Canadese Ganzen

Gestart door Maarten Hotting, februari 26, 2009, 17:42:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Hallo,

Ik was vanmiddag bij het plasdras gebied bij Neck.
Daar kwamen deze twee Canadese Ganzen aanvliegen.
Ik vroeg me af welke twee soorten het zijn.

De meest links is duidelijk kleiner dan de andere en heeft een lichtere buik en rug.
Verder heeft de linker vogel een kortere nek.
Of is deze gans misschien een hybride met een brandgans?
De rechter vogel is volgens mij gewoon een Grote Canadese Gans.

Wat vinden jullie?
Groet,
Maarten

Robertmeer

#1
Linker lijkt me Canadese Gans x Brandgans.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Flor Rhebergen

Net als de rechter, zie onder andere de zwarte borst.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Toine

De linker lijkt mij een hybride. De rechter is volgens mij wel een Canadese gans, maar zeker geen grote. Deze hebben juist een hele lichte borst, in tegenstelling tot deze.
De rechtse gans doet mij eerder denken aan de Dusky Canadese gans (Branta canadensis occidentalis):


GijsB

nee, bij  Dusky Canadese gans loopt het zwart alleen over de nek, bij dit exemplaat is de borst ook zwart
Gijs

JohanvantBosch

#5
Ik ga er gewoon wat heel anders over zeggen:
de rechtse is een hybride. De donkere borst wijst op brandgans invloed.
De linker lijkt me eigenlijk een gewone brandgans, maar zou een hybride kunnen zijn, kan koptekening en borst (misschien wat aan de lichte kant?) net niet helemaal inschatten.

gjcaspers

De borst van de linker vogel lijkt me donkerbruin, niet zwart. Beide Canadese x Brand, dus.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Gert Ottens

Die linker vogel zou ook heel goed een Kleinste Canadese Gans kunnen zijn (Branta htuchinsii minima), al heeft de vogel op de foto wel enigszins lichte flanken voor dit taxon. Kenmerken voor een hybride herkomst zie ik namelijk niet.

Gert

gjcaspers

Hoezo, minima heeft toch geen afgetekend donkere borst tegen een lichte flank? Dat lijkt me altijd een Brandganskenmerk.
Groet,
Gert-Jan Caspers

JohanvantBosch

CiteerHoezo, minima heeft toch geen afgetekend donkere borst tegen een lichte flank? Dat lijkt me altijd een Brandganskenmerk.
ook mijn idee... ;)  

Gert Ottens

Bij minima is de borst vaak het donkerste deel van de onderdelen, maar bij deze vogel zijn de flanken wel erg licht. Lijkt me echter geen hybride-kernmerk.

Gert

Maarten Hotting

Het zullen dan wel allebei hybrides met Brandganzen zijn.
Wel vallen mij de verschillen in formaat en kleed op.

Kan iemand mij vertellen wat precies de verschillen zijn tussen al die verschillende soorten Canadese Ganzen zijn?
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Groet,
Maarten