Hoofdmenu

eerste kievitsei

Gestart door Robert de Boer, maart 06, 2009, 14:02:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

wanneer je in het noorden van Friesland woont ga je wel twijfelen aan het idee dat de aarde rond is hoor, hier is het in ieder geval wel erg plat.

wat ik vaak mis in discussies over de achteruitgang van weidevogels is het wel erg eentonig worden van het landschap vooral na de oorlog waardoor voor weidevogels bijna alleen met kunst en vliegwerk nog plaats is. enorme ontginningen, ruilverkavelingen, egalisatie enz. hadden het landschap al eerder steeds meer in vrij nette vakjes geplaatst, maar toen de mechanisatie in de jaren 60 op gang kwam ging het heel snel bergafwaarts met de natuurwaarden van het landschap. stabilisatie van het waterpeil in de jaren 70 zorgde ervoor dat ook de laatste delen van het land droog genoeg werden om met zwaar materiaal bewerkt konden worden. tot die tijd liepen nog steeds delen van het land in de winter onder water. dat was (volgens mij) goed kievitland, nat en enigzins rommelig. vroeger kon men pas het land bewerken als het droog genoeg was, nu is het eigenlijk altijd droog genoeg, en de trekkers denderen al meteen na de winter over de weilanden.
wanneer er geen nazorg is dan wordt alles platgereden, als er wel nazorg is dan wijzen paadjes en stokjes roofdieren de weg die toch al niet zo moeilijk te vinden is op een plat weiland. beide keren lijkt het mij symptoombestrijding.

het is te hopen dat de natuurontwikkeling en de nieuwe inzichten op het gebied van waterbeheer op tijd komen om te voorkomen dat de weidevogels helemaal verdwijnen. naast natuurherstel, wordt er nagedacht over peilverhogingen in agrarisch gebied, allemaal zaken die hopelijk de bron van het probleem enigzins kunnen neutraliseren.
misschien schop ik ook wel een open deur in, maar ik hoor weinig anders dan wel/niet rapen en vossen afschieten, daarom wou ik het maar eens in de groep gooien.






groeten, Ronald van Seijen

g.j. keizer

#61
Citeer... wat ik vaak mis in discussies over de achteruitgang van weidevogels is het wel erg eentonig worden van het landschap vooral na de oorlog waardoor voor weidevogels bijna alleen met kunst en vliegwerk nog plaats is. enorme ontginningen, ruilverkavelingen, egalisatie enz. hadden het landschap al eerder steeds meer in vrij nette vakjes geplaatst, maar toen de mechanisatie in de jaren 60 op gang kwam ging het heel snel bergafwaarts met de natuurwaarden van het landschap. stabilisatie van het waterpeil in de jaren 70 zorgde ervoor dat ook de laatste delen van het land droog genoeg werden om met zwaar materiaal bewerkt konden worden. tot die tijd liepen nog steeds delen van het land in de winter onder water. dat was (volgens mij) goed kievitland, nat en enigzins rommelig. vroeger kon men pas het land bewerken als het droog genoeg was, nu is het eigenlijk altijd droog genoeg, en de trekkers denderen al meteen na de winter over de weilanden ... het is te hopen dat de natuurontwikkeling en de nieuwe inzichten op het gebied van waterbeheer op tijd komen om te voorkomen dat de weidevogels helemaal verdwijnen. naast natuurherstel, wordt er nagedacht over peilverhogingen in agrarisch gebied, allemaal zaken die hopelijk de bron van het probleem enigzins kunnen neutraliseren ... misschien schop ik ook wel een open deur in ...
Ronald,
Zie : Weidevogels versus successie .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Klaas van Dijk

hoi Ronald,

Je hebt helemaal gelijk hoor. De hoofdoorzaak van de enorme achteruitgang van de weidevogels is natuurlijk de enorme intensivering van de landbouw en alles wat daarbij komt kijken (ruilverkavelingen, slootwaterpeilen, bouw grote gemalen, etc. etc.). Heel natuurbeschermend Nederland is het hier volkomen mee eens. En er liggen stapels rapporten en artikelen die deze achteruitgang goed documenteren en ook goed inzicht geven in de oorzaken (intensivering van de landbouw, inclusief veranderingen in het landchap ten gunste van deze landbouw).

