Hoofdmenu

Ilybius?

Gestart door Wim Bakker, maart 14, 2009, 17:39:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker



Ilybius fuliginosus?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jan cuppen

Misschien kun je nog inschatten hoe klein dit dier was en daarna nog eens de boeken induiken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Wim Bakker

Ik schat 'm op bijna 2 cm. Oeps, Ilybius is maar 10 of 11 mm.

Colymbetes komt voor wat betreft de grootte meer in de buurt.
Ik kijk nog even verder...

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Colymbetes zou bruin moeten zijn?
Het lijkt ook nog wel op Hydaticus, maar die is ca. 15 mm.

Met mijn boekjes kom ik er niet uit.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jack_windig

CiteerIk schat 'm op bijna 2 cm.
Goeidag zeg, wat heb jij een brede vingers  :lol:  

Wim Bakker

Hoe breed zijn jouw vingers dan? :huh:

Nou?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jan cuppen

Citeer
Het lijkt ook nog wel op Hydaticus, maar die is ca. 15 mm.
Dat geeft aan dat een meting belangrijk is.

Het is Hydaticus seminiger.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jack_windig

CiteerHoe breed zijn jouw vingers dan? :huh:

Nou?
OK mijn breedste vinger is 1.8mm (ik heb even nagemeten), meer dan ik dacht. Maar jou vinger is breder dan het kevertje van 2cm...

Wim Bakker

CiteerHet is Hydaticus seminiger.
Bedankt Jan! :duim:

CiteerDat geeft aan dat een meting belangrijk is.
Wimpeltje mompelt iets van "gehaast en de kinderen hielden de computer bezet enzo..."
Ik weet het wel maar in het veld vergeet ik dan toch weer de afmeting te schatten. Dan ben je zo druk met proberen een goede foto te maken en zo'n beest zit natuurlijk niet stil. Hoe denk je dat ie boven op mijn hand terecht kwam?

CiteerOK mijn breedste vinger is 1.8mm (ik heb even nagemeten), meer dan ik dacht. Maar jou vinger is breder dan het kevertje van 2cm...
"Rome may be bigger than my garden," he says, "But my pilum is stronger than your sternum!"

Ken uw klassiekers! ^_^

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jan cuppen

CiteerHoe denk je dat ie boven op mijn hand terecht kwam?

Gewoon gevangen met schepnet of appelmoeszeef en dan op gepakt. Op die manier kun je in de meeste wateren meer dan 20 soorten waterkevers aantreffen en fotograferen. Een tip is dan een witte bak en een eetlatje mee te nemen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Wim Bakker

Deze kwam langsvliegen, plofte neer in de strooiselllaag van varens waar ik hem terugvond en oppakte. Daarna begon het beest rondjes te rennen op mijn handen.

Ik had al eerder tijdens de wandeling een grote kever zien rondvliegen en me afgevraagd wat het zou kunnen zijn. Misschien ook wel een Grote Plasduiker.

Bedankt voor de tips Jan, maar, euh, wat bedoel je met:
Citeereen eetlatje mee te nemen
Zijn ze zo lekker?  :P

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

beetlestitch

even problemen met de computer
Toon Keukelaar

jan cuppen

CiteerDeze kwam langsvliegen, plofte neer in de strooiselllaag van varens waar ik hem terugvond en oppakte. Daarna begon het beest rondjes te rennen op mijn handen.

Bedankt voor de tips Jan, maar, euh, wat bedoel je met:
Citeereen eetlatje mee te nemen
Zijn ze zo lekker?  :P

Wim
Dat het een vliegend exemplaar betrof is natuurlijk heel nuttige extra informatie.

En tja, je wordt natuurlijk verondersteld met dat eetlatje de lengte van het kevertje op te meten.

Alleen gefrituurd en met een goede dipsaus vallen ze in de smaak.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Wim Bakker

CiteerDat het een vliegend exemplaar betrof is natuurlijk heel nuttige extra informatie.
Als dat nuttige informatie is dan is het jammer dat dat niet kan worden ingevoerd onder "gedrag".

Aan de andere kant valt het een geoefend waarnemer natuurlijk direct op dat het dier kurkdroog is. :rolleyes:

Ik denk nog even na over die dipsaus... :grin:

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jan cuppen

CiteerAls dat nuttige informatie is dan is het jammer dat dat niet kan worden ingevoerd onder "gedrag".

Aan de andere kant valt het een geoefend waarnemer natuurlijk direct op dat het dier kurkdroog is. :rolleyes:

Ik denk nog even na over die dipsaus... :grin:

Wim
Je kunt dat wel bij opmerkingen kwijt.

Een waterkever is op den droge meestal heel snel droog, zeker in/op een warme hand.

Een knoflooksausje is aan te bevelen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen