Cortinarius? onder beuk en eik

Gestart door Corryabbink, maart 04, 2009, 23:11:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Dag allen,
Deze zwammen vond ik tussen Beuk en Zomereik op 26 nov. 2008
Kleine zwammen hoed max. 3 cm.
Geen geur.
Ik ben er al mee bezig geweest maar heb bijna de hoop opgegeven dat er nog een naam uitkomt.
Misschien weet iemand het hier.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

foto 4 niet veel op te zien maar wel een indruk van de sporen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#4
Volgens mij worden we hier gefopt.

Corryabbink

#5
CiteerVolgens mij worden we hier gefopt.
Han,
Dat kan ik me haast niet voorstellen met zulke umbo's en basidiƫn maar misschien hebben de zwammen zich aan de omgeving aangepast of ben ik er te snel van uitgegaan dat het een Cortinariussoort zou zijn. Ik ben wel vaker gefopt door deze zwamsoort. Overigens stonden er meerdere Gordijnzwamsoorten en Vezelkoppen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

Nee hoor, Corry, je wordt helemaal niet gefopt.
Het gaat wel degelijk om een soort gordijnzwam. De microscopie (bruine sporen met ornamentatie) bevestigt dit.
Helaas ben ik zelf te weinig thuis in dit genus om er een naam aan te verbinden. Bij het rechtse exemplaar op de foto zou ik misschien zelfs aan het subgenus Dermocybe durven denken.
Misschien weet Nico raad.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#7
CiteerNee hoor, Corry, je wordt helemaal niet gefopt.
Phhhhh. Kan ik daarover tenminste weer opgelucht ademhalen. Het is al heel wat wanneer men bij de juiste familie zit. Nu op den duur nog een stapje verder zien te komen.
Wim bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Corry,
Een Telamonia, mogelijk C. incisus. (Maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik het niet weet; maar ja, status, he...)
Groet,
Nico

Corryabbink

#9
CiteerCorry,
Een Telamonia, mogelijk C. incisus. (Maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik het niet weet; maar ja, status, he...)
Groet,
Nico
Dag Nico,
Bedankt voor jouw vingerwijzing naar C.incisus. Daarvan ontbreekt me een goede beschrijving. Ik had al onder de Telamonia's gezocht maar kwam nooit bevredigend uit. Tot mijn verbazing wordt deze soort in geen enkele sleutel genoemd. Zij het als C.striaepilus maar die wordt als naaldhoutsoort omschreven.......etc.

Ondertussen heb ik mijn summiere aantekeningen teruggevonden.
Hoed 2,3 cm breed, hoog 1,5 cm. Velum wit.
Steel 5cm, doorsnede 5mm
Geur geen
HDS dunne laag parallel liggende hyfen geelbruin pigm. + incrust.
Hyfen met septen.

Basidiƫn(met bruine inhoud) meest met 4 sterigmen een enkele keer 3.

Sporen ca 9x5 micron Q= 1,8

Natuurlijk ontbreken er nog enkele gegevens aangezien ik de hoop al had opgegeven.

De biotoop is een mooie berm met veel Pijpenstrootje en Haarmossen op vrij zure zandgrond. Oorspronkelijk een vrij nat gebied.

Is dat voldoende om de soort met zekerheid te benoemen of komen er nog andere soorten in aanmerking? Zo ja welke dan.
Ik volg die berm al meerdere jaren en kom ze iedere keer weer tegen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Hoi Corry,
Wel, je beschrijving spreekt niet tegen C. incisus. Ik vind hem niet helemaal goed erop lijken (die eerdere opmerking dat we misschien "gefopt = ge-Laccaria-t" werden is niet helemaal beside the point), maar het is een variabele soort. Bovendien is de interpretatie van die naam ook niet zo eenduidig. In mijn (huidige) visie is het een soort met een doorschijnend gestreepte hoed, en niet zo roze getint als op jouw foto. Lastig.
Groet,
Nico

Corryabbink

#11
Nico,
Bedankt. Die roze tint kan veroorzaakt zijn door de vorst. Het was toen al koud. Heb je nog een alternatief? Met Horak kom ik telkens weer op C.striaepilus maar er staat geen naaldboom in de buurt.

