Zeearend nieuwe broedvogel in Nederland!!

Gestart door Pim, mei 22, 2006, 08:34:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hortulana

CiteerOverigens zeggen die ook dat elk paar gewoonlijk 2-3 nesten heeft, die ze afwisselend gebruiken

Dit komt ook vaak door verstoring. Als zeearenden in de beginfase van de broedtijd teveel bloot staan aan verstoring beginnen ze vaak telkens aan een nieuw nest (geldt trouwens ook voor zwarte ooievaar). Bij verstoring verder in broedtijd bestaat het gevaar dat ze hun nesten met eieren/ jongen verlaten.
Dit is wat mij verteld is tijdens stage in Kroatie (NP Kopacki Rit) en is eigenlijk ook mijn persoonlijke ervaring daar. 30+ paar zeearenden daar trouwens!!! Dè bronpopulatie voor heel zuid-oost Europa...

marcel123

nu.nl
Citeerundefi
Verliefde zeearenden te volgen via webcam 

Uitgegeven: 8 maart 2007 12:04

LELYSTAD - Ook enorme roofvogels kunnen vertederen. Dat blijkt uit de webcambeelden die sinds donderdag een kijkje in het zeearendennest in de Oostvaardersplassen bieden.

Via de webcam wordt duidelijk dat de grote vogels, met een spanwijdte van tweeënhalve meter, als een verliefd stelletje met elkaar tutten. Ze hebben gepaard en leggen met grote precisie takjes recht in het nest waarin vorig jaar voor het eerst sinds mensenheugenis een zeearend werd geboren. De tekenen zijn volgens de deskundigen duidelijk: het stel maakt het nest opnieuw gereed om te broeden. De beelden zijn te zien via de internetpagina van Staatsbosbeheer, www.staatsbosbeheer.nl. ned

zie verder http://www.nu.nl/news.jsp?n=1001118&c=50&rss



Scio

Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Steven Wytema

met een gemiddelde broedduur van 38 dagen wordt het vanaf 21 april (+/- 4 dagen) erg druk op de site van SBB..
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Nog drukker? Ik krijg maar in de helft van de gevallen beeld, mischien moet SBB maar eens snel extra ruimte kopen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

#126
En er voor zorgen dat het ook onder OSX normaal werkt! :angry:
Via een trucje kan ik de webcam gewoon bekijken en daar wordt ik wel vrolijk van!  :lol:  :lol:  :P
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Deze URL: mms://staatsbosbeheer.windowsmedia.thepeoplesvalley.net/sbb werkt dus in o.a. Quicktime en VLC.  Joost mag weten waarom. :blink:
Ik baal er een beetje van dat ik het niet met een dubbelklik duidelijk kan maken (zal wel te maken hebben met "mms://"), maar als je het eenmaal aan de praat hebt...! :)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jeroen Nagtegaal

Zijn er eigenlijk ook nog anderen die de beelden niet meer kunnen zien? en nee ik kijk de gehele dag door en wacht soms een half uur, dus het lijkt dat er dan niet altijd meer dan 600 man willen kijken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Frank van der Meer

JohanvantBosch

CiteerZijn er eigenlijk ook nog anderen die de beelden niet meer kunnen zien? en nee ik kijk de gehele dag door en wacht soms een half uur, dus het lijkt dat er dan niet altijd meer dan 600 man willen kijken,
ik heb de beelden nog nooit kunnen bekijken...

Jeroen Nagtegaal

Ik op de eerste paar dagen toen er nog niet voldoende capaciteit was, Ik vraag me eigenlijk af of ze wel openbaar worden gemaakt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

eline1234

ik zie het nu wel gewoon hoor, ik was er in 1 keer door...
Eline

JohanvantBosch

Ik kan ze nu voor het eerst ook zien.... :duim:  

maartenwielstra

Ik hang af en toe even mijn jas over de camera als ik het jonkie wil aaien.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Bij de Zeearenden heb ik tot nu toe altijd meteen beeld gehad. Ik krijg juist geen beeld bij de nesten op www.BeleefDeLente.nl
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

ik heb nu weer eens bij beide geen beeld,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

eline1234

Maarten! Haal je jas van die camera! (het is nu trouwens toch te warm voor een jas)...

