere broedgevallen zijn evenmin bekend...".
Bron: Zeldzame vogels van Nederland (Arnoud B van den Berg & Cecilia A W Bosman).

"Er zijn geen aanwijzingen dat de zeearend hier (Nederland) ooit heeft gebroed, maar deze grote roofvogel is wel bekend als wintergast. Fossielen tonen aan dat de soort hier ook al twee miljoen jaar geleden voor kwam. Of het hier om een wintergast of een broedvogel ging, kunnen de fossielen ons helaas niet vertellen".
Bron: www.museumkennis.nl

Er zijn dus geen bewijzen dat de zeearend in Nederland gebroed heeft, het is wel aannemelijk.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

Ah ok :) duidelijk.

Afgelopen week stond in de Stentor (Sallands Dagblad) een stuk over de Zeearend bij Wijhe. De site Waarneming.nl werd daarbij ook nog eens genoemd en benadrukt!

Groeten,
Jan

Pim

"Voor een waterland als Nederland is het verhaal als zouden hier nooit zeearenden hebben gebroed, omdat ze er nu niet meer zijn, onhoudbaar...."
Bron: De Oostvaardersplassen - Drs.Frans Vera (1988)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

JohanvantBosch

CiteerIk zou tegen ze willen zeggen; :welcome: , en vooral blijven hier!

Als ze nou maar niet gelogen hebben om het land binnen te komen.... anders wordt  Rita boos!

;)  

Pim

Foto: 17 februari 2005 was de liefde al aanwezig tussen Anna en haar stoere man.

In dat jaar was Anna echter nog niet geslachtsrijp.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Vincent Hart

#23
Citeer"Voor een waterland als Nederland is het verhaal als zouden hier nooit zeearenden hebben gebroed, omdat ze er nu niet meer zijn, onhoudbaar...."
Bron: De Oostvaardersplassen - Drs.Frans Vera (1988)
Ha, de beroemde Vera-logica!
Heb ooit eens gastcollege gehad van deze meneer waarin hij als ik me goed herinner poneerde dat heel Nederland op een gegeven moment met bos bedekt was... Dat het in de bodem gevonden pollen op veel plekken in NL deze stelling keihard onderuit haalt, tja.

Maar goed, dat er de afgelopen jaar geen zeearenden hebben gebroed is inderdaad geen bewijs dat er hier nooit zeearenden gebroed hebben. Alleen is de heersende opinie dat onbekend is of hier ooit zeearenden gebroed hebben, de stelling die Vera aanvecht... bestaat niet  :wacko:
Dat Nederland als waterland (blijkbaar lag hier en daar in Vera's bos nog een poeltje) uitermate geschikt is als zeearenden-habitat, zal niemand betwisten. Ook dit is natuurlijk geen bewijs voor vroeger broeden, het maakt het alleen mogelijk...

ps (om 'es niet te zeuren) Geweldig nieuws!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

derop

#24
Citeer

Als ze nou maar niet gelogen hebben om het land binnen te komen.... anders wordt  Rita boos!

;)
Hahahaha! :D Nou ik zou tegen Rita zeggen daar is de DEUR!!! Een vliegende welteverstaan.


Ja, Jan ik kan je verzekeren dat dat fantastisch was om te zien. Ik viel er letterlijk van achterover want ik vergat mij bij het staren om te draaien hahaha. Dat heb ik hier weken moeten horen maar ook dat vond ik niet erg want ik raakte er zelf maar niet over uitgepraat. Dat is zò indrukwekkend als je dat ziet!! Als je vlak daarna een buizerd ziet vliegen is dat echt maar een ukkie. Waar ik ook van onder de indruk was, was dat hij/zij zo ontzettend lang doorvloog zonder ook maar een keer met de vleugels te slaan. Hèèl erg mooi!!!

Ik heb nog wel een vraagje: Op de tweede foto is de zeearend duidelijk op het nest te zien. Nu heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen hoe groot ze zijn. Nu vraag ik me af hoe groot is dat nest wel niet. Als ik zeg een doorsnede van anderhalve meter overdrijf ik dan?? En hoe hoog zitten ze ongeveer, houden ze van hoogte of juist niet?  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Pim

Het nest is ongeveer twee bij twee meter.

Deze horst kan bij meerjarig gebruik uitgroeien tot een enorm bouwwerk:

Er zijn dus nesten bekend van meer dan vier meter hoog!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

derop

[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

teunvankessel

hopen dat de boom het niet begeeft dan kunnen ze weer opnieuw beginnen..
groetjes Teun
( super bericht )
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Apophis25

Geweldig nieuws, maar wat ik mij afvraag is: kiezen zeearenden een partner voor het leven of heeft die gozer elk jaar een ander scharreltje. Gaat het op de foto van vorig jaar dus om de zelfde man?

Pim

Ze kiezen een partner voor het leven.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl