variabele waterjuffers

Gestart door Robert Heemskerk, mei 21, 2006, 09:24:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Libellenforum,

Volgens mij zijn dit twee variabele waterjuffers, vrouwtjes.
Boven op het halsschild zie ik een soort uitroeptekens(niet erg duidelijk in deze gevallen denk ik)
Opvallend vindt ik het verschil in kleur van het borststuk/kop van deze 2 juffers?

klopt dit?

groet, Robert


Jeroen Nagtegaal

Het zijn iig manetjes en volgens mij klopt je determinatie verder wel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

AvanderHeijden

CiteerHet zijn iig manetjes en volgens mij klopt je determinatie verder wel.
:mellow: Jeroen dit zijn echt wel vrouwtjes hoor.

Robert, Variabele waterjuffer heeft niet voor niets die naam  :lol:  Met name de vrouwtjes zijn erg variabel van kleur. Tekening op het halsschild is een leuke indicatie maar het is de vorm van de achterrand van het halsschildje dat je als kenmerk mag gebruiken, niet de tekening. Je determinatie lijkt me correnct.

Robert Heemskerk

tjemig, dat is dus in het veld nauwlijks te zien toch? - tekening van de achterrand van het halsschildje -

het zijn niet alleen variabele, maar ook nog lastige vrouwtjes dus..  :D

bedankt voor jullie reactie

groet, robert

grunsven

Het gaat niet om de kleur maar om de vorm van het halsschild.
Maar meestal kun je het wel makkelijker zien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Wat betreft de kleur van de kop en het borststuk: de witte zijn jonkies (nog niet geslachtsrijp). In het begin van het seizoen vind je bijna geen blauwe, later bijna geen witte, en ik heb nog nooit een copula of tandem met een wit exemplaar gezien. Geldt overigens ook voor Azuur.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Mark van Veen

Loupje mee in het veld is dus verrekte handig. Gebruik ik vaak.

Een goede macrofoto is overigens bijna een loupe. Als je de originele foto neemt en die 1-op-1 bekijkt, kun je de halsschildkenmerken zo zien.

Mark
groet,

Mark van Veen

kroonp

Citeerdag Libellenforum,

Volgens mij zijn dit twee variabele waterjuffers, vrouwtjes.
Boven op het halsschild zie ik een soort uitroeptekens(niet erg duidelijk in deze gevallen denk ik)
Opvallend vindt ik het verschil in kleur van het borststuk/kop van deze 2 juffers?

klopt dit?

groet, Robert
Bedoel je hier met halsschild misschien het borststuk?

Dat stuk waar de vleugels op zitten is het borstuk en de schouderstrepen daarop kunnen uitroeptekens zijn. Het halsschild zit aan de kop vast en zit tussen het borststuk en de kop.
Groet

Peter Kroon

grunsven

Nee met halsschild bedoel ik het halsschild, de bovenkant van het pronotum. dit is het stuk dat het mannetje met zijn aanhangsels vastpakt. Dit zit tussen de kop en het "borststuk" (meso- + metanotum).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

kroonp

Nee, ik bedoelde het stukje van Robert.
CiteerBoven op het halsschild zie ik een soort uitroeptekens(niet erg duidelijk in deze gevallen denk ik)
Hier wordt denk ik borststuk bedoeld. En in verdere commentaren wordt ineens alleen over halsschild gesproken. Dus ik legde het even uit om misverstanden te voorkomen.
Groet

Peter Kroon

grunsven

o sorry niet goed gelezen. Mijn fout.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)