Hoofdmenu

Orchissen

Gestart door spectator, mei 19, 2006, 12:40:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Ik trof ze aan op een drassig stukje in de heemtuin van het kralingse bos.
Het is mij niet gelukt ze onder te brengen, er schijnt veel discussie te zijn over de indeling. Kan iemand zekerheid geven?

Foto 1 Gevlekte rietorchis?
vr. groet
Arend Breukel

spectator

2 brede orchis? (majalis)
vr. groet
Arend Breukel

spectator

3 rietorchis? vleeskleurige orchis?
vr. groet
Arend Breukel

Windekind

Eerste klopt denk ik.
Tweede gevlekte orchis denk ik.
Derde vleeskleurige orchis denk ik.

Laat anderen ook maar reageren.
Het is nogal lastig op basis van foto's vind ik, zeker ex. uit een heemtuin, want dan zijn standplaats (vegetatietype/pH)  en herkomst ook onbekend.


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

spectator

Het betreffende deel van de heemtuin is drassig en dicht bij de oever van de plas , slechts ca 20 cm boven het waterniveau, er groeit o.a. wat riet, koekoeksbloemen, moerassperea, kruipend zenegroen, watermunt wat mossen en ook St. janskruid.
Er wordt 1 keer per jaar gemaaid en het maaisel wordt verwijderd.
vr. groet
Arend Breukel

Windekind

Dat zegt me niet zo veel. De soorten zijn neem ik aan (deels) ingebracht. En dan kunnen ze zich soms ook onder niet optimale omstandigheden lang handhaven.
Bovendien wordt de concurrentie door onderhoud de kop ingedrukt.
Dus zo'n standplaats voegt m.i. weinig toe.

I am sorry,
Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

spectator

Dat de soorten ingebracht zijn is wel zeker. We zien dat op meer plaatsen in het bos, waar eerst gladde gazons waren groeit nu van alles, 1 keer per jaar maaien en maaisel verwijderen is zo'n beetje het regiem. Ik denk ook om te voorkomen dat er hout gaat groeien. het maakt de gazons wel kleuriger en trekt ook vlinders en insecten.
In ieder geval bedankt voor het commentaar
vr. groet
Arend Breukel

Windekind

Ik ben in geen geval zeker, laat dat duidelijk zijn.
Van geen van de drie. De laatste als minst zekere.
Deze groep is inderdaad al zeer moeilijk, laat staan van af foto.

Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ik ben nieuwsgierig naar reacties/meningen van anderen.

Corry, ben je er nog op het plantenforum ? (wanneer je zoveel verscheidene moeilijke groepen bestudeert kan ik me voorstellen dat je de oorspronkelijke  plantengroep wel eens vergeet). Dat zou ik er jammer vinden. Graag jouw mening over deze orchideeën.

En ook van anderen : Pieter, Han, Edwin, Marcel, Hinko etc.

Ben benieuwd.




Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

#9
Elmar, ik ga met jou mee. Alleen bij de tweede denk ik eerder aan een Brede Orchis dan aan een Gevlekte. Ik vind de bladeren te breed en de middenlob van de onderste lip te groot en hij is ook niet driehoekig zoals bij de Gevlekte.

Windekind

Ik denk dat je gelijk hebt, Han de bladeren zijn inderdaad erg breed.
Dat wat gedrongen uiterlijk is ook typisch.
Ik mis alleen de schutbladeren, die meestal duidelijk tussen de bloemen uitsteken bij de brede, maar goed.
En ik vind het eigenlijk ook geen typische Gevlekte orchis habitus.

Dan heb je ze dus allemaal goed, Arend

Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#11
CiteerIk ben nieuwsgierig naar reacties/meningen van anderen.

Corry, ben je er nog op het plantenforum ? (wanneer je zoveel verscheidene moeilijke groepen bestudeert kan ik me voorstellen dat je de oorspronkelijke  plantengroep wel eens vergeet). Dat zou ik er jammer vinden. Graag jouw mening over deze orchideeën.

En ook van anderen : Pieter, Han, Edwin, Marcel, Hinko etc.

Ben benieuwd.




Groet,

Elmar
Hallo Elmar,

Natuurlijk ben ik er wel maar aangezien ze zich best op het plantenforum redden hou ik me een beetje afzijdig.

Foto 2 is m.i. Brede orchis gezien de stand van de buitenste 2 bloemdekbladen en de vrij brede bladen. Dit is in het veld te controleren door te voelen aan de stengel die heeft bij Brede orchis een holte. Wel is het goed mogelijk dat dit een hybride is. Ik heb ook wel vormen gevonden die niet goed op naam te brengen waren.

Ik was het dus met jullie eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spectator

Allemaal hartelijk dank. Het was weer zeer leerzaam voor mij.
vr. groet
Arend Breukel

Jan Essink

CiteerAllemaal hartelijk dank. Het was weer zeer leerzaam voor mij.
Zal ik eens heel laat reageren.

nr 1 is de gevlekte rietorchis D. majalis ssp. praetermissa forma junialis
nr. 2 is de breedbladige meiorchis D. majalis ssp. majalis
nr. 3 is de gewone rietorchis D. majalis ssp. praetermissa

groeten

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Zonnekoning

CiteerZal ik eens heel laat reageren.

nr 1 is de gevlekte rietorchis D. majalis ssp. praetermissa forma junialis
nr. 2 is de breedbladige meiorchis D. majalis ssp. majalis
nr. 3 is de gewone rietorchis D. majalis ssp. praetermissa
Is de naam van de Brede Orchis veranderd?

Bij 3 zou ik Vleeskleurige Orchis zeggen, omdat de zijlobben van de lip naar achteren zijn geslagen.
Jammer dat de uiteinden van de bladeren niet te zien zijn.
Dat "Gewone" van de Rietorchis heeft niets met de bladeren te maken, maar met het vlekkenpatroon (of het ontbreken daarvan) van de bloem.
Die fout heb ik eerder gemaakt.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

Dag Lodewijk,

Brede orchis = nog stééds Brede orchis. Vroeger heette deze Meiorchis. Vroeger was de naamgeving (zelfs nederlandse namen) m.b.t. orchideeën in mijn ogen triviaal en niet eenduidig. Nu is dat gelukkig wel het geval! (Nu de wetenschappelijke namen nog :blink: )

De laatste is wat mij betreft een érg atypische Rietorchis (ongevlekte vorm, door sommige als Gewone rietorchis genoemd). Ook hier kan de lip erg lijken op b.v. de Vleeskleurige orchis. Een hybride zou ook nog een mogelijkheid zijn. Maar daarvoor moeten beide oudersoorten in het gebied aanwezig zijn, en deze stellen beide wel iets andere eisen aan biotoop. De Vleeskleurige orchis is bij een hybride de beperkende factor voor het al dan wel of niet voorkomen hiervan omdat zij het meest kritisch is t.a.v. de groeiplaatsomstandigheden.

Het verschil tussen Gewone en Gevlekte rietorchis zit zowel in bloeitijd, honingmerk als vlekken op het blad.

M.v.gr. Mark

Zonnekoning

Duidelijk.
Het blijven krengen, maar wel leuk. :)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.