Bijgaande soort stond er in de buurt enkele weken eerder (19 oktober 2008).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Hoi Corry,
Nachtvorst maakt het er niet makkelijker op! Alles kan er dan atypisch uit gaan zien.
C. striaepilus lijkt me onwaarschijnlijk; in mijn opvatting (maar die is natuurlijk niet heilig) is dat een soort van natte, montane sparrenbossen die vroeg in het seizoen verschijnt. (Ik denk dat het een synoniem is van C. albovariegatus; mocht je de Cortinarius Flora Photographica hebben, daarin staat een afbeelding die met mijn opvatting overeenkomt.)
Andere suggestie: C. conicus (vooral voor je laatste foto, met die naar de basis donkerder wordende steel; de exemplaren op de andere foto's lijken dat ook niet te hebben, gaat het wel om dezelfde collectie?)
Groet,
Nico

Corryabbink

#13
CiteerAndere suggestie: C. conicus (vooral voor je laatste foto, met die naar de basis donkerder wordende steel; de exemplaren op de andere foto's lijken dat ook niet te hebben, gaat het wel om dezelfde collectie?)
Nico die stonden iets eerder in de tijd op dezelfde plek.
Niet dezelfde collectie maar wel dezelfde vindplaats. Kunnen dus wel verschillende soorten zijn. Ze waren ook forser van formaat.
Daarvan heb ik ook wel mic.opnamen gemaakt.
De Cortinarius Flora Photographica heb ik niet in mijn bezit. Ik zal het dus met Horak moeten doen.

C. conicus kan ik nergens in vinden. Zelfs niet in de GB. Heeft die ook een andere naam gehad of staat die nog bekend onder iets anders?
Hierbij een jong exemplaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Corry,
Van C. conicus ken ik ook alleen de plaat in de CFP; zie GB, opmerking bij Cort. hinnuleus. Mogelijk is het in NL de algemeenste soort uit de C. hinnuleus-groep. Maar de taxonomie hiervan is nog in beroering.
Netto: voor je laatste twee foto's zou ik C. conicus de beste naam vinden, bij de eerdere foto's blijf ik nog onzekerder.
Groet,
Nico

Corryabbink

#15
Nico bedankt.
Dan hou ik het (voorlopig?) bij de laatste foto's op C. conicus. Ik heb de opmerking in de GB gelezen.
Ze staan er al jaren massaal en ik denk ook dat de variatie zeer groot is.
In ieder geval ben ik blij eindelijk te weten hoe het beestje genoemd mag worden.

Edit:
Nico,
Wanneer C.conicus bij de hinnuleusgroep behoort, is het dan niet verstandiger deze bij C. hinnuleus onder te brengen en in het midden te laten of ze al dan niet tot C.conicus behoren of zie ik dat verkeerd? Taxonomisch heb ik er natuurlijk geen kaas van gegeten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Ho nee stop,
de C. hinnuleus groep bevat een paar soorten, waarvan nog niet bij alles duidelijk is wat wat is. Maar C. hinnuleus ss. str. is jouw collectie zeker niet, of ik eet m'n hoed op.
Groet,
Nico

Corryabbink

#17
CiteerHo nee stop,
de C. hinnuleus groep bevat een paar soorten, waarvan nog niet bij alles duidelijk is wat wat is. Maar C. hinnuleus ss. str. is jouw collectie zeker niet, of ik eet m'n hoed op.
Groet,
Nico
Nico dat bedoelde ik ook niet. Dacht meer aan sl. Laat je hoed nog maar even met rust, dan kun je beter mijn paprika opeten :D
Ik hou het op C.conicus.

