Drie buitenlandse kevers

Gestart door corzonneveld, januari 25, 2009, 22:28:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Een van m'n (goede?) voornemens was dit jaar iets beter naar kevers te gaan kijken. Een goed begin is het halve werk, dus ik ben begonnen m'n terloopse keverfoto's uit te zoeken. Bij deze drie zoek ik nog een naam (familie, genus en misschien als bonus soort??)

Wie kent ze?

nr 1, uit Zwitserland, juli 2007.

Een kniptor (Elateridae) misschien?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

nr 2, ook uit Zwitserland (Tessin), juli 2007.

Ik twijfel tussen bok- en kniptor - maar misschien zit ik er radicaal naast!?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en nr 3, uit Tukije eind mei 2008, Goksu delta. Een joekel, zeg 30 mm. Vlak, zanderig terrein, begroeid met lage kruiden maar veel open zand.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

thijsdegraaf

#3
Hallo Cor

De eerste twee zijn volgens mij boktorren. Maar ik kan ze niet vinden, terwijl het toch aparte beesten zijn.
De tweede lijkt op een Chlorophorus figuratus  maar is het niet (denk ik). Misschien wel familie.
Ik zoek nog even verder.

Groet, Thijs

gerardpennards

En derde is een prachtkever, Buprestidae.
Groeten
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

lo.troisfontaine

#5
Hoi,

de prachtkever is een Julodis species?

Thijs, de tweede lijkt inderdaad erg op Chlorophorus figuratus.

De eerste lijkt me dan wel Chlorophorus pilosus.


groeten,

Lo

thijsdegraaf

#6
Hoi Lo,
Ik ben het helemaal eens met je Chlorophorus pilosus.
De Chlorophorus figuratus, die ik tegenkom heeft steeds een net iets andere tekening, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Ik kan ook niets vinden, dat er dichterbij komt.

Groeten, Thijs

Th.Heijerman

Even over de eerste foto: waarom Chlorophorus pilosus is? Je moet wel sterk in je schoenen staan, want je zou hiermee een nieuwe soort voor Zwiserland melden. Waarom is het geen C. glabromaculatus....

Theodoor

thijsdegraaf

#8
Ben ik er toch weer eens ingetuind Theodoor.  :(
Ik had op internet al gezocht op "Chlorophorus" omdat ik niet overtuigd was van de tweede kever. (wat vind je daar trouwens van?) Die heb ik daarom op erg onzeker gehouden.
Ik kon toen geen kever vinden, die op de eerste leek.
Toen Lo met Chlorophorus pilosus kwam, heb ik daarom iets te enthousiast gereageerd.  ;)

Groeten, Thijs

Th.Heijerman

Chlorophorus figuratus is correct ...

Theodoor

lo.troisfontaine

hoi,

ik hield ook nog een slag om de arm, door er zekerheidshalve maar "lijkt me" aan toe te voegen. Juist om dat ik ook al vaker teruggefloten ben door de onwetendheid van een dubbelganger.  :(  :huh:

En sorry Cor, ik had je graag op de Zwitserse kaart gezet als ontdekker van een nieuwe soort.

De prachtkever is wel een Julodisspecies?  :whistle:

groeten,

Lo

beetlestitch

julodis andeae komt voor in tukije in meerdere onder soorten dus zou dit een goede optie zijn maar van een foto altijd waarschijnlijk. groeten toon.
Toon Keukelaar

corzonneveld

Heren,

Dank voor alle suggesties! Ik was een tijdje in winterslaap, maar nu ga ik er weer mee aan de slag.

CiteerEn sorry Cor, ik had je graag op de Zwitserse kaart gezet als ontdekker van een nieuwe soort.

Zou aardig zijn, maar het beest ik zo ook wel mooi! Volgende keer meer geluk :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl