Hoofdmenu

eerste kievitsei

Gestart door Robert de Boer, maart 06, 2009, 14:02:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert de Boer

Het eerste kievitsei is weer gevonden. Dit keer in Zeeland.
Was net op de radio.
Robert
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Theovanv

Laat die eikels die eieren alsjeblieft gewoon liggen! :angry:  
Theo van Veenendaal

j.steenbergen

Ofwel: als ze ze laten liggen zijn het geen eikels...
Jeroen Steenbergen

martinharskamp

Laat de eikels alsjeblieft ook gewoon liggen! :angry:  

Theovanv

CiteerOfwel: als ze ze laten liggen zijn het geen eikels...
Das al een heel stuk beter dan dat ze ze meenemen ja.
Theo van Veenendaal

Robert de Boer

Dan zou ik kunnen toevoegen dat mocht je willen zorgen dat eikels uitgroeien tot iets groens en natuurlijks je ze op enige diepte onder de grond moet stoppen. Echter dit zou gezien voorgaande reacties verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. ;)
Robert
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Lasse de Vries

In Friesland is dat toch een traditie?
Dat snap ik niet......
Als ze de soort willen behouden moet je toch JUIST geen eieren rapen?
Of ben ik nou gek :twisted: ?

Lasse

grutto


Van die eerste eieren in koude tijd komt doorgaans weinig te recht.
Naast rapen hebben ze een enorme inspanningsverplichting m.b.t. het markeren van nesten in de latere tijd.

Overigens had de faunabescherming weer een zaak aangespannen over deze materie die ze ook weer hebben verloren enkele weken geleden.

M.vr.gr.

Grutto

Groet
Tjeerd

Theovanv

CiteerIn Friesland is dat toch een traditie?
Dat snap ik niet......
Als ze de soort willen behouden moet je toch JUIST geen eieren rapen?
Of ben ik nou gek :twisted: ?

Lasse
Nee hoor, je bent niet gek. Het is een rare traditie uit een tijd dat ze die eieren gewoon uitbliezen of opaten.
Theo van Veenendaal

pwolf

overigens betekent gevonden in Zeeland vrijwel zeker dat het ei niet geraapt is.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Theovanv

Citeeroverigens betekent gevonden in Zeeland vrijwel zeker dat het ei niet geraapt is.

pim
Als ze zich aan de wet houden niet, want rapen mag gelukkig alleen nog in Friesland.
Theo van Veenendaal

frankw

Het blijft idd een vreemd iets.. Maargoed het is toch een eindeloze discussie die elk jaar wordt gevoerd, dus laten we er alsjeblieft niet weer over beginnen. :angel:

Die Friezen zijn toch veel te koppig  :grin:  

Klaas van Dijk

Lasse, je bent helemaal niet gek hoor. Jouw reactie is heel normaal en er zij ook zeer veel Friezen die er precies hetzelfde over denken.

En de Friese eierrapers/eierrovers hebben ook helemaal geen biologische argumenten om te blijven rapen/roven. Ze hebben slechts 1 (één) valide argument om te rapen: voor de lol / voor de kick / etc. Hetzelfde valide argument van een plezierjager die een Wilde Eend met zijn geweer doodschiet: hij doet dit omdat hij het leuk vindt.

Tjeerd ('grutto') is degene die onzin verkondigt. Vergelijk Tjeerd met een creationist die volhoudt: (1) de aarde is in 6 dagen geschapen, (2) de aarde is plat, (3) Mens Homo sapiens was eerder op aarde dan vogel Aves, (4) het houden van slaven is toegestaan. Vergelijkbare onwetenschappelijke onzin wordt verkondigd door Tjeerd, maar dan over biologie / ecologie. Dergelijke mensen neem je toch niet serieus? Lees anders maar eens even het deugdelijke artikel van Joop Jukema over deze materie.

Groetjes, Klaas



Cygnus

#13
Het nest met 4 eieren werd gisteren gevonden, dat betekent dat het eerste ei al gelegd moet zijn op 1 maart. Kievitseieren zoeken en rapen is inderdaad een achterhaalde traditie. Dat is ook in Friesland al de mening van vele serieuze nazorgers. Alleen in Friesland kan je dat bijna niet hardop zeggen, want dan wordt je voor rotte vis uitgemaakt. Er is ook in Twirre onlangs een artikel van Joop Jukema verschenen waarin duidelijk wordt gemaakt dat dat verhaal van die eerste eieren die toch niet uitkomen een fabeltje is. Dat is ook logisch. Het is algemeen bekend dat de vogels die het eerst beginnen met broeden de meest succesvolle vogels zijn. Die moet je niet hun eieren afnemen. Sommigen geloven echter nog steeds in het fabeltje dat het rapen van de eerste Kievitseieren noodzakelijk is.

Edit: Klaas was me, deels, net voor
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

snwja3

#14
Oei Klaas  ^_^

Even ter verduidelijking (naar Harm Niessenin het genoemde tv-programma).
Een compleet legsel van 4 eieren kost een kievit heel wat energie. het gewicht is ongeveer de 1/2 van de Kievit zelf. Kieviten investeren dus heel erg in hun legsel en beginnen niet zomaar op een tijd die ze leuk lijkt! Nee, ze pakken voor hun de beste tijd!
Dus de opmerking
CiteerVan die eerste eieren in koude tijd komt doorgaans weinig te recht.
is een loze opmerking vanuit oogpunt Kievit.
Dat er vroege legsel verloren gaan, komt omdat de boeren nu nog met hun grote landbouwwerktuigen over het land rijden. Eierrapers verlenen zich daaraan de rechten om dan de eieren ook nog maar te gaan rapen (naar/een quote van de eierrapers in het zelfde programma met HH).
Hierdoor wordt de Kievit door twee oorzaken (landbouwwerktuigen/eierrapers) gedwongen een 2e legsel te produceren. Weer een half gewicht aan Kievit, je begrijpt dat gaat zo'n vrouwtje Kievit niet in de kouwe veren zitten. Resultaat dat deze legsel minder zwaar/levensvatbaar zijn dan de eerste, met als resultaat minder jongen. ..... etc.
Als over die late legsels met verminderde aantal jongen weer eens die landbouwwerktuigen gaan rijden, die tegenwoordig steeds vroeger (voordat de broedsel volwassen zijn) op het land komen, dan begrijp je dat daar weer meer en meer slachtoffers vallen.

De oorzaak van de achteruitgang ligt dus in het huidig boerenbeleid, met als extra negatieve factor de eierrapers erbij.

Door HH werd ook nog eens genoemd dat per bezoek/controlle (door de weidevogelbeschermers) van de nesten nog eens 10% extra wordt verstoord.
Gemiddeld 3 controlles, zou betekenen dat 30% extra verlies zou opleveren.
Helaas moet ik er wel bijzeggen dat hij niet opnoemde hoeveel procent winst (doordat boeren om de nesten heen rijden) dit opleverde en of het totaalplaatje in deze positief/negatief was.

Zelf zie ik toch een groeiend aantal boeren die positief tegenover weidevogelbescherming staan (geen harde getallen, maar mijn indruk), dus laten we kijken waar we ze in hun landbouwbeleid kunnen meekrijgen om deze vogels ook DAADWERKELIJK te beschermen.
En we kunnen heel eenvoudig beginnen met het stoppen van het rapen van eieren!
Wietze Janse

Klaas van Dijk

hoi Trinus en anderen,

Het gaat om het volgende artikel: Joop Jukema, 2008. Schaadt het eierrapen het belang van de Kievit? Twirre 19(3): 113-117.

Joop heeft het artikel eerst aangeboden aan de redactie van Vanellus (blad van de Friese eierrapers), maar de redactie van Vanellus heeft geweigerd het te plaatsen. Net dus zoals de EO doet met uitzendingen van David Attenborough: gewoon de onwelgevallige passages over Evolutie wegknippen. Censuur dus.

Wellicht staat een pdf wel ergens op internet (niet op de site van Twirre, http://www.twirre.info). Ik heb in ieder geval een pdf. Stuur maar een bericht / e-mail als je het wilt lezen. klaas.vdijk AT hetnet.nl

Groetjes, Klaas




August

ik ben het met jullie eens omtrend het oprapen van eieren maar vergeleken met wat de Fransen doen met volwassen kievitten.  :censored:. Ik denk dat we beter daar meer op moeten richten.
August van Rijn

snwja3

Citeerik ben het met jullie eens omtrend het oprapen van eieren maar vergeleken met wat de Fransen doen met volwassen kievitten. . Ik denk dat we beter daar meer op moeten richten.
Waarom?
We hebben het nu toch over de situatie hier in NL en daar valt evenveel te doen.
Wil best over die Fransen discusieren, maar dan in een apart onderwerp, en niet als afleidingsmanouvre van de NL situatie!
Wietze Janse

Theovanv

Inderdaad, laten we eerst in eigen land de misstanden oplossen. Eierrapers zijn stropers en moeten gestopt worden, ook al is het puur uit principe.
Theo van Veenendaal

frankw

Klaas krijgt van mij 10 punten! B)  

August

Citeer
Citeerik ben het met jullie eens omtrend het oprapen van eieren maar vergeleken met wat de Fransen doen met volwassen kievitten. . Ik denk dat we beter daar meer op moeten richten.
Waarom?
We hebben het nu toch over de situatie hier in NL en daar valt evenveel te doen.
Wil best over die Fransen discusieren, maar dan in een apart onderwerp, en niet als afleidingsmanouvre van de NL situatie!
Waarom!! omdat vogels vliegen en als ze in andere landen met grote getallen worden gevangen kunnen ze straks geen eieren meer leggen in Nederland toch! En dan is het geen afleidings manouvre toch! Nogmaals ik keur het ook niet goed dat eieren rapen. Misschien moeten ze de traditie veranderen in Friesland bv de eerste Nijlgans ei of zo dan hebben zij hun plezier is nog en wij onze nederlandse fauna om te bekijken  :D .
August van Rijn

Ted van der Knaap

gisteren in Een Vandaag 'n filmpje van de eierzoekers versus faunabescherming...
...meningen van beide kanten

hier te zien, zo'n 6 minuten (eerst 30 sec reclame!)
http://player.omroep.nl/?aflID=9022214

(van 19.28- 25.33 min.)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

grutto

Citeer
Citaat van: snwja3,Mar 6 2009, 16:27 PMMisschien moeten ze de traditie veranderen in Friesland bv de eerste Nijlgans ei of zo dan hebben zij hun plezier is nog en wij onze nederlandse fauna om te bekijken  :D .

Ik zou de eierzoekers in Friesland niet graag kwijt willen gezien de enorme inspanning die ze verrichten met beschermen.
Zodoende kan jij nog meer kijken !!!!

Maar gelukkig is dat kwartje bij de onafhankelijke rechter gevallen :) :)


M.vr.gr.

Grutto

Groet
Tjeerd

Theovanv

Citeer
Citaat van: august,Mar 6 2009, 17:09 PM
Citaat van: snwja3,Mar 6 2009, 16:27 PMMisschien moeten ze de traditie veranderen in Friesland bv de eerste Nijlgans ei of zo dan hebben zij hun plezier is nog en wij onze nederlandse fauna om te bekijken  :D .

Ik zou de eierzoekers in Friesland niet graag kwijt willen gezien de enorme inspanning die ze verrichten met beschermen.
Zodoende kan jij nog meer kijken !!!!

Maar gelukkig is dat kwartje bij de onafhankelijke rechter gevallen :) :)


M.vr.gr.

Grutto
Alsof alle uitspraken van rechters rechtvaardig zijn. Wel eens van advocaten gehoord? <_<  
Theo van Veenendaal

ArjenDrost †

CiteerIk zou de eierzoekers in Friesland niet graag kwijt willen gezien de enorme inspanning die ze verrichten met beschermen.
Maaruh, als ik je goed begrijp kun je dus niet aan weidevogelbescherming doen zonder eerst de eieren te rapen??

Dan heb ik het toch altijd verkeerd begrepen, dank voor deze uitleg....

snwja3

#25
CiteerIk zou de eierzoekers in Friesland niet graag kwijt willen gezien de enorme inspanning die ze verrichten met beschermen.
Zodoende kan jij nog meer kijken !!!!
Bekijk het filmpje eens, dan kan (moet?) je daar ernstige vraagtekens bij zetten.
De onderzoeken/cijfers wijzen anders uit .....

Verder is het natuurlijk van den gode geklaagd, dat je alleen aan weidevogelbescherming wil doen als je eerst die Kieviten van zijn eieren moet beroven.
Als het bij die mensen echt om de liefde van Kieviten gaat, dan beschermen ze die ook als ze geen eieren mogen rapen en niet ALLEEN op voorwaarde dat ....!
Wietze Janse

gerdwichers8

#26
Citeer

Tjeerd ('grutto') is degene die onzin verkondigt. Vergelijk Tjeerd met een creationist die volhoudt: (1) de aarde is in 6 dagen geschapen, (2) de aarde is plat, (3) Mens Homo sapiens was eerder op aarde dan vogel Aves, (4) het houden van slaven is toegestaan. Vergelijkbare onwetenschappelijke onzin wordt verkondigd door Tjeerd, maar dan over biologie / ecologie. Dergelijke mensen neem je toch niet serieus? Lees anders maar eens even het deugdelijke artikel van Joop Jukema over deze materie.

Groetjes, Klaas
Wat is hier de missing link tussen het rapen van eieren en creationisme Klaas.. Was Galileo geen creationist.. Kennen communisten niet van die grootschalige etnische zuiveringen door werkkampen? Mm, discriminatie..?

Nog iets: Het absolute begin van het leven, hoe lang duurt dat? Van geen beginsel, naar 1 beginsel. Hoe lang duurt dat: 1/6 seconde? 1/6 milliseconde? 1/6 microseconde?

Nog minder?

g.j. keizer

#27
CiteerIk zou de eierzoekers in Friesland niet graag kwijt willen gezien de enorme inspanning die ze verrichten met beschermen ...
"Grutto",
... net als de marterachtigen en ratten, die het voetspoor van de "nestbeschermers" dankbaar volgen of de kraaien en eksters, die de markeringspaaltjes feilloos weten te vinden om de eieren alsnog te roven. Zie ook : Mijn post van 15 mei 2008 .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

martinharskamp

CiteerTjeerd ('grutto') is degene die onzin verkondigt. Vergelijk Tjeerd met een creationist die volhoudt: (1) de aarde is in 6 dagen geschapen, (2) de aarde is plat, (3) Mens Homo sapiens was eerder op aarde dan vogel Aves, (4) het houden van slaven is toegestaan. Vergelijkbare onwetenschappelijke onzin wordt verkondigd door Tjeerd, maar dan over biologie / ecologie. Dergelijke mensen neem je toch niet serieus?
Klaas,

je bent behoorlijk creatief in het ieder keer naar voren brengen en voor schut zetten van creationisten en dat doe je totaal respectloos. Iemand die gelooft dat de aarde in zes dagen is geschapen vergelijken met iemand die gelooft dat de aarde plat is slaat nergens op. Dat de aarde rond is is al even geleden bewezen. Dat de aarde niet in zes dagen is geschapen is niet bewezen en zal ook niet worden bewezen. Net zoals er nooit macro-evolutie zal worden bewezen, domweg omdat het niet bestaat. Uiteraard moet je het scheppingsverhaal geloven maar ik vind dat je voor de evolutietheorie meer geloof nodig hebt. Hier kan je eindeloos over discuseren en zal nergens toe leiden maar gooi niet elke keer te pas en te onpas jou mening over creationisten op dit forum.

jvdlaan

Citeer
CiteerTjeerd ('grutto') is degene die onzin verkondigt. Vergelijk Tjeerd met een creationist die volhoudt: (1) de aarde is in 6 dagen geschapen, (2) de aarde is plat, (3) Mens Homo sapiens was eerder op aarde dan vogel Aves, (4) het houden van slaven is toegestaan. Vergelijkbare onwetenschappelijke onzin wordt verkondigd door Tjeerd, maar dan over biologie / ecologie. Dergelijke mensen neem je toch niet serieus?
Klaas,

je bent behoorlijk creatief in het ieder keer naar voren brengen en voor schut zetten van creationisten en dat doe je totaal respectloos. Iemand die gelooft dat de aarde in zes dagen is geschapen vergelijken met iemand die gelooft dat de aarde plat is slaat nergens op. Dat de aarde rond is is al even geleden bewezen. Dat de aarde niet in zes dagen is geschapen is niet bewezen en zal ook niet worden bewezen. Net zoals er nooit macro-evolutie zal worden bewezen, domweg omdat het niet bestaat. Uiteraard moet je het scheppingsverhaal geloven maar ik vind dat je voor de evolutietheorie meer geloof nodig hebt. Hier kan je eindeloos over discuseren en zal nergens toe leiden maar gooi niet elke keer te pas en te onpas jou mening over creationisten op dit forum.
Alsjeblieft geen crea discussie hier...Daar zijn andere fora voor.

En niet aankomen met macro evolutie nooit bewezen, dan weet je er echt niets maar dan ook niets vanaf.

Of denken dat evolutie het onstaan van het leven verklaart, evolutie verklaart de ontwikkeling daarvan.  Hoe het leven is ontstaan, tja, het Vliegende Spaghetti Monster heeft steeds meer aanhangers.

En nooit, nooit meer aankomen met je kunt Niet  bewijzen dat is NIET heeft plaatsgevonden, dus het heeft dientengevolge WEL plaatsgevonden, dat is logica op zijn kop.

Ook nooit meer aankomen met respect en zo, in wetenschappelijke discussies is daar geen plaats voor, alleen het argument telt.

En Gerd, helemaal niet meer aankomen met dat communisten massamoordenaars zijn  en dus alle atheisten ook - dat is gewoon een non sequitur.