ik zie weer helemaal niks meer :angry:  
Eline

Zonnekoning

#139
Heel raar... Bij mij start de webcam gewoon op vanuit mijn brouwser, maar het beeld bevriest na een minuut op 5. Als ik QuickTime opnieuw laat bufferen, doet hij het weer.:huh:
Wat ik veel vervelender vind is dat de slechtvalken van de Toren van Gemert bij mij niet meer werkt!  :angry:
In Firefox gebeurt niets en in Safari krijg ik de foutmelding dat de URLs ongeldig zijn. Dat was voor kort niet het geval. :angry:
Gelukkig staan ze nog in de buffer van QuickTime maar ik kan ze niet bewaren omdat ik geen Pro heb. Als iemand de URLs weet ben ik je heel dankbaar.
Met Beleef de Lente heb ik geen enkel probleem.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jeroen Nagtegaal

#140
De slechtvalken doen het gewoon, maar die andere doen het nergens in mijn huis, ik denk dat het toch aan programma's ligt, maar aan welke? Er is wel iets veranderd bij de slechtvalk, maar wat weet ik neit precies, maar dan zal deze ook niet werken, http://scripts.planet.nl/slechtvalken/popup.html
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

CiteerEr is wel iets veranderd bij de slechtvalk, maar wat weet ik niet precies, maar dan zal deze ook niet werken, http://scripts.planet.nl/slechtvalken/popup.html
Nee dus...
Dan zal het wel een m$/OSX probleempje in Java zijn of zo.
Het ziet er naar uit dat OSX de andere streams wel snapt, maar die van de slechtvalken niet en bij Windows (welke versie(s)?) kennelijk niet en omgekeerd. :wacko:
Wel raar dat ik nog gewoon naar de slechtvalken kan kijken. Vandaar dat ik op zoek ben naar de URL's van de streams.

Het ligt in ieder geval aan de site die je bezoekt!
Op dit moment werken bij mij de video-reportages van nu.nl niet.  :wacko:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Ik ben er achter gekomen wat er veranderd is bij de Toren van Gemert en is hier na te lezen.
Ik ben benieuwd of de links werken omdat het een Apple-site is. ;)
Het ligt dus aan wat er veranderd wordt aan de opbouw van de site en bij mij werkt nu alles redelijk goed.  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Pim

Citeer
Kapotte webcam kost zeearenden 'moment of fame' 

RIJSWIJK - De webcam in de Flevolandse Oostvaardersplassen, die het wel en wee van een nest zeearenden volgt, is tijdelijk uit de lucht. Door de storing kan het uitkomen van de eieren en de eerste levensweek van de jongen niet worden vastgelegd.

De oorzaak van de storing is onduidelijk, maar is in ieder geval technisch van aard.

Nader onderzoek van Staatsbosbeheer, die de webcam beheert, is voorlopig niet mogelijk. Dit kan het broedproces van de dieren namelijk verstoren. De huidige periode is de meest kwetsbare in het broedproces. Als de zeearenden schrikken en het nest verlaten, blijven de eieren onbeschermd achter. De kans is groot dat raven die dan roven. Staatsbosbeheer onderneemt daarom voorlopig geen actie om de storing van de webcam te verhelpen. Dit kan op zijn vroegst eind april.

Het wegvallen van de verbinding is niet alleen vervelend voor de ongeveer 25 duizend dagelijkse bezoekers van de website. De beelden worden door Staatsbosbeheer ook bekeken en opgeslagen voor wetenschappelijk onderzoek naar het broedgedrag van zeearenden.

Bron: Nu.nl.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Maarten Hotting

Beste Mensen,

De webcam doet het weer, en de zeearenden hebben een jong.
Groet,
Maarten

Jos Welbedacht

#145
Nu al?! Is toch heel vroeg?
Ik zie hem trouwens nog niet.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Maarten Hotting

Ja ik zetten hem net aan toen was ze het jong aan het voeren.
Ik zag een klein wit koppie boven de nest rand uitkomen.
Groet,
Maarten

Jos Welbedacht

#147
Ja, nu je het zegt, volgens mij zie ik ook wat.

Edit: Zeer duidelijk een jong!

Het gaat dus weer erg druk worden op de site.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jessesven

CiteerJa, nu je het zegt, volgens mij zie ik ook wat.

Edit: Zeer duidelijk een jong!
Wordt nu gevoerd~~

Jos Welbedacht

Als je circa 40 dagen terug rekent kom je op ongeveer 4 of 5 Maart.
Toen moest het eerste (enigste?) ei dus al gelegd zijn.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space