Nico heb jij ook een beschrijving van die soort opdat ik de exacte kenmerken(macr.+micr.) kan controleren? Ik zou er graag een zekere C.conicus van maken voor zover dat gezien de beroering momenteel mogelijk is dan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Corry,
Beschrijving en zo heb ik niet digitaal. Daarvoor moet je de bieb in, of iemand in de buurt zien te vinden die de CFP heeft.
Maar je hebt gelijk over die beroering; wat nu c. conicus heet, heet morgen misschien wel weer anders.
Groet,
Nico

Corryabbink

CiteerDaarvoor moet je de bieb in, of iemand in de buurt zien te vinden die de CFP heeft
Dat zal denk ik niet lukken.
In ieder geval tot zover bedankt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#20
Nico ik ben nog aan het stoeien met die Cortinariussen er zijn me echter nog een paar zaken niet duidelijk.

In Funga Nordica heeft men het over C.hinnuleus Fr.s.lato en die soort zou bij Eik, Berk, Populier, Beuk etc. staan. Dit in tegenstelling met andere sleutels waarbij de soort bij naaldhout zou staan.

Verder spreekt men over:
C. safranopes Rob.Henry (C.conicus(Velen.)Rob. Henry s.Brandrud et al 1994).
Note: the name has been used very collectively in de Nordic countries.
http://waarneming.nl/waarneming/view/42057932


Hoe zit dat dan met C. incisus? daar kan ik in de Funga Nordica helemaal niets over vinden. Alleen Moser heeft die soort voorradig.

http://waarneming.nl/waarneming/view/42057902

Bijgaand nog enige foto's van "C. conicus".
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#21
en de sporen van "C. conicus" 1000x.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Corry,
Die C. safranopes van FN kan ik niet interpreteren. In de (hier) gebruikelijke opvatting is C. safranopes een soort waarvan het vlees paars wordt met KOH, en dat heb ik bij wat we (hier) C. conicus noemen nooit gezien. Wat er over C. incisus allemaal gepubliceerd is weet ik zo niet; mogelijk is het een meer zuidelijke soort, die dan niet in FN staat.
Overigens maken je nieuwe foto's de mist niet minder dicht. De vruchtlichamen had je al eerder gepost, en me de vraag ontlokt of het wel dezelfde soort betrof als de eerste foto's. De sporen van je laatste microfoto lijken veel minder plomp dan die van je eerste. En die eerste hoorden ook bij de meer Laccaria-achtige exemplaren. Ik neig er weer toe om te denken dat het hier om twee soorten gaat.
Groet,
Nico

Corryabbink

#23
CiteerOverigens maken je nieuwe foto's de mist niet minder dicht. De vruchtlichamen had je al eerder gepost, en me de vraag ontlokt of het wel dezelfde soort betrof als de eerste foto's. De sporen van je laatste microfoto lijken veel minder plomp dan die van je eerste. En die eerste hoorden ook bij de meer Laccaria-achtige exemplaren. Ik neig er weer toe om te denken dat het hier om twee soorten gaat.

Nico het zijn 2 vondsten van dezelfde standplaats. Duidelijk gescheiden wat betreft datum, foto's en mic.gegevens. M.i. ook 2 soorten maar welke is de vraag.
Volgend jaar groeien ze er denk ik wel weer en misschien heb ik zelfs wel foto's en/of materiaal liggen uit 2007. Ik hannes er al een hele tijd mee.

1. http://waarneming.nl/waarneming/view/42057902

2. http://waarneming.nl/waarneming/view/42057932

Heb je wat determinatie betreft nu een andere mening gekregen of denk je nog in dezelfde richting? De sporen verschillen inderdaad nogal.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Corry,
Verder geen nieuws. Overigens ben je niet de enige met ondetermineerbare gordijnzwammen!  :)
Groet,
Nico

spanjool

Beste Corry,

De prullebak lost alles op.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

CiteerOverigens ben je niet de enige met ondetermineerbare gordijnzwammen
Beste Corry,

De prullebak lost alles op.

Het is wel al te gemakkelijk om alles waar men zo 1,2,3 niet uitkomt in de prullenbak te doen verdwijnen.

CiteerOverigens ben je niet de enige met ondetermineerbare gordijnzwammen
Dat geloof ik graag en het wordt tijd dat daaraan iets gedaan wordt!


Iedereen bedankt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"