"vogelvriendelijke" Heg

Gestart door natuurliefhebber, maart 18, 2009, 17:13:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

natuurliefhebber

Op dit moment zijn we hier bezig om een oude confirenhaag te vervangen voor een nieuwe haag. Nou zou ik het persoonlijk wel mooi vinden als de vogels hier ook wat profijt van hadden, dus zit ik met de volgende vraag:
Wat zouden jullie mij adviseren om als heg/haag neer te zetten, zodat de vogels er ook profijt van hebben (en er eventueel de mogelijkheid is om ze fotograferen, dat zou uiteraard erg mooi meegenomen zijn)? De heg/haag zou bij voorkeur ongeveer 1 meter 50 tot 1 meter 60 hoog moeten zijn.
Hebben jullie tips voor een "vogelvriendelijke" heg?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

frankw

Kijk eens op vivara.nl
Daar staan volgens mij ook een aantal tips qua diervriendelijke beplanting.

Adri Clements

#2
Ook al een houtwal overwogen? Al het houtachtige tuinafval uit de buurt afleveren bij Jenne... helemaal gratis!
En leuk voor diverse vogelsoorten, en andere beestjes.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Ted van der Knaap

Hallo Jenne,

hier de link naar Hagen van Vivara  http://www.vivara.nl/plants/category=7/hagen.html

en hier kun je een gratis boekje aanvragen hoe je je tuin vogelvriendelijk kunt maken  
http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=576
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

michel.wissink

Bij Bakker in Hillegom kun je ook wel besdragende of anderszins vogelvriendelijke beplanting vinden.
http://www.bakker-hillegom.nl/
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Tim Asbreuk

Dit hangt ook een beetje van de situatie af

Moet ie in de wintergroen zijn dan zou ik voor taxus gaan alleen de besjes (pitten) zijn wel giftig. De takken zijn ook giftig voor vee.

Misschien hulst je ziet ze zelden als haag maar volgens mij moet dat wel lukken (correct me if i'm wrong)

Nog redelijk dicht in de winter is een beukenhaag.

Woon je buitenaf of geef je in de winter niet zoveel om privacy dan kun je het beste kiezen voor meidoorn,sleedoorn (ze steken wel) of eventueel een menging met meerdere struiksoorten.

Die menging zal het meest vogelrijk zijn maar je moet er wel van houden. Het beste kun je dan kiezen voor besdragende soorten.

70% mei/sleedoorn
de rest kan dan bestaan uit sporkehout, hulst en gelderscheroos (deze haag is echter moeilijk tot niet strak te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Zonnekoning

#6
Hangt er inderdaad vanaf hoe lang die haag is...
Taxus en hulst vind ik nogal saai, en de laatste kan vervelend uitzaaien...
Van mei/sleedoorn is in ieder geval een degelijke heg te maken voor weinig, maar daarvoor heb je wel wat geduld en het juiste snoeiwerk voor nodig...
Als er halverwege plek is voor een boompje (een Malus o.i.d, en het is me nog steeds een raadsel hoe die daar terecht is gekomen...), zou ik dat ook doen.
Vooral spreeuwen en lijsters weten dat te waarderen!
Het Drents Krenteboompje kan ook heel goed, alleen kende ik het Amerikaanse achtergrond niet... :huh:
Het is al wel een beetje laat voor zo iets dergelijks, maar zou net nog kunnen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan2002

De Vogelbescherming heeft tegenwoordig tuinvogelconsulenten. Zij kunnen goede tips geven over de inrichting van een vogelvriendelijke tuin en de plantensoorten die daarbij passen.  
Groet,
Jan

Iolaire

Ik heb zelf een haag gemaakt van alles wat ik aan stekken had en wat door vogels zelf naar mijn tuin gebrachte struiken (Meidoorn, Liguster, Kornoelje, verschillende Roos-soorten, e.d.) De stekken heb ik van Vlier (hele fijne voor vogels!), Sorbaria (lijsterbesspirea), Vlinderstruik en Taxus. Zo is het een vrij wilde maar zeer gevarieerde haag geworden die wel geregeld bijgeknipt moet worden. Ik heb er nog Braam, Framboos en Klimop doorheen groeien. De Klimop zorgt voor het nodige wintergroen (Taxus ook trouwens) en mn de Vlinderstruik en Sorbaria zijn geweldige insectentrekkers. Er zitten veel vogels in de haag en inmiddels al twee nesten (De haag is net 3 jaar oud!).
Je moet van een beetje wild en slordig houden, maar het is echt geweldig.  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