Maar ook hier laten de eierrapers cs (cs is onder andere de plezierjagers) een ander geluid horen. En dus ook hier kiezen de eierrapers cs. er voor om wetenschappelijke argumenten / feiten te negeren / te verdoezelen / er censuur op toe te passen etc. Deels komt dit door de agrarische achtergrond van deze groeperingen. Het is daarmee dus ook één van de vele redenen om de eierrapers & plezierjagers niet te beschouwen als horende bij 'de natuurbescherming'.' Het verhaal is ééntonig, maar ik kan er niets anders van maken.

hoi Gerrit-Jan,

Je schreef: Hoe zit het dan met de eerdere uitspraak van de Raad van State van juni 2008 ? Zie : Kievitseieren : post Frank Wagenaar 25 juni 2008. Heel simpel hoor. Overheden (in dit geval de provincie Friesland) hebben zeer veel mogelijkheden om hier een mouw aan te passen. Je kunt bijv, gewoon weer een nieuwe vergunning uitschrijven die die je al dan niet een beetje aanpast. En dan gewoon maar afwachten totdat Harm cs. weer beroep gaan aantekenen. Er is een bekend voorbeeld van de gemeente Vlieland die gewoon vijf maal dezelfde bouwvergunning voor een hotel afgaf. Steeds tekende de Waddenvereniging bezwaar aan, steeds kreeg de Waddenvereniging gelijk, maar de gemeente begon gewoon opnieuw. Een uitputtingsslag dus.

Gisteravond ook nog de voorzitter van de Friese eierraapclub op TV gehoord. Hij is nu van plan om de Faunabescherming 'niet ontvankelijk' te laten verklaren. Dan kan de Faunabescherming dus niet langer bezwaar maken (want het is dan geen belanghebbende). Mooi he, als je argumenten niet meer goed zijn gewoon proberen de tegenstander monddood te maken. Deze voorzitter is een bekende CDA politicus.

Groetjes, Klaas

PS. Herman, je werpt een rookgordijn op over onder andere twee duidelijke vragen / items die ik eerder aan de orde bracht:
(1): wie was er eerder op aarde: Mens Homo sapiens of vogels Aves.
(2): de duidelijke uitspraken in de bijbel over het kopen van slaven, mits niet van de eigen stam. Ik (blank) mag dus gewoon een Fula als slaaf kopen en bezitten. Of denk je dat het beter is om een Wolof te kopen (ik heb al iemand op het oog)?

Herman, waarom stop je gewoon niet met dat hele christelijke geloof? Dan zijn alle problemen opgelost en hoef je nooit meer moeilijke vragen van lastige types zoals mij te beantwoorden. En dan kun je ook veel rustiger gaan vogels kijken. Echt hoor, het zal een enorme opluchting geven. Maar Herman, ik proef toch niet dat ik en anderen niet meer mogen discussiëren over jouw visie over schepping en alles wat daarmee te maken heeft?

Herman, voor mij en veel anderen is het heel simpel hoor. Jouw christelijk geloof is identiek aan het geloof van veel andere Nederlanders aan Sinterklaas en aan het geloof van diverse wereldburgers aan het Vliegend Spagettimonster, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster










Klaas van Dijk

Het eerste ei is ondertussen ook in Friesland gevonden, maar de problemen stapelen zich al weer op:

Bron: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/reg...j_Scharnegoutum

Gepubliceerd op 08 maart 2009, 17:57 Laatst bijgewerkt op 08 maart 2009, 18:09 SCHARNEGOUTUM  -  "Het eerste kievitsei van Friesland is zondagmiddag rond kwart over vier gevonden bij Scharnegoutum. De vijftigjarige veehouder Tjeerd Beukens vond het op zijn eigen land. Direct na zijn vondst schakelde hij de plaatselijke vogelwacht in. De vinder beschikt wel over een nazorgpas, maar niet over een eierzoekerskaart. Dat maakt het onzeker of het kievitsei officieel als eerste erkend wordt."

O ja, loslopende kinderen < 12 jaar mogen ook gewoon eieren rapen/roven, hoewel ze geen eierzoekkaart hebben.

En dan is er nog de eigenaardigheid dat de Friese rapers/rovers geen schriftelijke toestemming van de grondeigenaar nodig hebben om op de landerijen eieren te rapen/roven. In heel Nederland hebben weidevogelbeschermers wel zo'n schriftelijke toestemming nodig, maar in Friesland dus niet. Dat valt namelijk onder een traditie, de traditie van 'it frije fjild.'

j.steenbergen

Wat fijn Klaas dat het jou duidelijk is. Maar mag ik daar alsjeblieft van verschoond blijven. Als ik iets over religie wil weten zijn er zat andere sites waar ik terecht kan, dan houden we deze sites gewoon voor waar we allemaal in geïnteresseerd bent, nl. vogels. Punt. Hoop ik.  
Jeroen Steenbergen

grutto

#65
Citeer
Gisteravond ook nog de voorzitter van de Friese eierraapclub op TV gehoord. Hij is nu van plan om de Faunabescherming 'niet ontvankelijk' te laten verklaren. Dan kan de Faunabescherming dus niet langer bezwaar maken (want het is dan geen belanghebbende). Mooi he, als je argumenten niet meer goed zijn gewoon proberen de tegenstander monddood te maken. Deze voorzitter is een bekende CDA politicus.


Als dit een reële juridische mogelijkheid is, zou ik die CDA man zeker adviseren dat te proberen.
Het geluid van Harm (lees actiegroep Faunabescherming) is wel er eentonig. Altijd nee nee nee.
Vervolgens verliezen ze erg veel van hun juridische acties die aangestuurd worden van  4 hoog achter ergens in de randstad. Denk nu maar aan het eieren rapen of de Damherten in Zeeland, het korhoender project. Voor Noord-Holland alle procedures wat betreft vos, zwaan, gans incl vangacties en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je zo veel verliest is er structureel iets mis met je onderbouwing en moet je je knopen gaan tellen.

Bovendien wil de faunabescherming op dit moment ook het contract niet ondertekenen wat betreft het krachtig afstand nemen van de praktijken van dieren activisten. Dit document is met zorg en toewijding opgesteld door onze regering en toegezonden aan alle actiegroepen die dieren als hoofdthema hebben.

Al met al ruim voldoende redenen om de CDA man te steunen en de gemeenschap veel geld te laten besparen.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

g.j. keizer

#66
CiteerMaar ook hier laten de eierrapers cs (cs is onder andere de plezierjagers) een ander geluid horen ... Het is daarmee dus ook één van de vele redenen om de eierrapers & plezierjagers niet te beschouwen als horende bij 'de natuurbescherming'.'
Klaas,
Zie : Over jacht, beheer en schadebestrijding voor de standpunten van enkele plezier- of oogstjagers (en "Grutto") met betrekking tot de rol, die de discipelen van Sint Hubertus menen te moeten spelen in natuurbescherming en natuurbeheer.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Justin Jansen

Is de vondst van het kievit-ei nou vroeg of is dit laat?
M.v.g., Justin Jansen


vuurvlinder

#68
CiteerIs de vondst van het kievit-ei nou vroeg of is dit laat?
Die tweede is laat.

Ik heb er een donkerbruin vermoeden van dat er op "mijn" land ook al kieviten met eieren zijn. Ik zag gisteren een blije Beagle in het land rond rennen, achter de kieviten aan. De vogels waren wel erg fel, de eigenaar van de hond nergens te bekennen. :angry:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

CiteerBovendien wil de faunabescherming op dit moment ook het contract niet ondertekenen wat betreft het kracht afstand nemen van de praktijken van dieren activisten. Dit document is met zorg en toewijding opgesteld door onze regering en toegezonden aan alle actiegroepen die dieren als hoofdthema hebben.

Al met al ruim voldoende redenen om de CDA man te steunen en de gemeenschap veel geld te laten besparen.


Groet,

Grutto
Het is toch ieders eigen vrije keuze om ergens wel of geen afstand van te nemen? Dat ze een document niet willen ondertekenen dat jij persoonlijk misschien wel zou ondertekenen, is toch geen reden om die hele club buitenspel te zetten? Ik vind het zelf ook te ver gaan om zomaar afstand te nemen van alle acties voor de rechten van dieren, al zijn er natuurlijk wel individuele acties die ik afkeur.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Klaas van Dijk

hoi Justin,

8 maart is behoorlijk vroeg.

Het artikel "Both C., Piersma T. & Roodbergen S.P. (2005) Climate change explains much of the 20th century advance in laying date of Northern Lapwing Vanellus vanellus in The Netherlands. ARDEA 93 (1): 79 - 88" gaat uitgebreid in op deze materie. Gratis down te loaden van de site van de NOU (www.nou.nu), alleen even een e-mail adres opgeven (hout@nioz.nl is voldoende, het e-mail adres van de secretaris van de NOU).

Groetjes, Klaas




Ted van der Knaap

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/reg..._in_Gelderland_


Trio betrapt met 62 kievitseieren!!!

volgens de 3 op verzoek van de boeren omdat 't land omgeploegd word...

...heeft terugleggen zin???


(ergens anders lees ik dat het (vroeger) ook een traditie is (was) om kievitsomeletten te eten, wat verrukkelijk zou smaken)


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

kievitten zijn vrij makkelijk volgens mij wat eieren, als ze erop kunnen zitten, broeden het uit. Verder komt de vraag bij me boven waarom er friezen eieren moeten weghalen, ipv de vrijwiligers als het ten goede komt van de soort...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Citeerhttp://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/reg...isykjen_voorbij

Het is weer voorbij het mooie raapseizoen!
Helaas weer 6431 eieren geraapt. :(  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

CiteerVerder komt de vraag bij me boven waarom er friezen eieren moeten weghalen, ipv de vrijwiligers als het ten goede komt van de soort...
Friezen weten kennelijk niet waar de grenzen liggen. Ik hoorde ook al van eieren rapende Friezen in Groningen. Dat deden ze geheel op vrijwillige basis, zonder dat er een landeigenaar om verzocht had! :P  :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

GijsB

ik vind het uberhaubt belachelijk, de traditie gaat toch om het eerste kievitsei, waarom mogen er dan meer dan 1 ei geraapt worden :wacko:  
Gijs

Leon Olsthoorn

Ik was vorig jaar veel in het grensgebied met Drenthe en Groningen en daar stonden bij alle percelen die buiten Friesland liggen bordjes dat rapen hier verboden is. Maar wellicht zit jij zo ver Groningen in dat dit soort bordjes niet meer geplaatst worden.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

vuurvlinder

#78
CiteerIk was vorig jaar veel in het grensgebied met Drenthe en Groningen en daar stonden bij alle percelen die buiten Friesland liggen bordjes dat rapen hier verboden is. Maar wellicht zit jij zo ver Groningen in dat dit soort bordjes niet meer geplaatst worden.
Ik woon in het 3 provinciën punt in het noorden. Die borden die ik plaats hebben geen enkele invloed.

Edit: Op die borden staat de tekst: "Niet vrij te betreden. art. 461 W.v.S."
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

Ik kwam vaak rond Allardsoog en Haulerwijk en daar stonden bij veel hekken tweetalige borden met "Verboden eieren te rapen". Ook veel Friese percelen hebben die WvS bordjes, maar vanwege het "'it frije fjild" trekt men zich daar in het eiraapseizoen niets van aan.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Klaas van Dijk

hoi Leon,

Die -zogenaamde- traditie van 'it frije fjild' heb ik nooit echt kunnen doorgronden.  Volgens de Nederlandse wet moet je namelijk schriftelijke toestemming van de individuele grondeigenaar / grondgebruiker hebben om kievitseieren te rapen/roven. Net zoals weidevogelbeschermers een schriftelijke toestemming van de grondeigenaar / grondgebruiker moeten hebben om op zijn / haar gronden legsels van weidevogels te zoeken en deze vervolgens te beschermen.

Het is me nooit helemaal duidelijk geworden wat de juridische grondslag eigenlijk is van dit recht van 'it frije fjild' (dus rapers/rovers van kievitseieren mogen zonder schriftelijke toestemming zomaar de weilanden inlopen).

En daarnaast dus de paradoxale situatie dat boeren IN Friesland borden met 'Verboden Toegang' moeten plaatsen om het rapen tegen te gaan, terwijl boeren in de rest van Nederland dit niet hoeven te doen, omdat het gewoon wettelijk zo is geregeld.

Eigenlijk heb ik het idee dat 'it frije fjild' geen enkele juridische basis heeft, maar gewoon gedoogd wordt door de 'driehoek' politie (hoogste baas de burgemeester van Leeuwarden), justitie (hoogste baas onbekend) en provincie (hoogste baas de Commissaris van de Koningin van Friesland).

En dan is het ook nog zo in Friesland dat borden met 'Verboden Toegang'  en/of 'Verboden Toegang voor rapers' meteen weer worden verwijderd door de pro-raap lobby. Vaak krijgt de desbetreffende boer ook nog telefoon van de locale vogelwacht cq van R. dat een raapverbod echt niet de bedoeling is.

Maar gelukkig is het rapen nu voorbij.

Groetjes, Klaas




Klaas van Dijk

hoi Astrid,

Je schreef: "Ik woon in het 3 provinciën punt in het noorden. Die borden die ik plaats hebben geen enkele invloed. Op die borden staat de tekst: "Niet vrij te betreden. art. 461 W.v.S." "

Gewoon altijd aangifte doen bij de politie (kan gewoon via internet). Altijd doen, desnoods 100den keren. Want dan ligt er een flinke stapel aangiften en dan gaat de politie het vanzelf als een probleem zien. En het kan ook geen kwaad autonummers te noteren en foto's van de desbetreffende personen te maken.

Nogal wat rapers en het bestuur van de clup vinden het rapen een recht waar niet aan getornd mag worden. Maar uiteindelijk ben jij als grondeigenaar / grondgebruiker wel degelijk de baas. De rapers/rovers hebben ook tientallen jaren lang boze brieven aan Natuurmonumenten / Staatsbosbeheer geschreven met als strekking dat ze eieren in de gebieden van NM/SBB willen rapen/roven. En hier ook talloze vruchteloze vergaderingen over gehouden. Het zijn echte volhouders hoor!

Gelukkig is er bij jouw in de buurt ook een locale Friese vogelwerkgroep die zich niet met rapen/roven bezig houdt, maar alleen met het beschermen van legsels van weidevogels. Het spreekt vanzelf dat deze groep, net zoals de groep in Gorredijk, volkomen wordt genegeerd / zwartgemaakt door de eiraaplobby cs. Beide hebben zich in het verleden losgemaakt / afgesplitst van de Friese raapclup.

Groetjes, Klaas

vuurvlinder

Hoi Klaas,

wij hebben hier zelf een prima functionerende weidevogelwerkgroep die in samenwerking met een aantal agrarische natuurverenigingen bezig is met de bescherming van weidevogels.

Ik doe al aangifte van elke overtreding en de politie controleert vaker.
Waar ik van baal is dat er nog steeds mensen zijn die zich van geen enkel bord iets aantrekken. Wat ik zie aan overtredingen is is maar een fractie van de werkelijkheid. 2x daags loop ik een ronde langs dat gebied. Om alles in de gaten te kunnen houden zou ik er in het broedseizoen moeten kamperen.    
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

GijsB

camera's plaatsen?
gracht met krokodillen om je stukje land heen en hondsdolle honden willen anders misschien ook wel werken :P  
Gijs