Hoofdmenu

grauwe ganzen

Gestart door dutchway, februari 18, 2009, 16:19:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Wat vinden jullie van deze twee ganzen?.
Ik zie duidelijk verschil in de kleur van de snavel, de een oranje de ander roze.
De rechtervogel lijkt ook een kleinere snavel te hebben en oogt zo en zo iets kleiner. (mannetje / vrouwtje?)
Maar dit zijn toch beide grauwe ganzen?
Komt verschil in snavelkleur vaker voor bij grauwe?
Ik kan er zo snel niets over vinden.
Groeten van Lia

dutchway

en
Groeten van Lia

dutchway

en
Groeten van Lia

Jeroen Nagtegaal

Verschil in snavelkleur past binnen de variatie, waarschijnlijk zal het een paartje zijn, gezien hoe ze liggen. En inderdaad grauwe gans.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dutchway

Groeten van Lia

Cygnus

Er komen in Europa 2 ondersoorten van de Grauwe Gans voor, namelijk de vorm Anser anser anser met een oranje snavel in West- en Noordwest Europa en de vorm Anser anser rubirostris met een roze snavel in Oost Europa. In Nederland komt dus de ondersoort anser voor met een oranje snavel. Toen de Grauwe Gans in Nederland en Belgie uitgestorven was (nu bijna niet meer voor te stellen) zijn er her en der vogels uitgezet. Hierbij zijn ook vogels van de "verkeerde" ondersoort gebruikt, namelijk vogels uit Polen met een roze snavel. Met name de populatie van het Zwin in Belgie net over de grens bestaat (bestond?) uit deze vogels met een roze snavel. Vermoedelijk vanwege deze oorsprong zijn er nu dus ook vogels met roze snavels in Nederland.  Waar in Oost-Europa precies de grens loopt tussen de ondersoorten anser en rubirostris is niet helemaal duidelijk. In Estland (waar ik woon) komt in ieder geval de oranjekleurige vorm voor (zie foto).  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

edwin de weerd

Hier ook zoiets, drie met een nagenoeg roze snavel, en 1 met een oranje.
Oostelijke beesten?(vorig weekend) Heb ooit ergens gelezen dat de invloed van de eerder uitgezette oostelijke grauwe ganzen (nagenoeg) niet meer is terug te vinden in de ganzen die we nu zien? Nu let ik niet zoveel op grauwe ganzen, maar deze vogels vielen mij direct op.
En de overgang van west naar oost, is die gelijkmatig met een zone met beesten met een variabele hoeveelheid roze op de snavel, mag een oostelijke oranje op de snavel hebben, hoeveel roze mag een westelijke of mag een westelijke een roze snavel hebben. De gidsen die ik in de kast heb staan vermelden alle dat een westelijke een oranje en oostelijke een roze snavel heeft (plus nog wat kenmerkjes waar je in het veld mi niet zoveel mee kunt).

Edwin.

edwin de weerd