Hoofdmenu

UFO

Gestart door wouterbosgra, maart 17, 2009, 14:38:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Vanmorgen tijdens mijn rondje een onbekende vogel gezien, helaas op redelijk grote afstand. De vogel viel op door de luide roep: " te prrriet", toonhoogte etc leken behoorlijk op scholekster.

Ok, voor iedereen "scholekster" gaat roepen: Dat was ook mijn eerste reactie. Maar wat opviel was dat er in de tweede lettergreep een langgerekte rollende 'rrr' te horen was, een beetje a la wulp. Ook de klemtoon lag anders: zowel "te" als "priet" werden staccato benadrukt, alsof iemand heel resoluut en boos tegen een kind praat :) "priet" was niet veel langer dan "te", zogezegd.  Bovendien bleef de vogel de roep met een korte pauze van 1-2 seconden herhalen, heel regelmatig.

Ik zag de vogel pas toen ie opvloog: Opvallend lange staart, snelle vleugelslag, enigszins hangende poten en vleugels, witte vleugelranden aan de bovenkant, verder donker. ter grootte van een sperwer. Locatie: Gelderse Vallei. Tijdens de vlucht was de vogel stil. Hij vloog in een havel cirkel in een wijde boog om mij heen en verdween in een eendekooi.

Hij deed me in eerste instantie een beetje aan sperwer denken door de lange staart, maar het wit op de vleugels viel toch wel op en dat lijkt me raar voor sperwer. Bovendien slaat de roep dan nergens op.

Soorten waar ik vervolgens aan dacht (scholekster, kluut, ekster) kan ik natuurlijk niet uitsluiten, maar op het moment dat ik keek dacht ik 'nee'. De vogel was duidelijk groter dan witgat/oeverloper.

Uitgebreider kan ik em niet omschrijven, iemand een idee?

snwja3

Wietze Janse

wouterbosgra

Hoi Wietze,

In eerste instantie dacht ik dat je een grapje maakte, maar de foto's  zien er wel heel goed uit! Helaas heb ik nergens een geluidje kunnen vinden, en ook in mijn gids staat ie niet vermeld. Op youtube staan tientallen filmpjes van valkparkieten in een kooitje of op een stokje, maar vooralsnog niks roepends ertussen.

Heeft iemand een geluidje of omschrijving daarvan?

frankw

UFO
#3
http://www.valkparkiet.com/nl/files/film.htm kijk/luister hier eens wellicht dat er wat tussen staat..

snwja3

CiteerIn eerste instantie dacht ik dat je een grapje maakte,
Doe ik nooit ....

CiteerHeeft iemand een geluidje of omschrijving daarvan?
Zie je eerste eigen reactie, betere omschrijving weet/ken ik niet. Klopt precies!
En weer geen grapje .... ^_^

Wietze Janse