Paddestoeltje van't moeras

Gestart door Cees Veenema, mei 21, 2006, 20:53:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

1.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Elachista

#4
Waarschijnlijk Galerina paludosa, zwammetje van veen en heidegronden, maar deze groep vind ik té moeilijk vanaf foto te determineren...
Groet,
Tymo

fungi_nl

Galerina's alleen via microscoop determineren.
Net wat je zegt, vanaf een foto is het zeker niet te doen.

Cees Veenema

OK Tymo en John, bedankt voor de hulp,  geldt dat voor alle Mosklokjes want dan is mijn vraag natuurlijk of alle ingevoerde Galerina's microscopisch onderzocht zijn ? De foto's kunnen naar mijn idee immers niet beter.
Groet,

Cees

fungi_nl

#7
Citeergeldt dat voor alle Mosklokjes want dan is mijn vraag natuurlijk of alle ingevoerde Galerina's microscopisch onderzocht zijn ? De foto's kunnen naar mijn idee immers niet beter.

Op de foto's is niets aan te merken.
Alleen is het nog steeds zo dat je sommige/veel soorten alleen microscopisch uit elkaar kan houden. En de Galerina is er daar 1 van. Dit is te moeilijk om vanaf foto te determineren.

Op de vraag of dat alle mosklokjes in het systeem microscopisch onderzocht zijn,  kan ik je nu al zeggen dat dit niet zo is.

Er zijn er een aantal die je in het veld wel kan herkennen, maar dat zijn er niet veel. We hebben 73 soorten Galerina's in NL, incl. de var.'s en f.'s.

Overigens zijn foto 3 en 4 een mycena species. Ze zijn zeker niet hetzelfde als 1 en 2. Kijk maar naar de kleur en de aanhechting van de lamellen.

Cees Veenema

Hallo John,

Bedankt voor je reactie en toelichting , het zijn twee varianten los van elkaar maar wel op dezelfde locatie, vandaar dat ik ze er paarsgewijs heb op gezet.
Bij de eerste twee foto's denk ik zelf nog aan Vaal mosklokje, bij foto's 3 en 4 heb ik geen overeenkomsten kunnen vinden.

Ik kan natuurlijk beide invoeren als Galerina spec. maar daar heb je later niets aan behalve natuurlijk dat je weet dat op die plek twee verschillende varianten zijn aangetroffen.

Wij laten het eerst maar zo en ik kan altijd nog eens Googelen bij de Galerina's
Groet,

Cees

fungi_nl

Ik zou ze zeker niet beiden als galerina specie opvoeren daar foto 3 en 4 een mycena specie betreft zoals ik in het eerder bericht al melden.

Cees Veenema

Hallo John,

Ja ik zie dat ik mij vergist heb, alweer een probleem minder.
Groet,

Cees