klein kevertje van juni

Gestart door jack_windig, februari 20, 2009, 22:52:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Dit kleine kevertje (4mm of zo) is van 22 juni uit mijn tuin op de kleigrond in Lelystad. Een soortsnaam is vast niet te doen, maar misschien wel een familienaam?

jack_windig


jack_windig


jan cuppen

Waaraan dacht jezelf bij dit kevertje?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jack_windig

Tja, wat dacht ik zelf. Eerst dacht ik een Amara of zo, maar ik vind de antennes helemaal niet loopkeverachtig, toen ben ik wat verder gaan zoeken, maar dat schoot helemaal niet op. Dus toen maar op het forum, zonder dat ik echt een idee had... Ik proef uit jou vraag een beetje dat met zelf zoeken ik toch wat verder had kunnen komen?

beetlestitch

je zoekt in de verkeerde richting. bij waterkevers is een betere optie. groeten toon
Toon Keukelaar

jan cuppen

CiteerTja, wat dacht ik zelf. Eerst dacht ik een Amara of zo, maar ik vind de antennes helemaal niet loopkeverachtig, toen ben ik wat verder gaan zoeken, maar dat schoot helemaal niet op. Dus toen maar op het forum, zonder dat ik echt een idee had... Ik proef uit jou vraag een beetje dat met zelf zoeken ik toch wat verder had kunnen komen?
De antennes zijn inderdaad niet loopkeverachtig. Loopkevers hebben nooit antennen met een verdikte eindknots. Probeer nu maar eens binnen de waterkevers verder te komen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jack_windig

Tja, daar ben ik weer mooi ingestoken. Waterkevers zitten ook wel eens op een plant waar je ze niet verwacht. De familie is wel duidelijk: Hydrophilidae, geslacht is heel wat lastiger. Ik kom uit op Enochrus, maar dat is meer omdat die de laatste is in de tabel en de rest niet echt goed past. Plaatjes op het web lijken wel redelijk, bij de soort kom ik dan op E. ochropterus uit. Tot zover mijn twijfelachtige naspeuringen.

jan cuppen

De familie is in elk geval goed  :duim: . Voor het genus Enochrus zou er een naadstreep aanwezig moeten zijn op de achterste helft van de dekschilden. Uitsluitend op de middenste foto kun je zien dat die ontbreekt. Bij de gegeven kevergrootte kom je dan uit op het genus Helochares (de lengte van de kaaktaster en de onderlinge lengteverhoudingen tussen de antenneleedjes zijn ook anders bij het genus Enochrus). Op basis van de kleur van de bovenlip zou ik dit Helochares lividus noemen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jack_windig

Jan bedankt. Helochares past inderdaad goed!