hoeveel soorten libellen overwinteren?

Gestart door ronald, maart 15, 2009, 17:12:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

in het woldlakebos maakt dat op zich niet zoveel uit, het is geen kwetsbaar terrein. brede en droge wandelpaden met het water er meteen naast. al weet ik niet hoeveel mensen  komen.
als het maar een klein groepje is maakt het niet zoveel uit (je hoeft er bijna niet van de paden), maar als er veel mensen komen moet ik het wel even kortsluiten met SBB.
groeten, Ronald van Seijen

Limosa

Dat gaat vast wel lukken. Het Woldlakebos is gewoon opengesteld en de excursie is ook onder leiding van SBB (Jeroen). Er komen 70 man naar de Weerribben voor de donkere waterjufferexcursie dus als je wilt Ronald, kun je er vast heel wat enthousiastmeren! Dat is aan jou wel toevertrouwt :D  
Groeten,

Joachim

ronald

allememagies, dat zijn wel veel mensen!  :blink:
ik dacht dat er een man of 20/30 op armatum zoektocht zouden gaan, en dat een deel ervan later naar het woldlakebos zou komen. maar er kan dus wel een aardige groep verwacht worden. nou ja, gezellie!
en dank voor je vertrouwen joachim, ik hoop dat ik het enthousiasme over kan brengen.
ik zal jeroen er wel even over berichten, dan komt dat vast wel goed.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik heb het even opgezocht in Jodicke:
Sympecmatinae = 3 geslachten:

Austrolestes (12 soorten in Oceanie)
Indolestes (29 soorten in Z- en O-Azie en Oceanie)
Sympecma (fusca, paedisca en gobica in EurAzie - alle andere Sympecma's zijn  paedisca)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

dank voor het opzoeken, austrolestes was ik nog niet tegengekomen.
leuk om de hele serie even op rij te zien zo.
is ook bekend of ze allemaal (of sommige) overwinteren?

gister kon ik trouwens een belangrijk deel van het paedisca onderzoek eindelijk afronden: het afzoeken van de laatste locaties in de weerribben waar juffers in aantal zouden kunnen overwinteren. twee van die plekken waren gekapt en er waren grote kale velden met een rechte sloot erin voor in de plaats gekomen. erg jammer in een gebied waar al zoveel van dattum is.
maar daardoor had ik wel net genoeg tijd om de overige plekken heel grondig af te zoeken, wat 45 juffers opleverde. samen met de beide andere plekken waar ze in redelijk aantal kunnen overwinteren (30 en 40 stuks in het voorjaar 2008 gevonden). dardoor kan nu een betrouwbare schatting gemaakt worden van het hele gebied: er zitten in het voorjaar gemiddeld maximaal zo'n 200 juffers in de weerribben. als de oktobermaand ervoor al vroeg koud was dan kan dat (veel?) meer zijn, maar met een lang najaar met veel ZW wind zal het nog minder zijn (het gebied is zeer kwetsbaar voor die windrichting, vooral in oktober).
in de wieden, rottige meenthe en het Kuinderbos zijn de aantallen die overwinteren veel lager.
als je dan bedenkt dat de helft man/vrouw is, en er zo,n vier weken tussen de eerste en laatste geslachtsrijpe juffer zitten dan is dat een wel erg kwetsbare populatie. elke twijfel omtrent het belang van de hogere zandgronden is nu wel uit de wereld, ze kunnen er niet zonder in de huidige situatie!

wanneer je dit voorjaar dus ergens veel winterjuffers ziet voortplanten in wieden, weerribben, rottige meenthe, of kuinderbos, sta er dan vooral even bij stil dat veel van die juffers van ver komen, dat is toch wel erg fascinerend!
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

#65
In mn eigen database heb ik 34 x Indolestes en 11 x Autrolestes. Ik denk dat die beesten nog wel enigszins in beweging zullen blijven.

Btw: hier mn Sympecma-lijstje:

#
Sympecma (3 species)

  1.
     Sympecma fusca (Vander Linden, 1820)
         * Agrion fusca Vander Linden, 1820
         * Sympecma aragonensis Navás, 1927
  2.
     Sympecma gobica Förster, 1900
         * Sympecma annulata gobica Förster, 1900
  3.
     Sympecma paedisca (Brauer, 1877)
         * Sympycna paedisca Brauer, 1877
         * Agrion truchmenicum Hagen, 1881 (nomen nudum?)
         * Sympecma annulata Selys, 1887
         * Sympycna braueri Bianchi in Jakobson & Bianchi, 1904
         * Sympecma annulata kashmirensis Ander, 1944
         * Sympecma paedisca striata St. Quentin, 1963

Veel soorten zijn equatoriaal, en daar zal overwintering niet echt relevant zijn denk ik, maar Japan heeft een aantal Indolestes soorten (waaronder deze:
Indelestes peregrinus
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

het zal idd van het gebied afhangen of ze overwinteren. zo las ik ergens (kan het artikel niet terug vinden) dat de bruine winterjuffer in ik meen algerije in december nog eitjes afzet.
of het december was weet ik ook niet helemaal zeker, maar wel dat het erg laat was. overwinteren zal daar vast ook niet erg van belang zijn.
ze lijken zich dus behoorlijk aan te kunnen passen aan de omstandigheden.

peregrinus is de juffer waar ik dit topic mee begon, het grappige diertje wat in het voorjaar grotendeels blauw wordt. die overwinteren wel.

Agrion truchmenicum Hagen is wel erg afwijkend, zou agrion migratum dan ook geen waterjuffer zijn?
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

#67
Vroeger heetten een boel soorten juffers Agrion, ook Coenagrion en Calopteryx bv. Calopterygidae heeft als synoniem Agrionidae, en een uitgebreid amerikaans geslacht Agrion zit nog steeds in Coenagrionidae. Ook fusca heeft Agrion fusca geheten.

Maar mn met de Noordse Winterjuffer is nog al wat aangerotzooid wat betreft naamgeving. Gobica was vroeger subspecies van Noordse, de rest zijn plaatselijke varieteiten (vermoedelijk): annulata, braueri, bianchii, striatum, kashmirensis, etc.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

in het artikel van René Manger wat ik eerder plaatste staat dat jodicke de beschrijving van de soort eind jaren 90 heeft herzien. de Noordse winterjuffer kent geen ondersoorten, maar vertoont variatie in kleur en tekening onder invloed van klimatologische omstandigheden.

ik moet zeggen dat ik hem daar wel dankbaar voor ben, wel zo makkelijk zo ;-)

ojah, lieftinck had het nog over lestes paediscus en lestes fuscus, familie agrionidae
groeten, Ronald van Seijen