jeanette essink

-Op deze site: http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=2627
staat wel info. '
Zelf heb ik een zeer vogelvriendelijke tuin met houtwallen waarin ik bes- en vruchtdragen de struiken en bomen heb geplant, en mei-en sleedoorn vanwege de stekels waar tussen de vogels zich veilig voelen. Laat ook kamperfoelie en bosrank door de bomen en struiken groeien als het kan. Zelf heb ik ook  een aantal Aronia's (appelbes) geplant, die prachtig bloeit(veel insekten) en veel bessen geeft. Denk ook eens aan Rose Rugosa (rimpelrood); op de bottels komen veel groenlingen af, bloeien prachtig zijn sterk en verspreiden een heerlijke geur. Kan er tussen of er voor geplant worden. Verder lijsterbes, als het kan klimop tegen boomstammen, krentenboompjes, hazelaar, liguster, vlier, inheemse vogelkers, Geldere roos, Egelantier of Hondsroos. Het is leuk om diverse soorten door elkaar te zetten zodat  het de variatie vergroot en daarmee de vogelrijkdom toe kan nemen.

jeanette essink

Sorry, storende tikfout; Rimpelrood moet natuurlijk.- RimpelrooS zijn. Verder vergat ik nog de rode en gele kornoelje.

edwin de weerd

Een combinatie is voor vogels naar mijn mening het beste, bv meidoorn (bloemen , bessen en doorns)) hulst(wintergroen) en liguster (bloemen en bessen). deze zijn ook als heg strak te houden, ga je er rozen, kornoelje en vlinderstruiken oid tussen planten heb je met het knippen veel meer werk en word de heg al snel te groot en te breed.

Groet Edwin.

Zonnekoning

#12
Keuze zat dus...
Hou zo'n heg wel zo simpel mogelijk, en gebruik niet te veel soorten.
Het wordt dan alleen maar een rommeltje...
Alles is beter dan een coniferenhaag! :lol:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

michel.wissink

CiteerAlles is beter dan een coniferenhaag! :lol:
Dat zeg je nou wel, maar ook de conifeer is heel vogelvriendelijk, voor bijvoorbeeld de merel... :rolleyes:

Alles beter dan een schutting, zou ik zelf willen zeggen (hoewel, daar kun je dan weer kastjes aan hangen...)
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Zonnekoning

CiteerAlles beter dan een schutting, zou ik zelf willen zeggen (hoewel, daar kun je dan weer kastjes aan hangen...)
Een goede schutting met de juiste begroeiing (b.v. klimroos, climatis, klimop...) is ook vogelvriendelijk.
Een coniferenhaag geeft wel veel dekking voor vogels en eventueel een mooie overwinteringsplaats voor veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestjes, voor de rest is het een dooie boel. B)
Ik heb zelf ook zo'n kreng, maar die is verdomd moeilijk weg te halen... :wacko:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

peter66

Mijn tuin is onder andere omgeven door een schutting met horizontale planken waar klimop tegen en omheen groeit. Het voordeel van deze constructie is, dat je er ook nog nestkastjes aan kunt hangen en de heg zelf ook voor meerdere soorten aantrekkelijk is.

Momenteel zijn de koolmezen druk met de voorjaarsinspectie van de nestkastjes. Daarnaast blijken er vorig jaar winterkoninkjes in mijn klimophaag gebroed te hebben en zit er ergens (ga nu natuurlijk niet zoeken) een heggenmussennest. Door een voormalig bollenkratje met de bodem tegen de schutting aan te hangen, wordt door de overwoekering van de klimop nestgelegenheid gecreëerd voor oa grauwe vliegenvangers en merels.

Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

tekenaar

Naast vogelvriendelijkheid is het goed om invasieve uitheemse plantensoorten te vermijden, d.w.z. soorten die van nature niet in Nederland voorkomen en zich wel makkelijk uitzaaien. Vanuit tuinen verspreiden deze soorten zich ook naar natuurgebieden (al dan niet met hulp van bessenetende vogels) waar ze de nodige problemen veroorzaken. Ik las in het voorgaande iets over rimpelroos (i.d.d. trekt veel groenlingen aan maar ook een probleemsoort, met name in duinen) en Drents krentenboompje (niet uit drenthe maar uit de VS, oprukkend in heel wat bossen - heeft wel lekkere, ook voor mensen eetbare bessen).

Het beste is om eerst te kijken welke soorten in aanmerking komen en dan soort voor soort te controleren of ze inheems zijn. Niet alle uitheemse soorten zijn overigens per definitie problematisch.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/