Oesterzwam of niet

Gestart door Gerrit Reitsma, maart 16, 2009, 21:28:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma

Op verzoek van Luc zet ik deze Oesterzwam op het Forum misschien dat het toch wat anders is, wie kan ons helpen de juiste naam te vinden?

Groet Gerrit.

Luc, de pc doet het weer goed.

Gerrit Reitsma


Gerrit Reitsma


wim veraghtert

Ik weet het zo ook niet meteen, maar een Oesterzwam is het volgens mij niet.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Gulistan

Kan het soms een Oranje schijnoesterzwam Phyllotopsis nidulans zijn?
Groeten van Christiane

xenion

CiteerKan het soms een Oranje schijnoesterzwam Phyllotopsis nidulans zijn?
Die is een stukje kleiner en is ongesteeld.
De Roodporiehoutzwam durf ik wel te benoemen trouwens ;)
Groeten,
Martin

ratje

Kan het een dwarsliggerzwam zijn?

Gerrit Reitsma

Hallo Christiane Wim en Martin,

Bedankt voor jullie reactie, Luc had het dus goed gezien.

Ik ben benieuwd welke benaming het uiteindelijk gaat worden.

Groet Gerrit.

Ismael

CiteerKan het een dwarsliggerzwam zijn?
ik denk dat hannie wel in de goede richting zit, het is denk ik wel een Lentinus welke moet ik ff zoeken
Groeten Ismaƫl Wind

grietaf

Gerrit, heb je wat meer informatie? Welke boom, geur, sporee om maar wat te noemen. Voor mij zou het nog best een Gewone oesterzwam mogen zijn. Die heb ik wel vaker in deze vorm en met deze kleur gezien. De sporee daarvan is een beetje grijzig, niet zuiver wit.
Grieta.

Gerrit Reitsma

Allemaal bedankt voor de medewerking, en wat voor boom? het is al weer even geleden maar als ik morgen tijd heb zal ik even gaan kijken en een foto maken want van bomen heb ik geen verstand, ik zal ook de geur eens opsnuiven wie weet.

Hartelijke groet Gerrit

lucknijnsberg

Gerrit,
De boom lijkt mij wilg.
Tja verder weet ik het ook niet.
Groet Luc

Gerrit Reitsma

Hallo Luc,

Ik wil het toch nog eens gaan bekijken en er aan ruiken en een foto maken.

Groet Gerrit.

Nico Dam

#13
Wel interessant, met die merkwaardig donzige steel. En als je er toch bent, neem een exemplaar mee en maak een sporee. Ajb.
Groet,
Nico

Gerrit Reitsma

Ik ben vandaag wezen kijken en de boom is inderdaad een wilg, ik heb met moeite geprobeerd er een stuk af te breken, er was bijna niet bij te komen, maar de Oesterzwam was al verhard en brak in zijn geheel af, ik heb er aan geroken maar kan nu niet zeggen waar het nu naar zou kunnen ruiken, sorry.
Nico bedankt voor je reactie welke ik nu pas lees maar ik begin pas met paddenstoelen, de inmiddels gedroogde Oesterzwam ligt onder de wilg en braamstruiken, wat nu te doen?

Groet Gerrit.

Nico Dam

Gerrit,
Ik begrijp dat sporee niet meer gaat :). Misschien gewoon een stukje lamel onder een  :mic zien te krijgen? Oesterzwammen hebben wel herkenbare sporen.
Groet,
Nico

Gerrit Reitsma

Hallo Nico,

Heb de gedroogde oesterzwam met dank aan mijn snoeischaar in een plastic zakje nu in de koelkast liggen of moet dat nu juist weer niet???

Vrijdag tref ik misschien mensen met een mic.

Groet Gerrit.

Marian en Bert

#17
Hoi  Gerrit,

Vers materiaal kun je afhankelijk van de staat waar je het hebt gevonden en de soort paddenstoel best een aantal dagen in de koelkast goed houden.
Gedroogd materiaal moet op een droge plaats bewaard worden. Het enige waar je daarbij rekening mee moet houden is dat insecten je materiaal op den duur kunnen opvreten.

Als je twijfelt wat je met jouw materiaal moet doen? Een Oesterzwam is groot genoeg om de helft in de koelkast te bewaren (is het vrijdag in de koelkast "een beetje jekkie", dan was dat geen goed idee) en de helft droog op te bergen in een doosje (met naam, datum en vindplaats e.v. substraat).

Groeten van Marian

grietaf

CiteerHet enige waar je daarbij rekening mee moet houden is dat insecten je materiaal op den duur kunnen opvreten.

Groeten van Marian
Als je materiaal goed gedroogd hebt, dan is het aan te bevelen om het een paar dagen in het vriesvak te doen. Eventueel aanwezige beestjes overleven dit meestal niet.
Grieta.

Gerrit Reitsma

Hallo Marian en Grieta,

Ik heb de Oesterzwam inmiddels verdeeld opgeslagen op de voorgedragen plaatsen, bedankt voor jullie tips en nu op naar de vrijdag.

Groet Gerrit.


lucknijnsberg

Gerrit,
ben reuze benieuwd!
Groet Luc

eiken

Hoi Gerrit,

je kunt hem wel eerder langs komen brengen. Je weet mijn adres.
Groeten Bert Dijkstra

Gerrit Reitsma

Hallo Luc,
Het gaat mij al net zo.

Hallo Bert Dijkstra,

Ik kom ze je morgenvroeg met droog weer brengen en wil je nu al vast bedanken voor het weer spontaan aanbieden voor onderzoeken met de mic.

Groet Gerrit Reitsma

lucknijnsberg

Gerrit,
Je moet deze hulpvaardige mensen dan ook koesteren!!!
:duim:  :duim:  :duim:
Groet Luc

eiken

Hoi Gerrit,

heb de volgende kenmerken kunnen vaststellen:
- hoedhuid glad, niet geschubt
- lamelsnede glad niet getand of gezaagd
- geen velum of resten daarvan kunnen vinden
- geen pleurocystiden te vinden op de lamel
- sporen subcylindrical met duidelijke hilar appendage (puntje)
- sporen 9,6-12 mu lang, 4,5-4,8 mu breed; Q 2-2,5

Volgens mij heeft Grieta gelijk en is het Gewone Oesterzwam. Microscopische kenmerken komen daarmee overeen. Steel van Gewone Oesterzwam is vaak tomentose en kleur kan naar grijs/bruin/geel verkleuren.
Gedetermineerd met Flora Agaricina (deel 2) en Pilze der Schweiss (deel 3)
Groeten Bert Dijkstra

Gerrit Reitsma

Hallo Bert,

Nogmaals bedankt voor het spontaan aanbieden voor je hulp, de ontknoping is helaas niet verrassend maar er is nu wel duidelijkheid over de Oesterzwam.
Het antwoord was voor mij wel een hele mond vol.

Verder iedereen bedankt voor zijn medewerking.

Groet Gerrit Reitsma.

lucknijnsberg

Tja.... het blijfe rare wezens die zwammen!!! :wacko:
Groet Luc